ЕВОЛЮЦІЯ СТАВЛЕННЯ ДО ЛЮДЕЙ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ РОЗУМОВОГО РОЗВИТКУ: ШЛЯХ ВІД ІЗОЛЯЦІЇ ДО СПЕЦІАЛЬНИХ ОЛІМПІАД

Автор(и)

  • Євген Володимирович Гончаренко Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0002-7196-3061
  • Ірина Олександрівна Когут Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0002-3042-2189

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-4-3

Ключові слова:

інклюзія, стигматизація, соціальна інтеграція, люди з інвалідністю

Анотація

У статті висвітлено еволюцію ставлення до людей із порушеннями розумового розвитку (ПРР) від ізоляції та стигматизації до формування сучасної інклюзивної моделі. Логічне обґрунтування дослідження базується на необхідності аналізу соціокультурних та історичних процесів, що впливали на формування суспільного ставлення, та визначенні ролі Спеціальних Олімпіад у соціальній інтеграції осіб із порушеннями розумового розвитку. Увагу приділено актуальності інклюзивних програм, які сприяють підвищенню якості життя людей із порушеннями розумового розвитку. Мета дослідження – провести аналіз історичної ретроспективи у ставленні до людей із ПРР та визначення ролі Спеціальних Олімпіад у розбудові інклюзивного соціального середовища. Методи дослідження: аналіз літературних джерел, історичний і соціокультурний аналіз, а також порівняльний метод. Використані джерела забезпечили комплексне розуміння еволюції поглядів на осіб із порушеннями розумового розвитку. Результати дослідження. Ставлення до людей із порушеннями розумового розвитку в різні епохи залежало від релігійних, соціальних і економічних чинників. У давніх суспільствах ці люди часто стигматизувалися та ізолювалися, що сприяло закріпленню негативних стереотипів. У період Просвітництва виникли перші наукові підходи до навчання та підтримки осіб із порушеннями розумового розвитку. XIX століття характеризувалося інституціоналізацією піклування, яке водночас сприяло сегрегації. XX століття стало періодом переходу до інклюзивного підходу, зокрема завдяки розвитку Спеціальних Олімпіад.Висновки. З теоретичного погляду дослідження сприяє поглибленню розуміння складних процесів, що формують соціальні уявлення про інвалідність. Із практичного погляду результати дослідження можуть бути використані для розроблення більш ефективних програм і політик, спрямованих на інклюзію людей із порушеннями розумового розвитку. У статті формулюються конкретні рекомендації щодо подальшого розвитку інклюзивного суспільства, зокрема, необхідність подолання стереотипів, забезпечення рівного доступу до освіти, зайнятості та соціальних послуг, а також посилення ролі громадських організацій у захисті прав людей із порушеннями розумового розвитку.

Посилання

1. Гончаренко Є., Когут І. Сталий розвиток Спеціальних Олімпіад: стратегічний план розвитку. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 4. С. 59–64. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2021.4.59-64.

2. Гончаренко Є., Когут І. Формування міжнародної системи адаптивного спорту для людей з відхиленнями розумового розвитку. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 3. С. 69–74. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.3.69-74.

3. Петронюк А., Стареправо М., Кропивницька Т. Еволюція суспільних поглядів на інвалідність в контексті європейського розвитку. Спорт та сучасне суспільство : матеріали XI Міжнародної наукової інтернет-конференції, 29 березня 2018 р. Київ : Олімпійська література, 2018. С. 249–253.

4. A history of disability: from 1050 to the present day. Historic England – Championing England’s heritage. Historic England. URL: https://historicengland.org.uk/research/inclusive-heritage/disability-history/.

5. Berkson G. Intellectual and physical disabilities in prehistory and early civilization. Mental retardation. 2004. Vol. 42. № 3. P. 195–208. URL: https://doi.org/10.1352/0047-6765(2004)42%3C195:iapdip%3E2.0.co;2.

6. Berkson G. Mental disabilities in western civilization from ancient rome to the prerogativa regis. Mental retardation. 2006. Vol. 44. № 1. P. 28–40. URL: https://doi.org/10.1352/0047-6765(2006)44[28:mdiwcf]2.0.co;2.

7. Bickenbach J., Rubinelli S., Stucki G. Being a person with disabilities or experiencing disability: two perspectives on the social response to disability. J Rehabil Med. 2017. № 49. P. 543–9. URL: https://doi:10.2340/16501977–2251.

8. Canadian Association for Supported Employment. Annual Report 2021–2022. URL: https://www.supportedemployment.ca.

9. Department for Education. Special Educational Needs in England. UK Government, 2022. URL: https://explore-education-statistics.service.gov.uk/find-statistics/special-educational-needs-in-england.

10. Gershon Berkson Intellectual and Physical Disabilities in Prehistory and Early Civilization. Mental Retardation. 2004. Vol. 42. № 3. P. 195–208. URL: https://doi.org/10.1352/0047-6765(2004)42%3C195:iapdip%3E2.0.co;2.

11. Hughes C., McDonald M.L. The Special Olympics: sporting or social event? Research and practice for persons with severe disabilities. 2008. Vol. 33. № 3. P. 143–145. URL: https://doi.org/10.2511/rpsd.33.3.143.

12. Inclusion International. Global Report on Inclusive Practices. 2022. URL: https://inclusion-international.org/global-report-2022.

13. Intellectual disability through the ages: a historical journey. NeuroLaunch.com. URL: https://neurolaunch.com/history-of-intellectual-disability/.

14. Intellectual disability: a conceptual history, 1200–1900 / C.F. Goodey et al. Manchester University Press, 2018. 272 p.

15. Irina Metzler Fools and Idiots? Intellectual Disability in the Middle Ages. Oxford : Manchester University Press, 2016. 352 p.

16. Michael L. Wehmeyer Self-Determination and the Education of Students with Disabilities. Cambridge : Cambridge University Press, 2007. 240 p.

17. National Strategy for Inclusive Education / Ministry of Education, Netherlands. 2022. URL: https://www.government.nl/topics/inclusive-education.

18. Munyi C.W. Past and present perceptions towards disability: a historical perspective. Disability studies quarterly. 2012. Vol. 32. № 2. URL: https://doi.org/10.18061/dsq.v32i2.3197.

19. Nenn K. Special Olympics’ roadmap to inclusion. Nonprofit communications report. 2024. Vol. 22. № 5. P. 6. URL: https://doi.org/10.1002/npcr.32390.

20. Past, present and future: perspectives on an oral history of intellectual disability nursing / C. Doyle et al. Journal of intellectual disabilities. 2022. P. 174462952110651. URL: https://doi.org/10.1177/17446295211065195.

21. Sakula A. Royal earlswood hospital: a historical sketch. Journal of the royal society of medicine. 1988. Vol. 81. № 2. P. 107–108. URL: https://doi.org/10.1177/014107688808100220.

22. Shriver T. Triumph from anguish: the inspiration of the Special Olympics. Journal of disability & religion. 2014. Vol. 18. № 1. P. 117–124. URL: https://doi.org/10.1080/15228967.2014.868990.

23. Special Olympics and UN refugee agency stand unified with refugees of all abilities. SpecialOlympics.org. URL: https://www.specialolympics.org/stories/news/special-olympics-and-un-refugee-agency-stand-unified-with-refugees-of-all-abilities.

24. Story of intellectual disability: an evolution of meaning, understanding, and public perception. Brookes Publishing, 2013. 304 p.

25. The Wild Boy of Aveyron / J. Itard ; trans. from French. New York : New York Review Books, 1996. 302 p.

26. United Nations. Convention on the Rights of Persons with Disabilities. New York : United Nations, 2006. URL: https://www.un.org/development/desa/disabilities/convention-on-the-rights-of-persons-with-disabilities.html.

27. United States Bureau of Labor Statistics. Persons with a Disability: Labor Force Characteristics Summary. 2023. URL: https://www.bls.gov/news.release/disabl.nr0.htm.

28. Zakaria N.N. Unveiling Hidden Histories: Disability in Ancient Egypt and Its Impact on Today’s Society – How Can Disability Representation in Museums Challenge Societal Prejudice? Soc. Sci. 2024. № 13 (12). P. 647. URL: https://doi.org/10.3390/socsci13120647.

Завантаження

Опубліковано

2024-12-20

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Гончаренко, Є. В., & Когут, І. О. (2024). ЕВОЛЮЦІЯ СТАВЛЕННЯ ДО ЛЮДЕЙ ІЗ ПОРУШЕННЯМИ РОЗУМОВОГО РОЗВИТКУ: ШЛЯХ ВІД ІЗОЛЯЦІЇ ДО СПЕЦІАЛЬНИХ ОЛІМПІАД. Sport Science Spectrum, 4, 18-24. https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-4-3