СУТНІСТЬ ВОЛОНТЕРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ В АДАПТИВНОМУ СПОРТІ

Автор(и)

  • Олена Вікторівна Степанюк Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0002-8657-5221
  • Ірина Олександрівна Когут Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0002-3042-2189

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-2-15

Ключові слова:

волонтерська діяльність, адаптивний спорт, студенти, гуманістично орієнтоване суспільство

Анотація

Із початком війни в Україні збільшилася кількість осіб з інвалідністю та актуалізувалося питання їх відновлення, соціалізації та повернення до цивільного життя шляхом залучення до занять адаптивним спортом. Організація тренувального і змагального процесу осіб з інвалідністю з урахуванням сучасних обставин потребує не лише збільшення кількості фахівців, які працюватимуть із цією категорією населення, а й формування гуманістично орієнтованого суспільства. Волонтерська діяльність в адаптивному спорті може стати важливим аспектом у вирішенні цих питань. У зв’язку із цим актуальним постає питання дослідження ролі і значення волонтерської діяльності в адаптивному спорті та вплив цього процесу на формування гуманістично орієнтованого суспільства. Мета – визначення ролі і значення волонтерської діяльності в адаптивному спорті задля формування гуманістично орієнтованого суспільства. Методи: аналіз, синтез, узагальнення, порівняння та зіставлення, соціологічні методи дослідження (анкетування), методи математичної статистики. Результати. Установлено, що вивчення дисципліни «Адаптивний спорт» сприяє формуванню гуманістично орієнтованого суспільства. Визначено позитивну динаміку щодо кожної з характеристик, а саме розуміння необхідності та безпечності брати участь у тренувальному та змагальному процесі людям з інвалідністю, а також важливість проведення тренувальних занять спільно з практично здоровими людьми. Після вивчення дисципліни 60,2% респондентів зазначили про готовність у майбутньому тренувати людей з інвалідністю та 73,7% – тренуватися разом. Отримані дані свідчать про більшу залученість студентів до волонтерської діяльності в адаптивному спорті (після вивчення дисципліни на 12,8% більше). Доведено позитивну динаміку розуміння здобувачами освіти основних постулатів інклюзивності, що, своєю чергою, свідчить про формування толерантного та гуманістичного суспільства. Висновки. Вивчення питань сутності волонтерської діяльності в адаптивному спорті сформувало позитивне ставлення молоді щодо безпечності й необхідності осіб з інвалідністю займатися спортом. Підтверджено, що вивчення ролі і значення волонтерської діяльності в адаптивному спорті сприяє формуванню гуманістично орієнтованого суспільства.

Посилання

Вайнілович Н.А. Використання інформаційних технологій в процесі залучення волонтерських ресурсів у соціальній сфері. Актуальні проблеми

соціології, психології, педагогіки. 2009. Вип. 9. С. 12–18.

Інклюзивна освіта. Інститут спеціальної педагогіки НАПН України. URL: https://ispukr.org.ua/?page_id=331#.YMuxUUUzbIU.

Когут І., Степанюк О. Організаційно-методичні особливості реалізації спортивної волонтерської діяльності в освітніх закладах України та світу.

Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 2. С. 71–75. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.2.71-75.

Когут І., Степанюк О. Реалізація волонтерської діяльності в різних напрямах спорту. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 4.

С. 78–84. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.4.78-84.

Концептуальні положення реалізації соціально-гуманістичних засад адаптивної фізичної культури в українському освітньому просторі / І. Когут

та ін. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2020. № 2. С. 130–141. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2020.2.130-141.

Левків В., Макуц Т. Характеристика спортивного волонтерства як різновиду волонтерської діяльності. Спортивна наука України. 2013. № 5.

С. 33–37.

Лях Т. Види мотивації до волонтерської діяльності. Вісник Запорізького національного університету. 2011. Т. 2, № 15. С. 37–41.

Петренко І., Гращенкова Ж., Мішин М. Спортивне волонтерство як соціокультурний феномен сучасності. Humanitas. 2022. № 5. С. 46–51. URL:

https://doi.org/10.32782/humanitas/2021.5.7.

Поліщук Н. Волонтерська діяльність студентів в освітньому середовищі університету. Věda a perspektivy. 2023. № 4(23). URL: https://doi.

org/10.52058/2695-1592-2023-4(23)-113-126.

Степанюк О., Когут І. Сучасні тенденції розвитку спортивного волонтерства. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 3.

С. 102–107. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.3.102-107.

Bondar A., Petrenko I. The role sports volunteering in the life of university students. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2015. Т. 50, № 6.

С. 40–43. URL: https://doi.org/10.15391/snsv.2015-6.006.

Hayton J. Sports volunteering on university-led outreach projects. Journal of sport and social issues. 2015. Vol. 40, no. 1. P. 38–61. URL: https://doi.

org/10.1177/0193723515576598.

Including pupils with special educational needs and/or disabilities in mainstream secondary physical education: a revisit study / D. Morley et al.

European physical education review. 2020. P. 1356336X2095387. URL: https://doi.org/10.1177/1356336x20953872.

Kohe G.Z., Collison H. Sport, education and corporatisation. Routledge, 2019. URL: https://doi.org/10.4324/9781351128865.

Motivations for volunteering time with older adults: a qualitative study / A. Same et al. Plos one. 2020. Vol. 15, no. 5. P. e0232718. URL: https://doi.

org/10.1371/journal.pone.0232718.

Pierre J., Schut P.-O., Segay B. The role of sports clubs to integrate people with disabilities. Managing sport and leisure. 2022. P. 1–18. URL: https://

doi.org/10.1080/23750472.2022.2135584.

Professional preparedness of a coach in adaptive sports as a factor of efficiency of training of athletes with disability / M. Roztorhui et al. Scientific

Journal of National Pedagogical Dragomanov University Series 15 Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports). 2021.

No. 2(130). P. 101–104. URL: https://doi.org/10.31392/npu-nc.series15.2021.2(130).23

Public attitudes to the rights and community inclusion of people with intellectual disabilities: a transnational study / P. Slater et al. Research in

developmental disabilities. 2020. Vol. 105. P. 103754. URL: https://doi.org/10.1016/j.ridd.2020.103754.

The experiences and perceived health benefits of individuals with a disability participating in sport: a systematic review and narrative synthesis /

B. Aitchison et al. Disability and health journal. 2021. P. 101164. URL: https://doi.org/10.1016/j.dhjo.2021.101164.

The place and role of adaptive sports in modern Ukrainian society / O. Mytchyk et al. Scientific Journal of National Pedagogical Dragomanov University.

Series 15. Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports). 2024. No. 5(178). P. 117–121. URL: https://doi.org/10.31392/

udu-nc.series15.2024.5(178).24.

Wise N., Kohe G.Z., Koutrou N. Editorial: sport volunteering, educational leadership and social transformation. Sport, Education and Society. 2021.

Vol. 26, no. 9. P. 945–951. URL: https://doi.org/10.1080/13573322.2021.1946028.

Завантаження

Опубліковано

2024-10-09

Номер

Розділ

Статті