ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ СПОРТИВНОЇ МОТИВАЦІЇ У СПОРТСМЕНІВ 15–16 РОКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-2-7Ключові слова:
мотивація, спортсмени, самоконтроль, психологічні властивості, фізична підготовка, рухова активність, мотиви, спортАнотація
Високі результати у спорті тісно пов’язані з мотиваційною сферою людини. Мотивація є не лише стрижневою характеристикою особистості спортсмена і веде його до поставленої мети, а й впливає на характер усіх процесів, які відбуваються в ході діяльності. Головною особливістю спортивної мотивації є її прямий вплив на результативність діяльності спортсмена. Мета: визначити та обґрунтувати педагогічні умови формування спортивної мотивації у спортсменів 15–16 років. Методи: аналіз та узагальнення науково-методичної літератури, методи психодіагностики, педагогічний експеримент. Результати. У спортсменів 15–16 років спостерігається інтеграція мотивів занять спортом у два відносно незалежні блоки. До першого блоку входять позитивно пов’язані між собою мотиви, які за своїм психологічним змістом є зовнішніми по відношенню до спортивної діяльності (мотиви: емоційного задоволення, фізичного самоствердження, підготовки до професійної діяльності, спортивно-пізнавальний та раціонально-вольовий). Другий блок утворюють взаємопов’язані цивільно-патріотичний, соціально-моральний та мотив досягнення успіху, які є внутрішніми по відношенню до спортивної діяльності. Соціально-емоційний і мотив соціального самоствердження позитивно пов’язані з групою внутрішніх мотивів і негативно – з усіма зовнішніми. Змагальна та тренувальна мотивації негативно взаємопов’язані. При цьому в основі мотивації змагань лежать мотиви: досягнення успіху, соціального самоствердження і соціально-моральний; в основі тренувальної мотивації – мотив емоційного задоволення та раціонально-вольовий. Чим сильніші мотиви занять спортом, тим вища готовність до прояву вольових зусиль. Висновки. Спортивна мотивація як психічний стан особистості спортсменів зумовлена значимим ставленням до: 1) мети занять спортом; 2) спортивного успіху; 3) своїх можливостей; 4) позатренувальної, навчально-тренувальної та змагальної діяльності; 5) команди; 6) тренера. Розвиток спортивної мотивації здійснюється у напрямі від зовні організованої, коли ці відносини виникають і актуалізуються переважно під впливом соціального оточення та зумовлені особливостями конкретної ситуації, до внутрішньо організованої, зумовленої переважно властивостями особистості спортсмена: властивостями темпераменту, мотивами занять спортом, вольовими якостями, здібностями до суб’єктивного самоконтролю та самоврядування. Для управління формуванням спортивної мотивації необхідно створювати педагогічні умови для виникнення, функціонування та стабілізації цих відносин за допомогою психологічних механізмів «знизу вгору» та «зверху вниз».
Посилання
Безверхня Г.В. Motivation to engage in physical education and sports for schoolchildren in grades 5–11 : автореф. дис. … канд. наук з фізичного
виховання і спорту. Львів, 2004. 23 с.
Безверхня Г.В., Діхтяренко В.В. Вплив ціннісних орієнтацій на відношення до фізичного виховання студенток педагогічного вищого навчального
закладу. Спортивний вісник Придніпров’я. 2011. № 1. С. 17–21.
Безверхня Г.В., Цибульська В.В., Гончар Г.І. Мотивація до занять фізичною культурою і спортом школярів та студентів : монографія. Умань :
Сочінський М.М., 2017. 188 с.
Біліченко О.О. Гендерні особливості формування мотивації до занять фізичним вихованням у студентів : автореф. дис. … канд. наук з фізичного
виховання : 24.00.02. Дніпропетровськ, 2014. 21 с.
Горшкова Н.Б. Мотивація школярів до занять фізичною культурою і спортом. Актуальні проблеми фізичної культури і спорту. 2005. № 6–7.
С. 130–33.
Круцевич Т.Ю., Безверхня Г.В. Рекреація у фізичній культурі різних груп населення : навчальний посібник. Київ : Олімпійська література, 2010.
с.
Круцевич Т.Ю., Безверхня Г.В., Воробйов М. І. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді : навчальний посібник. Київ : Олімпійська
література, 2011. 224 с.
Круцевич Т., Томенко О. Неспеціальна фізкультурна освіта учнівської молоді: концептуальні підходи до розгляду. Теорія і методика фізичного
виховання і спорту. 2009. № 3. С. 48–51.
Саїнчук М.М. Формування ціннісних орієнтацій в сфері фізичної культури і спорту учнів старших класів у процесі фізичного виховання : авто-
реф. дис. … канд. наук з фізичного виховання і спорту : 24.00.02.
Томенко О. Формування понятійного апарату неспеціальної фізкультурної освіти в умовах сучасності. Теорія і методика фізичного виховання
і спорту. 2009. № 2. С. 99.
Федоренко Є.О. Формування мотивації до спеціально організованої рухової активності старшокласників : автореф. дис. … канд. наук з фізич-
ного виховання і спорту : 24.00.02. Дніпропетровськ, 2012. 20 с.
Цибульська В.В. Організаційно-методичні умови формування мотивації студенток заочної форми навчання педагогічних спеціальностей до
професійно-прикладної фізичної підготовки. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2014. Вип. 6. С. 120–125.
Цибульська В.В. Формування мотивації до професійно-прикладної фізичної підготовки студентів педагогічних спеціальностей на різних фор-
мах навчання : дис. … канд. наук з фізичного виховання і спорту : 24.00.02. Дніпро, 2015. 262 с.
Чичелюк А.В., Безверхня Г.В., Цибульська В.В. Психолого-педагогічні умови підготовки фахівців фізичного виховання. Академічні візії. 2023.
Вип. 16.
Bezverkhnya G.V., Tsybul’ska V.V. Non-special physical education for students as a prior direction of the educational process in the higher pedagogical
establishment. Ratownictwo Wodne, Sport Pływacki i Kultura Fizyczna w Teorii i Praktyce: Akademia Wychowania Fizycznego і Sportu іm. Jędrzeja Śnіadeckіego.
Gdańsk, 2014.
Hakman A., Andrieieva O., Kashuba V., et al. Factors of future teachers’ motivation formation for the physical improvement. Balt J Health Phys Act.
;Suppl(2):33-42 doi: 10.29359/BJHPA.2021.Suppl.2.04.
Hakman A., Andrieieva O., Bezverkhnia H., Moskalenko N., Tsybulska V., Osadchenko T., Savchuk S., Kovalchuk V., Filak Y. Dynamics of the Physical
Fitness and Circumference Sizes of Body Parts as a Motivation for Self-Improvement and Self-Control in Students. Journal of Physical Education and Sport
(JPES). 2020. Vol. 20 (1). P. 116–122. doi:10.7752/jpes.2020.01015.
Halyna Bezverkhnia, Tetiana Fedirchyk, Viktoria Tsybulska, Mykola Maievskyi, Tetiana Osadchenko, Serhii Ilchenko, Anna Hakman. Formation of
motivation for professional and applied physical training in Future elementary teachers. Journal of physical education and sport ® (jpes), vol 19 (supplement
issue 2), art 45, pp 299–304., 2019.
Krucewicz, G.V., Bezverkhnya G.V. «Rekreacja w kulturze fizycznej rόznych grup spoᴌecznych». Drukarnia i Wydawnictwo Akademickie Wyzszej Szkoᴌy
Spoᴌeczno-Przyrodniczej im. W. Pola w Lublinie, 2013. 326 s.
Motivation to physical education of school and university students: [Collective monograph]. Edited by Krutsevich T., Bezverkhnia H., Tsybulska V.,
Kyslenko D., Marchenko O., Bondarchuk N., Yukho Y., Sadchenko M. Budapest, 2021. 200 p.
Motor activity of different social groups: [Collective monograph]. Edited by L. Balatska, T. Liasota, I. Nakonechnyi, A. Hakman, H. Bezverkhnia,
O. Kljus, T. Osadchenko, A. Semenov. Riga, Latvia : «Baltija Publishing», 2020. 140 p.
Roksolana I. Sirko, Halyna V. Bezverkhnia, Olha Ya. Zaverukha, Svitlana V. Chupakhina, Nataliia R. Kyrsta, Motivation to Get a Second Higher Education:
Psychological and Pedagogical Aspect. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research Vol. 19, No. 2, pp. 188–202, February 2020.