PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE FORMATION OF SPORTS MOTIVATION IN ATHLETES AGED 15-16
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-2-7Keywords:
motivation, athletes, self-control, psychological properties, physical training, motor activity, motives, sportsAbstract
High performance in sports is closely related to the motivational sphere of a person. Motivation is not only a core characteristic of athletes’ personalities and leads them to their goals, but also affects the nature of all processes that take place during their activities. The main feature of sports motivation is its direct impact on the performance of an athlete. The purpose of the study is to identify and substantiate the pedagogical conditions for the formation of sports motivation in athletes aged 15-16 years. The methodology employed in this study comprises an analysis and generalization of scientific and methodical literature, in addition to psychodiagnostic methods and pedagogical experiments. Results. In athletes between the ages of 15 and 16, there is a differentiation of motives for engaging in sports activities into two relatively distinct categories. The first block comprises motives that are positively interrelated and external to the domain of sports activity. These motives are psychological in nature and include the desire for emotional satisfaction, physical self-affirmation, preparation for future professional pursuits, and the development of cognitive and rational-volitional skills. The second block is constituted by interrelated elements pertaining to civic-patriotic, socio-moral, and motivation to achieve success, which are internal to the domain of sports activities. The socio-emotional and motive of social self-affirmation are found to be positively associated with a group of internal motives and negatively associated with all external ones. Competitive and training motivation are negatively related to each other. The competitive motivation is based on the following motives: achievement of success, social self-affirmation, and social and moral motives; the training motivation is based on the motive of emotional satisfaction and rational and volitional motives. The stronger the motivation to play sports, the higher the willingness to make volitional efforts. Conclusions. Sports motivation as a mental state of the athlete’s personality is determined by significant attitudes towards 1) the purpose of sports; 2) sports success; 3) one’s capabilities; 4) out-of-training, educational and competitive activities; 5) the team; 6) the coach. The development of sports motivation is carried out in the direction from externally organized, when these relations are created and actualized mainly under the influence of the social environment and are determined by the peculiarities of a specific situation, to internally organized, determined mainly by the characteristics of the athlete’s personality: characteristics of temperament, sports motives, willpower, abilities to subobjective self-control and self-government. In order to manage the formation of sports motivation, it is necessary to create pedagogical conditions for the emergence, functioning and stabilization of these relations using «bottom-up» and «top-down» psychological mechanisms.
References
Безверхня Г.В. Motivation to engage in physical education and sports for schoolchildren in grades 5–11 : автореф. дис. … канд. наук з фізичного
виховання і спорту. Львів, 2004. 23 с.
Безверхня Г.В., Діхтяренко В.В. Вплив ціннісних орієнтацій на відношення до фізичного виховання студенток педагогічного вищого навчального
закладу. Спортивний вісник Придніпров’я. 2011. № 1. С. 17–21.
Безверхня Г.В., Цибульська В.В., Гончар Г.І. Мотивація до занять фізичною культурою і спортом школярів та студентів : монографія. Умань :
Сочінський М.М., 2017. 188 с.
Біліченко О.О. Гендерні особливості формування мотивації до занять фізичним вихованням у студентів : автореф. дис. … канд. наук з фізичного
виховання : 24.00.02. Дніпропетровськ, 2014. 21 с.
Горшкова Н.Б. Мотивація школярів до занять фізичною культурою і спортом. Актуальні проблеми фізичної культури і спорту. 2005. № 6–7.
С. 130–33.
Круцевич Т.Ю., Безверхня Г.В. Рекреація у фізичній культурі різних груп населення : навчальний посібник. Київ : Олімпійська література, 2010.
с.
Круцевич Т.Ю., Безверхня Г.В., Воробйов М. І. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді : навчальний посібник. Київ : Олімпійська
література, 2011. 224 с.
Круцевич Т., Томенко О. Неспеціальна фізкультурна освіта учнівської молоді: концептуальні підходи до розгляду. Теорія і методика фізичного
виховання і спорту. 2009. № 3. С. 48–51.
Саїнчук М.М. Формування ціннісних орієнтацій в сфері фізичної культури і спорту учнів старших класів у процесі фізичного виховання : авто-
реф. дис. … канд. наук з фізичного виховання і спорту : 24.00.02.
Томенко О. Формування понятійного апарату неспеціальної фізкультурної освіти в умовах сучасності. Теорія і методика фізичного виховання
і спорту. 2009. № 2. С. 99.
Федоренко Є.О. Формування мотивації до спеціально організованої рухової активності старшокласників : автореф. дис. … канд. наук з фізич-
ного виховання і спорту : 24.00.02. Дніпропетровськ, 2012. 20 с.
Цибульська В.В. Організаційно-методичні умови формування мотивації студенток заочної форми навчання педагогічних спеціальностей до
професійно-прикладної фізичної підготовки. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2014. Вип. 6. С. 120–125.
Цибульська В.В. Формування мотивації до професійно-прикладної фізичної підготовки студентів педагогічних спеціальностей на різних фор-
мах навчання : дис. … канд. наук з фізичного виховання і спорту : 24.00.02. Дніпро, 2015. 262 с.
Чичелюк А.В., Безверхня Г.В., Цибульська В.В. Психолого-педагогічні умови підготовки фахівців фізичного виховання. Академічні візії. 2023.
Вип. 16.
Bezverkhnya G.V., Tsybul’ska V.V. Non-special physical education for students as a prior direction of the educational process in the higher pedagogical
establishment. Ratownictwo Wodne, Sport Pływacki i Kultura Fizyczna w Teorii i Praktyce: Akademia Wychowania Fizycznego і Sportu іm. Jędrzeja Śnіadeckіego.
Gdańsk, 2014.
Hakman A., Andrieieva O., Kashuba V., et al. Factors of future teachers’ motivation formation for the physical improvement. Balt J Health Phys Act.
;Suppl(2):33-42 doi: 10.29359/BJHPA.2021.Suppl.2.04.
Hakman A., Andrieieva O., Bezverkhnia H., Moskalenko N., Tsybulska V., Osadchenko T., Savchuk S., Kovalchuk V., Filak Y. Dynamics of the Physical
Fitness and Circumference Sizes of Body Parts as a Motivation for Self-Improvement and Self-Control in Students. Journal of Physical Education and Sport
(JPES). 2020. Vol. 20 (1). P. 116–122. doi:10.7752/jpes.2020.01015.
Halyna Bezverkhnia, Tetiana Fedirchyk, Viktoria Tsybulska, Mykola Maievskyi, Tetiana Osadchenko, Serhii Ilchenko, Anna Hakman. Formation of
motivation for professional and applied physical training in Future elementary teachers. Journal of physical education and sport ® (jpes), vol 19 (supplement
issue 2), art 45, pp 299–304., 2019.
Krucewicz, G.V., Bezverkhnya G.V. «Rekreacja w kulturze fizycznej rόznych grup spoᴌecznych». Drukarnia i Wydawnictwo Akademickie Wyzszej Szkoᴌy
Spoᴌeczno-Przyrodniczej im. W. Pola w Lublinie, 2013. 326 s.
Motivation to physical education of school and university students: [Collective monograph]. Edited by Krutsevich T., Bezverkhnia H., Tsybulska V.,
Kyslenko D., Marchenko O., Bondarchuk N., Yukho Y., Sadchenko M. Budapest, 2021. 200 p.
Motor activity of different social groups: [Collective monograph]. Edited by L. Balatska, T. Liasota, I. Nakonechnyi, A. Hakman, H. Bezverkhnia,
O. Kljus, T. Osadchenko, A. Semenov. Riga, Latvia : «Baltija Publishing», 2020. 140 p.
Roksolana I. Sirko, Halyna V. Bezverkhnia, Olha Ya. Zaverukha, Svitlana V. Chupakhina, Nataliia R. Kyrsta, Motivation to Get a Second Higher Education:
Psychological and Pedagogical Aspect. International Journal of Learning, Teaching and Educational Research Vol. 19, No. 2, pp. 188–202, February 2020.