ГЕНДЕРНА ІДЕНТИЧНІСТЬ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ СТАРШОКЛАСНИКІВ ДО ЗАНЯТЬ ІЗ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Дем’ян Базилюк Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор
  • Людмила Долженко Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-3-1

Ключові слова:

гендер, старшокласники, мотивація, фізична культура, школа, андрогінність, фемінність, маскулінність

Анотація

Формування мотивації старшокласників до занять фізичною культурою є важливим аспектом у розвитку здорового способу життя молоді. Одним із ключових факторів, що впливають на цей процес, є гендерна ідентичність, що формується під впливом психологічних і соціальних чинників. В умовах війни в Україні відбувається трансформація уявлень про гендерні ролі, що також впливає на ставлення молоді до фізичної активності. Гіпотези дослідження передбачають, що тип гендерної ідентичності впливає на мотивацію до занять фізичною культурою, невідповідність між статтю та стереотипами щодо спорту знижує залученість учнів, а гендерно чутливий підхід учителів підвищує мотивацію незалежно від статі. Мета – визначити вплив гендерної ідентичності учнів старшого шкільного віку на мотивацію до занять із фізичної культури в закладах загальної середньої освіти. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення науково-методичних джерел літератури; анкетування (анкета «Визначення мотивів та інтересів учнів у галузі фізичної культури і спорту», методика «Маскулінність – фемінність» Сандри Бем); методи математичної статистики.Результати. Встановлено, що серед 150 учнів старших класів переважає андрогінний тип гендерної ідентичності, а саме: серед хлопців – 89,3%, серед дівчат – 88,0%. Було з’ясовано, що андрогіни виявляють високу зацікавленість до занять із рухової активності, крім цього, було визначено, що основними мотиваційними стимулами до занять із фізичної культури є бажання покращити фізичну підготовленість та зміцнити здоров’я. Переважна більшість учнів старших класів, зокрема андрогінного типу особистості, вибирають такі види рухової активності, як тренування в тренажерному залі, фітнес та єдиноборства.Висновок. Результати дослідження підкреслюють необхідність оновлення форм і методів викладання фізичної культури з урахуванням гендерної ідентичності в закладах загальної середньої освіти.

Посилання

1. Базилюк Д. С. Вплив гендерного підходу на мотивацію студентської молоді до занять з фізичного виховання. Молодь та олімпійський рух : збірник тез доповідей XVІ Міжнародної конференції молодих вчених. Київ, 2023. С. 141–144.

2. Базилюк Д. С. Реалізація гендерного підходу у фізичному вихованні студентської молоді. Молодь та олімпійський рух : збірник тез доповідей XV Міжнародної конференції молодих вчених. Київ, 2022. С. 104–105.

3. Базилюк, Д. С., Долженко Л. П. Гендерний підхід на заняттях з фізичної культури учнів старших класів. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». Київ, 2024. № 11 (184). С. 31–34.

4. Біліченко О. О. Гендерні особливості формування мотивації до занять фізичним вихованням у студентів : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02. Дніпропетровськ, 2014. 22 с.

5. Дєдух М. О. Гендерний підхід до формування індивідуальної фізичної культури учнівської молоді у процесі фізичного виховання : дис. … д-ра філос.: 017. Київ, 2021. 280 с.

6. Кобелянська Л. С. Гендерна освіта в Україні: реалії та перспективи. Проблеми освіти : наук.-метод. зб. Київ, 2004. Вип. 36. С. 3–8.

7. Круцевич Т. Ю, Марченко О. Ю. Характерні відмінності у виборі факторів здорового способу життя як складових індивідуальної фізичної культури сучасних школярів. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2018. №6 (68). С. 10–15.

8. Круцевич Т. Ю., Захарченко М. О., Марченко О. Ю. Врахування гендерного підходу в процесі занять з фізичного виховання учнівської молоді. Молодий вчений. 2017. № 3.1. С. 180–183.

9. Круцевич Т. Ю., Марченко О. Ю., Дєдух М. О. Сучасні підходи до формування індивідуальної фізичної культури учнівської молоді в процесі фізичного виховання. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2021. № 2. С. 66–75.

10. Круцевич Т. Ю., Саїнчук М. М., Підлетейчук Р. В. Наслідки політики девальвації фізичної підготовки у фізичному вихованні освітніх закладів України для громадян і держави. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». 2018. Вип. 2. С. 51–55.

11. Круцевич Т., Марченко О., Імас Т. Проблема гендеру у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2015. № 3 (31). С. 144–146.

12. Лукащук В. І. Особливості гендерної соціалізації у спорті. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. 2012. № 993. С. 27–29.

13. Марченко О. Ю. Особливості гендерної ідентичності у школярів різного віку. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2014. № 1. С. 37–41.

14. Марченко О. Ю. Теоретико-методологічні основи гендерного підходу до формування аксіологічної значущості фізичної культури у школярів : дис. … д-ра педагог. наук: 24.00.02. Київ, 2019. 590 с.

15. Фащук О. В. Гендерні особливості фізичного виховання підлітків : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02. Івано-Франківськ, 2011. 24 с.

16. Цокур О., Іванова І. Гендерна педагогіка як теоретико-методологічна основа формування егалітарної свідомості та поведінки сучасної студентської молоді. Актуальні проблеми студентської молоді : матеріали регіон. наук.-практ. конф. Одеса, 2012. С. 107–112.

17. Цокур О., Іванова І. Гендерне виховання – нагальна потреба сучасної освітньої системи. Директор школи. Україна. 2006. № 6. С. 6–13.

18. Шевченко З. В. Словник ґендерних термінів. Черкаси : видавець Чабаненко Ю., 2016. 336 с.

19. Bem S.L. Gender schema theory and its implications for child development: raising gender-аschematic chidren in a gender-aschematic society. Journal

of women in culture and society. 1983. Vol. 8 (4). P. 598–616.

20. Kolip P., Schmidth B. Gender and health in adolescence. World Health Organization Regional Office for Europe. Copenhagen, 2009. 38 p.

21. Ryan T., Poirier Y. Secondary physical education avoidance and gender: problems and antidotes. International journal of instruction. 2012. Vol. 5 (2). Р. 173– 194.

22. Weiss M., Ferrer-Caja E., Horn T. Motivational orientations and sport behavior. Advances in sport psychology. Champaign: Human Kinetics, 2002. 2nd еdition. P. 101–170.

Завантаження

Опубліковано

2025-09-30

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПІДГОТОВКИ СПОРТСМЕНІВ

Як цитувати

Базилюк, Д., & Долженко, Л. (2025). ГЕНДЕРНА ІДЕНТИЧНІСТЬ ЯК ЧИННИК ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЇ СТАРШОКЛАСНИКІВ ДО ЗАНЯТЬ ІЗ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Sport Science Spectrum, 3, 3-9. https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-3-1