ВПЛИВ КОМП’ЮТЕРНИХ ІГОР НА СТИЛЬ ЖИТТЯ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-20

Ключові слова:

стиль життя, кіберспорт, спортсмени, студентська молодь, жанри комп’ютерних ігор, рухова активність, здоровий спосіб життя

Анотація

Відеоігри вже давно стали невід’ємною частиною повсякденного життя й доступні кожному власникові ігрової приставки або персонального комп’ютера. Для багатьох відеоігри є чудовим способом провести час і можливість отримати нові знання. Однак для інших це може виглядати як витрата часу без особливої користі. У зв’язку з підвищенням популярності й доступності комп’ютерних ігор, вони стають значущим аспектом життя молодого покоління та впливають на формування його стилю життя. Згідно з визначенням, стиль життя – це система щоденних практик, що відображає напрямок та цілі особистості. В статті проведено порівняльний аналіз стилю життя студентів-кіберспортсменів і студентів-спортсменів із різним рівнем захопленості комп’ютерними іграми. Мета – дослідити популярність жанрів комп’ютерних ігор серед студентів спортсменів і вплив захопленості комп’ютерними іграми на їхній стиль життя. Матеріали й методи. У дослідженні взяли участь 125 студентів (віком від 17 до 26 років). Для вивчення впливу залученості до комп’ютерних ігор на стиль життя студенти поділені на групи: кіберспортсмени (12 осіб), які мають у середньому 4592 зіграні години; спортсмени різних видів спорту (31 особа), які захоплюються комп’ютерними іграми; студенти-спортсмени (82 особи), які не грають у комп’ютерні ігри. Застосовували опитувальник стилю життя «Опис особистих якостей та стану здоров’я студентів». Результати. Виявлені найбільш популярні жанри комп’ютерних ігор, якими захоплюється студентська молодь. Студенти, які мають спортивну кваліфікацію, проводять за комп’ютерними іграми менше часу, ніж студенти, які не є кваліфікованими спортсменами. Кожен четвертий студент грає в комп’ютерні ігри, основними причинами цього захоплення 58% респондентів називають бажання відволіктися від щоденних обов’язків. Кіберспортсмени мають нижчий рівень тижневої рухової активності порівняно зі спортсменами, які не захоплюються комп’ютерними іграми. Дослідження виявило, що майже 17% студентів-кіберспортсменів не мають жодної організованої фізичної активності, яка тривала б 20 хвилин поспіль або більше, що вказує на недостатню фізичну активність для підтримання здоров’я. Опитування показує, що більшість кіберспортсменів сплять менше ніж 7 годин на добу, мають проблеми з безсонням, режимом харчування й гостротою зору. Висновки. Після узагальнення результатів дослідження стає очевидним, що молодь становить статистично підтверджену аудиторію любителів комп’ютерних ігор, захопленість якими впливає на формування стилю життя.

Посилання

Технології використання мережевих ресурсів для підготовки молоді до дослідницької діяльності : монографія в Інтернеті / О.Ю. Буров та інші. Київ, 2012. 416 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/26691/1/burov%202.pdf/.

Ганага О., Петровська Т., Федорчук С. Творча уява як когнітивний ресурс кіберспортсменів. Актуальні проблеми психолого-педагогічного супроводу та розвитку суб’єктів спортивної діяльності : матеріали VI Всеукр. наук.-електр. конф. / редактор Т.М. Булгакова ; 26 жовтня 2023 року. Київ : НУФВСУ, 2023. С. 12–14.

Імас Є.В. Кіберспорт як соціально-спортивне явище та декілька причин його ретельно вивчати. URL: https://delo. ua/opinions/kibersport-jak-socialno-sportivnejavische-tade-377984.

Імас Є.В., Петровська Т.В., Ганага О.Ю. Кіберспорт в Україні як сучасний культурний феномен. Теорія і методика фізичного виховання і спорту : науково-теоретичний журнал: історія, педагогіка, психологія, право, соціологія і філософія у сфері фізичного виховання і спорту. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2021.1.75-81.

Комп’ютерна гра у житті студентів. URL: https://ua.kursoviks.com.ua/kompyuterna-gra-uzhitti-studentiv.

Мавродій Н. Вплив комп’ютерних ігор на психологічний розвиток особистості підлітка. Миколаїв : ЧНУ, 2022. 88 с.

Стилі життя: панорама змін : монографія / С.В. Панченко, О.С. Резнік, М.О. Шульга та інші ; Інститут соціології НАН України. Київ, 2008. 416 с.

Петровська Т. Економіко-психологічна адаптація і стиль життя. Соціальна психологія. 2004. № 6 (8). С. 86–93.

Пилаєва Т.В. Стилі життя студентської молоді: типологія та детермінанти формування : автореферат / Харків. нац. ун-т. ім. В.Н. Каразіна. Харків, 2009. 21 с.

Суд над комп’ютером. Комп’ютер і здоров’я. 2019. URL: https://computersud.blogspot.com/2018/05/blog-post.html.

Тарасов О.О. Ігровий застосунок на платформі Unity : кваліф. робота. Київ : Нац. авіац. ун-т, 2023. 61 с.

Вплив мотивації досягнення успіху та уникнення невдачі на властивості уваги кваліфікованих гандболістів / С.В. Федорчук та інші. Спортивна медицина, фізіотерапія та ерготерапія. 2022. № 2. С. 33–38. URL: https://doi.org/10.32652/spmed.2022.2.33-38.

Чайка Г.В. Новий культурологічний чинник: комп’ютерні ігри. Психолого-педагогічні аспекти розвитку національної самосвідомості та духовності студентської молоді. 2007. № 3 (5). С. 423–432.

Чайка Г.В. Позитивний вплив комп’ютерних ігор. Актуальні проблеми психології. Серія «Психологія обдарованості» : збірник наукових праць / Інституту психології імені Костюка НАН України. 2019. № 16 (4). С. 269–278.

Шинкарук О., Лут І. Зміст і структура техніко-тактичної підготовки в кіберспорті. Теорія і методика фізичного виховання і спорту : науково-теоретичний журнал: історія, педагогіка, психологія, право, соціологія та філософія в галузі фізичного виховання і спорту. 2022. № 2. С. 29–36. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.2.29-36.

About Statista. Esports Viewers. URL: https://www.statista.com/search/?q=esports+viewers&Search=&qKat=search&newSearch=true&p=1.

Determinants of office syndrome among working age women / O. Lazko et al. Journal of Physical Education and Sport. 2021. № 21 (376). С. 2827–2834. DOI: 10.7752/jpes.2021.s5376.

NEWZOO. URL: https://gameinside.ua/news/newzoo-zrobila-svij-prognoz-na-zrostannya-kibersportu-u-2022-roci-mi-rozpovidaiemochomu-vse-ce-brehnya/311762/.

NEWZOO. Global games market report. 2020 Dec. Available from 2022_Newzoo_Free_Global_Games_Market_Report.pdf.

Characteristics of motoric activity and focus of attention of student athletes with different involvement in computer games / T. Petrovska et al. Wiadomosci lekarskie. 2023. № 10. С. 2245–2251. DOI: 10.36740/WLek202310117.

Motor activity as an indicator of a healthy way of life / L. Rybalko et al. Journal of Physical Education and Sport. 2021. № 21 (5). С. 2813–2819. DOI: 10.7752/jpes. 2021.s 5374.

eSport: a state-of-the-art review based on bibliometric analysis / G.K. Yamanaka et al. Journal of Physical Education and Sport. 2021. № 21 (6). С. 3547–3555. DOI: 10.7752/jpes.2021.06480.

Завантаження

Опубліковано

2024-05-30

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ, ПЕДАГОГІКА, ПСИХОЛОГІЯ, ПРАВО, СОЦІОЛОГІЯ І ФІЛОСОФІЯ У СФЕРІ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ І СПОРТУ