ХАРАКТЕРИСТИКА ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • Марія Пальчук Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0003-2774-1960
  • Сергій Трачук Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0002-5580-0510
  • Марина Дєдух Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0002-1950-3412
  • Михайло Голобородько Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0009-0007-9187-3112

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-2-4

Ключові слова:

компетентності, Нова українська школа, мотивація, професійно-педагогічна підготовка

Анотація

На сучасному етапі трансформаційної перебудови системи професійної педагогічної освіти виникла суперечність між стандартною професійно-педагогічною підготовкою майбутніх фахівців із фізичної культури, спорту та виховання (зокрема – вчителя фізичної культури) та підвищеними вимогами соціуму та широкого педагогічного загалу до інноваційної діяльності педагога (тренера, вчителя фізичної культури), що реалізується в здатності оперувати значними масивами наукової, освітньої та навчально-методичної інформації в непередбачуваних умовах.Необхідним є розроблення нової концепції навчання, в якій всі її складники спрямовані на особистісно-зорієнтований розвиток вчителя, формування його як творця, здатного не лише самостійно здобувати знання, а й реалізовувати їх відповідно до практичних вимог сьогодення. Мета – визначити готовність майбутніх вчителів фізичної культури до реалізації компетентнісного підходу в умовах Нової української школи (НУШ).Методи: теоретичний аналіз і узагальнення даних наукової літератури та документальних матеріалів, соціологічні методи дослідження (анкетування), педагогічні методи дослідження (педагогічне спостереження), методи математичної статистики.У процесі анкетування майбутніх вчителів фізичної культури виявлено загальну обізнаність щодо фахових компетентностей, формування яких передбачено освітньою реформою НУШ. Встановлено, якими, на думку майбутніх вчителів фізичної культури, є мета ключових компетентностей НУШ (інноваційність, інформаційно-комунікативна компетентність, громадянські та соціальні компетентності). Висновки. Отримані результати демонструють різноманіття підходів до формування ключових компетентностей в баченнях майбутніх учителів фізичної культури. Результати дослідження підтверджують необхідність подальшого вдосконалення професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури з акцентом на інноваційні підходи, цифрові технології та формування ключових компетентностей у контексті вимог сучасної освіти.

Посилання

1. Атаманюк С.І. Критерії, показники і рівні готовності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту до використання інноваційних видів рухової активності у професійній діяльності. Фізико-математична освіта. 2020. Вип. 2 (24), Ч. 2. С. 57–61.

2. Вітюк В.В. Готовність педагогів до змін в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа». Педагогічний пошук. 2017. № 2 (94). С. 3–6.

3. Компетентність учителя фізичної культури в контексті вимог нової української школи / А. Кашуба та ін. Інноватика у вихованні. 2023. Вип. 18. С. 186–196.

4. Котова О.В., Сопотницька О.В. Теоретичні та методичні засади системи професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до педагогічної діяльності. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2020. № 1 (332). С. 237–243.

5. Кучай О.В., Біда О.А., Кучай Т.П. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до групової взаємодії учнів. Актуальні питання у сучасній науці. 2024. № 2(20). С. 726–732. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6300-2024-2(20)-726-732.

6. Мельник І. Соціально-комунікативна компетентність фахівця із фізичного виховання в умовах нової української школи. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2020. № 13. С. 195–205. https://doi.org/10.31865/2414-9292.13.2020.223100.

7. Мицкан Т. Вчитель фізичної культури – універсальні компетентності. Новій українській школі – нова фізична культура : матеріали круглого столу з обговоренням проєкту стандарту вищої освіти з предметної спеціальності 014.11 Середня освіта (Фізична культура) на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти. Тернопіль, 2023. С. 22.

8. Омельчук О.В., Дьоміна Ж.Г. Особливості формування екологічної компетентності майбутнього учителя фізичної культури для роботи в НУШ. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2024. Вип. 6 (179). С. 161–165.

9. Отравенко О.В. Компетентнісний підхід як складова частина якісної підготовки майбутніх учителів фізичної культури у закладах вищої освіти. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2018. № 4(2). С. 21–29.

10. Пелипась Д.С. Готовність майбутніх учителів фізичної культури до спортивно-патріотичної діяльності. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2021. № 2 (340), Ч. І. С. 127–138.

11. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII : станом на 16 серп. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 19.10.2024).

12. Согоконь О., Донець О. Підвищення професійної підготовки та впровадження моделі формування професійної компетентності сучасного вчителя фізичної культури. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective. 2023. № 1. С. 13–21.

13. Сороколіт Н.С. Обґрунтування програми розвитку професійних компетентностей учителів фізичної культури в умовах нової української школи. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2021. Вип. 7 (138). С. 118–123.

14. Трачук С. В., Дєдух М. О., Бричук М.С., Воробйов М. І., Енчень Ван. Інформаційно-цифрові технології в практичній діяльності вчителів фізичного виховання Китаю. Олімпікус. 2024, № 2, С. 206–219. https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-2.26

15. Трачук С. В., Дєдух М. О., Воробйов М. І., Голуб В. А.,Чень Ханьлінь. Фізична компетентність китайських учнів 8–9 класів грамотності у фізичній культурі і спорті. Олімпікус. 2024, № 2, С.199–205. https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-2.25

16. Трачук С. В., Дєдух М. О., Голуб В. А., Довгаль В. І., Чень Ханьлінь. Мотиваційна складова грамотності у фізичній культурі і спорті учнів 8–9 класів Китайської Народної Республіки. Фізичне виховання та спорт. 2024, (1), 120–126. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2024-1-16

17. Трачук С., Дєдух М., Бричук М., Іванік О., Єфанова В., Енчень В. Складові фахової кваліфікації вчителів фізичного виховання Китаю. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2024, (Випуск 29 (2), 98–103. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2024.29(2).98-103

18. Хома Т.В. Особливості підготовки майбутніх учителів фізичної культури до професійної діяльності. Педагогічна інноватика: сучасність та перспективи. 2024. № 3. С. 88–91.

19. Царук В. Готовність майбутнього вчителя фізичної культури до формування здоров’язбережувальної компетентності школярів. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2021. Вип. 3K (131). С. 425–428.

20. Tkachivska I. Didactic competence as a necessary component of professional training of future physical education teachers. European Science. 2022. Vol. 2. Р. 129–135. https://doi.org/10.30890/2709-2313.2022-12-02-015.

Завантаження

Опубліковано

2025-04-25

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Пальчук, М., Трачук, С., Дєдух, М., & Голобородько, М. (2025). ХАРАКТЕРИСТИКА ГОТОВНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ДО РЕАЛІЗАЦІЇ КОМПЕТЕНТНІСНОГО ПІДХОДУ В УМОВАХ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ. Sport Science Spectrum, 2, 25-31. https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-2-4