CHARACTERISTICS OF THE READINESS OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS TO IMPLEMENT A COMPETENCY APPROACH IN THE CONDITIONS OF NUSH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-2-4

Keywords:

competence, new Ukrainian school, motivation, professional and pedagogical training

Abstract

At the current stage of the transformational restructuring of the system of professional pedagogical education, a contradiction has arisen between the standard professional and pedagogical training of future specialists in physical culture, sports and education (in particular, physical culture teachers) and the increased requirements of society and the wider pedagogical community for the innovative activity of a teacher (coach, physical culture teacher), which is realized in the ability to operate with significant arrays of scientific, educational and educational and methodological information in unpredictable conditions. It is necessary to develop a new concept of training, in which all its components are aimed at the personally-oriented development of the teacher, the formation of him as a creator, capable not only of independently acquiring knowledge, but also of implementing it in accordance with the practical requirements of today. The objective to determine the readiness of future teachers of physical culture to implement the competence approach in the conditions of the NUS. Methods: theoretical analysis and generalization of data from scientific literature and documentary materials, sociological research methods (questionnaires), pedagogical research methods (pedagogical observation), methods of mathematical statistics. Results. In the process of questioning future physical education teachers, a general awareness of professional competencies, the formation of which is provided for by the educational reform of the National State Educational Service, was revealed. It was established what, in the opinion of future physical education teachers, is the goal of the key competencies of the National State Educational Service (innovation, information and communication competence, civic and social competences).Conclusion. The results obtained demonstrate the diversity of approaches to the formation of key competencies in the visions of future physical education teachers. The results of the study confirm the need for further improvement of the professional training of future physical education teachers with an emphasis on innovative approaches, digital technologies and the formation of key competencies in the context of the requirements of modern education.

References

1. Атаманюк С.І. Критерії, показники і рівні готовності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту до використання інноваційних видів рухової активності у професійній діяльності. Фізико-математична освіта. 2020. Вип. 2 (24), Ч. 2. С. 57–61.

2. Вітюк В.В. Готовність педагогів до змін в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа». Педагогічний пошук. 2017. № 2 (94). С. 3–6.

3. Компетентність учителя фізичної культури в контексті вимог нової української школи / А. Кашуба та ін. Інноватика у вихованні. 2023. Вип. 18. С. 186–196.

4. Котова О.В., Сопотницька О.В. Теоретичні та методичні засади системи професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури до педагогічної діяльності. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2020. № 1 (332). С. 237–243.

5. Кучай О.В., Біда О.А., Кучай Т.П. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до групової взаємодії учнів. Актуальні питання у сучасній науці. 2024. № 2(20). С. 726–732. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-6300-2024-2(20)-726-732.

6. Мельник І. Соціально-комунікативна компетентність фахівця із фізичного виховання в умовах нової української школи. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2020. № 13. С. 195–205. https://doi.org/10.31865/2414-9292.13.2020.223100.

7. Мицкан Т. Вчитель фізичної культури – універсальні компетентності. Новій українській школі – нова фізична культура : матеріали круглого столу з обговоренням проєкту стандарту вищої освіти з предметної спеціальності 014.11 Середня освіта (Фізична культура) на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти. Тернопіль, 2023. С. 22.

8. Омельчук О.В., Дьоміна Ж.Г. Особливості формування екологічної компетентності майбутнього учителя фізичної культури для роботи в НУШ. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2024. Вип. 6 (179). С. 161–165.

9. Отравенко О.В. Компетентнісний підхід як складова частина якісної підготовки майбутніх учителів фізичної культури у закладах вищої освіти. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. Педагогічні науки. 2018. № 4(2). С. 21–29.

10. Пелипась Д.С. Готовність майбутніх учителів фізичної культури до спортивно-патріотичної діяльності. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2021. № 2 (340), Ч. І. С. 127–138.

11. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII : станом на 16 серп. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 19.10.2024).

12. Согоконь О., Донець О. Підвищення професійної підготовки та впровадження моделі формування професійної компетентності сучасного вчителя фізичної культури. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective. 2023. № 1. С. 13–21.

13. Сороколіт Н.С. Обґрунтування програми розвитку професійних компетентностей учителів фізичної культури в умовах нової української школи. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2021. Вип. 7 (138). С. 118–123.

14. Трачук С. В., Дєдух М. О., Бричук М.С., Воробйов М. І., Енчень Ван. Інформаційно-цифрові технології в практичній діяльності вчителів фізичного виховання Китаю. Олімпікус. 2024, № 2, С. 206–219. https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-2.26

15. Трачук С. В., Дєдух М. О., Воробйов М. І., Голуб В. А.,Чень Ханьлінь. Фізична компетентність китайських учнів 8–9 класів грамотності у фізичній культурі і спорті. Олімпікус. 2024, № 2, С.199–205. https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-2.25

16. Трачук С. В., Дєдух М. О., Голуб В. А., Довгаль В. І., Чень Ханьлінь. Мотиваційна складова грамотності у фізичній культурі і спорті учнів 8–9 класів Китайської Народної Республіки. Фізичне виховання та спорт. 2024, (1), 120–126. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2024-1-16

17. Трачук С., Дєдух М., Бричук М., Іванік О., Єфанова В., Енчень В. Складові фахової кваліфікації вчителів фізичного виховання Китаю. Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини. 2024, (Випуск 29 (2), 98–103. https://doi.org/10.32626/2309-8082.2024.29(2).98-103

18. Хома Т.В. Особливості підготовки майбутніх учителів фізичної культури до професійної діяльності. Педагогічна інноватика: сучасність та перспективи. 2024. № 3. С. 88–91.

19. Царук В. Готовність майбутнього вчителя фізичної культури до формування здоров’язбережувальної компетентності школярів. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2021. Вип. 3K (131). С. 425–428.

20. Tkachivska I. Didactic competence as a necessary component of professional training of future physical education teachers. European Science. 2022. Vol. 2. Р. 129–135. https://doi.org/10.30890/2709-2313.2022-12-02-015.

Published

2025-04-25

Issue

Section

Статті

How to Cite

Palchuk, M., Trachuk, S., Diedukh, M., & Holoborodko, M. (2025). CHARACTERISTICS OF THE READINESS OF FUTURE PHYSICAL EDUCATION TEACHERS TO IMPLEMENT A COMPETENCY APPROACH IN THE CONDITIONS OF NUSH. Sport Science Spectrum, 2, 25-31. https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-2-4