ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ В КОНЦЕПЦІЇ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ: ПРОБЛЕМАТИКА І ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-16

Ключові слова:

фізичне виховання, фізична культура, загальна середня освіта, Нова українська школа (НУШ)

Анотація

У статті здійснено комплексний аналіз фізичного виховання у контексті концепції Нової української школи (НУШ). Підкреслюються проблеми, які виникають у процесі впровадження цієї концепції в практику шкільної освіти, зокрема у сфері фізичної культури. Розглядаються аспекти, пов’язані з різноманітністю умов, відсутністю достатнього фінансування, недоліками мотивації учнів, а також проблемами кадрового забезпечення та неоднаковим підходом до фізичного виховання в різних закладах освіти. Наголошується на перспективах удосконалення процесу фізичного виховання в рамках НУШ, зокрема модернізації освітніх програм, розвитку інфраструктури, підвищенні професійної підготовки педагогічних кадрів, створенні ефективної системи стимулювання та розширення можливостей участі учнів у спортивних та фізкультурних заходах. Системне обґрунтування результатів дослідження спрямовано на розуміння та вирішення проблем, що виникають у контексті фізичного виховання під час впровадження концепції НУШ в сучасну систему української освіти. Мета. Дослідити особливості трансформації фізичного виховання в освітньому процесі Нової української школи. Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення даних наукової літератури, контент-аналіз документальних та статистичних матеріалів, аналіз ресурсів мережі Інтернет. Результати. Виявлено, що процес фізичного виховання в концепції Нової української школи стикається з низкою проблем та викликів, які свідчать про складність впровадження фізичного виховання в рамках нової концепції шкільної освіти. Аналіз показав, що основними проблемами є нестача ресурсів, брак матеріально-технічного забезпечення, відсутність належного розвитку відповідної спортивної інфраструктури, недостатня професійна підготовка вчителів фізичної культури та неефективність використовуваних методик. Водночас дослідження розкрило потенціал фізичного виховання в рамках Нової української школи у вдосконаленні програм, підвищенні уваги до фізичного здоров’я та активного способу життя учнів, а також створенні можливостей для інновацій у системі освіти. Це може сприяти формуванню здорової та гармонійно розвиненої молоді, проте для цього необхідна комплексна підтримка з боку держави, шкіл, та вчителів для вирішення зазначених проблем. Висновки цього дослідження продемонстрували, що фізичне виховання, впроваджене в рамках концепції Нової української школи (НУШ), виявляє як проблеми, так і перспективи. Основними викликами залишаються обмеження часу та ресурсів, недостатня підготовка педагогів, а також нестача сучасних методик. Водночас ця концепція відкриває нові можливості для вдосконалення програм, привертає увагу до важливості фізичного розвитку та здоров’я учнів, сприяє розвитку інновацій у системі освіти для формування здорової, активної та гармонійно розвиненої молоді.

Посилання

Berezivska L. Tendencies of reforming school education in Ukraine in the 20th century. Access mode: https://core.ac.uk/download/pdf/162001649.pdf.

Bibyk N. New Ukrainian school: a teacher’s guide. K.: Pleiady Publishing House, 2017. 206 p.

Hrynevych L., Elkin O., Kalashnikova S. and others. New Ukrainian school. Conceptual principles of secondary school reform. Kyiv, Ministry of Education and Science of Ukraine, 2016. 36 p. Access mode: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.

Liannoi M., Rybalko P. Methods of managing physical culture and health activities in modern secondary schools. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies: science. Magazine. Sumy, 2019, 4 (88): 280–289.

Lyashenko O. Priorities of Ukrainian school development in the conditions of education reform. 2018. Access mode: http://journals.uran.ua/index.php/2307-4507/article/view/94490.

Moskalenko N., Sorokolit N., Turchyk I. Key competences in physical education of schoolchildren within the framework of the “New Ukrainian School” reform. Scientific journal named after M. Drahomanov. Kyiv. 2020, 3 (123): 364–371.

National strategy for building a safe and healthy educational environment in a new Ukrainian school. No. 195 dated May 25, 2020. Access mode: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text.

New Ukrainian school: the basics of the Education Standard (2016). Lviv. 64 p.

On approval of the concept of daily sports development in educational institutions. Order of the MES, Ministry of Youth and Sports No. 1141/4088 dated October 27, 2021. Access mode: http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/85327.

Recommendations for the strategic development of physical education and sports training among student youth for the period until 2025. Order of the Ministry of Education and Culture No. 194 dated February 15, 2021. Access mode: http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/80880.

Sorokolit N., Rymar O., Solovei A. Formation of school physical education in Ukraine during the period of independence. Sports Bulletin of the Dnieper Region. 2018 (2): 35–139.

Global Action Plan on Physical Activity 2018-2030. URL: https://apps.who.int/iris/handle/10665/272722.

Marjeta Kovač, Stephen Sloan, & Gregor Starc. Competencies in physical education teaching: Slovenian teachers’ views and future perspectives. Accessed from: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1356336X08095668.

Promoting physical activity through schools: a toolkit. Geneva: World Health Organization; 2021. URL: https://apps.who.int/iris/handle/10665/350836

Завантаження

Опубліковано

2024-05-30

Номер

Розділ

ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ, ФІТНЕС І РЕКРЕАЦІЯ. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ РІЗНИХ ГРУП НАСЕЛЕННЯ. ФІЗИЧНА ТЕРАПІЯ, ЕРГОТЕРАПІЯ