GENDER IDENTITY AS A FACTOR IN FORMING THE MOTIVATION OF SENIOR GRADE STUDENTS TO PHYSICAL CULTURE CLASSES IN GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

  • Demian Bazyliuk National University of Physical Education and Sports of Ukraine Author
  • Liudmyla Dolzhenko National University of Physical Education and Sports of Ukraine Author

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-3-1

Keywords:

gender, high school students, motivation, physical education, school, androgyny, femininity, masculinity

Abstract

The formation of motivation of high school students to engage in physical education is an important aspect in the development of a healthy lifestyle of young people. One of the key factors influencing this process is gender identity, which is formed under the influence of psychological and social factors. In the conditions of war in Ukraine, a transformation of ideas about gender roles is taking place, which also affects the attitude of young people to physical activity. The hypotheses of the study suggest that the type of gender identity affects the motivation to engage in physical education, the discrepancy between gender and stereotypes about sports reduces the involvement of students, and the gender-sensitive approach of teachers increases motivation regardless of gender.The objective is to determine the influence of the gender identity of high school students on the motivation to engage in physical education in secondary education institutions.Methods: theoretical analysis and generalization of scientific and methodological sources of literature; questionnaire (questionnaire “Determining the motives and interests of students in the field of physical education and sports”, Sandra Bem’s “Masculinity – Femininity” methodology); methods of mathematical statistics.Results. It was established that among 150 high school students, the androgynous type of gender identity prevails, namely: among boys – 89.3%, among girls – 88.0%. It was found that androgynous people show a high interest in physical activity classes, in addition, it was determined that the main motivational stimuli for physical education classes are the desire to improve physical fitness and improve health. The vast majority of high school students, in particular those with an androgynous personality type, choose such types of physical activity as: training in the gym, fitness and martial arts.Conclusions. The results of the study emphasize the need to update the forms and methods of teaching physical education, taking into account gender identity, in secondary education institutions.

References

1. Базилюк Д. С. Вплив гендерного підходу на мотивацію студентської молоді до занять з фізичного виховання. Молодь та олімпійський рух : збірник тез доповідей XVІ Міжнародної конференції молодих вчених. Київ, 2023. С. 141–144.

2. Базилюк Д. С. Реалізація гендерного підходу у фізичному вихованні студентської молоді. Молодь та олімпійський рух : збірник тез доповідей XV Міжнародної конференції молодих вчених. Київ, 2022. С. 104–105.

3. Базилюк, Д. С., Долженко Л. П. Гендерний підхід на заняттях з фізичної культури учнів старших класів. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». Київ, 2024. № 11 (184). С. 31–34.

4. Біліченко О. О. Гендерні особливості формування мотивації до занять фізичним вихованням у студентів : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02. Дніпропетровськ, 2014. 22 с.

5. Дєдух М. О. Гендерний підхід до формування індивідуальної фізичної культури учнівської молоді у процесі фізичного виховання : дис. … д-ра філос.: 017. Київ, 2021. 280 с.

6. Кобелянська Л. С. Гендерна освіта в Україні: реалії та перспективи. Проблеми освіти : наук.-метод. зб. Київ, 2004. Вип. 36. С. 3–8.

7. Круцевич Т. Ю, Марченко О. Ю. Характерні відмінності у виборі факторів здорового способу життя як складових індивідуальної фізичної культури сучасних школярів. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2018. №6 (68). С. 10–15.

8. Круцевич Т. Ю., Захарченко М. О., Марченко О. Ю. Врахування гендерного підходу в процесі занять з фізичного виховання учнівської молоді. Молодий вчений. 2017. № 3.1. С. 180–183.

9. Круцевич Т. Ю., Марченко О. Ю., Дєдух М. О. Сучасні підходи до формування індивідуальної фізичної культури учнівської молоді в процесі фізичного виховання. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2021. № 2. С. 66–75.

10. Круцевич Т. Ю., Саїнчук М. М., Підлетейчук Р. В. Наслідки політики девальвації фізичної підготовки у фізичному вихованні освітніх закладів України для громадян і держави. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. «Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт)». 2018. Вип. 2. С. 51–55.

11. Круцевич Т., Марченко О., Імас Т. Проблема гендеру у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2015. № 3 (31). С. 144–146.

12. Лукащук В. І. Особливості гендерної соціалізації у спорті. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. 2012. № 993. С. 27–29.

13. Марченко О. Ю. Особливості гендерної ідентичності у школярів різного віку. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2014. № 1. С. 37–41.

14. Марченко О. Ю. Теоретико-методологічні основи гендерного підходу до формування аксіологічної значущості фізичної культури у школярів : дис. … д-ра педагог. наук: 24.00.02. Київ, 2019. 590 с.

15. Фащук О. В. Гендерні особливості фізичного виховання підлітків : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. виховання і спорту: 24.00.02. Івано-Франківськ, 2011. 24 с.

16. Цокур О., Іванова І. Гендерна педагогіка як теоретико-методологічна основа формування егалітарної свідомості та поведінки сучасної студентської молоді. Актуальні проблеми студентської молоді : матеріали регіон. наук.-практ. конф. Одеса, 2012. С. 107–112.

17. Цокур О., Іванова І. Гендерне виховання – нагальна потреба сучасної освітньої системи. Директор школи. Україна. 2006. № 6. С. 6–13.

18. Шевченко З. В. Словник ґендерних термінів. Черкаси : видавець Чабаненко Ю., 2016. 336 с.

19. Bem S.L. Gender schema theory and its implications for child development: raising gender-аschematic chidren in a gender-aschematic society. Journal

of women in culture and society. 1983. Vol. 8 (4). P. 598–616.

20. Kolip P., Schmidth B. Gender and health in adolescence. World Health Organization Regional Office for Europe. Copenhagen, 2009. 38 p.

21. Ryan T., Poirier Y. Secondary physical education avoidance and gender: problems and antidotes. International journal of instruction. 2012. Vol. 5 (2). Р. 173– 194.

22. Weiss M., Ferrer-Caja E., Horn T. Motivational orientations and sport behavior. Advances in sport psychology. Champaign: Human Kinetics, 2002. 2nd еdition. P. 101–170.

Published

2025-09-30

Issue

Section

ТHЕОRY AND METHODS OF ATHLETES’ PREPARATION

How to Cite

Bazyliuk, D., & Dolzhenko, L. (2025). GENDER IDENTITY AS A FACTOR IN FORMING THE MOTIVATION OF SENIOR GRADE STUDENTS TO PHYSICAL CULTURE CLASSES IN GENERAL SECONDARY EDUCATION INSTITUTIONS. Sport Science Spectrum, 3, 3-9. https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-3-1