ГЕНДЕРНИЙ ПІДХІД У МОДЕРНІЗАЦІЇ СИСТЕМИ ФОРМУВАННЯ ЦІННОСТЕЙ ЗДОРОВ’Я ТА ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-13

Ключові слова:

здоров’я, здоровий спосіб життя, гендерний підхід, учнівська молодь

Анотація

Вступ. У статті розглянуто основні аспекти проблеми здоров’я та здорового способу життя (ЗСЖ), а також аргументовано важливість врахування гендерного підходу під час формування цінностей здоров’я та ЗСЖ учнівської молоді. Представлено загальну структуру для розроблення програми формування цінностей здоров’я та здорового способу життя учнівської молоді. Мета – обґрунтувати важливість впровадження гендерного підходу до формування цінностей здоров’я та ЗСЖ учнівської молоді. У досліджені використано аналіз наукової та методичної літератури задля порівняння, узагальнення та систематизація отриманих даних. Результати. На основі аналізу літературних джерел виокремлено ключові відмінності між поняттями «стать» та «гендер». Визначено, що теоретичні аспекти впровадження гендерного підходу у систему формування цінностей здоров’я та ЗСЖ учнівської молоді розглядають гендерні стереотипи, соціальні норми, статеві різниці у здоров’ї та інтереси, сприяючи створенню більш адаптивної та глибокої освітньої практики. Висновки. Врахування гендерних особливостей та застосування гендерного підходу в процесі формування цінностей «здоров’я» та ЗСЖ учнівської молоді є обґрунтованим та важливим напрямом. Це сприяє не лише рівноправності, але й покращенню ефективності виховання та підвищенню рівня фізичного та психологічного благополуччя молодого покоління.

Посилання

Агеєва В.П., Кобелянська Л.С., Скорик М.М. Основи теорії гендеру: навчальний посібник. Київ: вид-во К.І.С., 2004. 536 с.

Андрєєва О.В., Хріпко І.М. Гендерний підхід у фізичному вихованні учнівської молоді: сучасні дослідження і тенденції. Спортивний вісник Придніпров’я. 2018. № 2. С. 157–162.

Баєва Т.В, Формування здорового способу життя в особистісно орієнтованому виховному процесі життя. Соціально-педагогічні проблеми сучасної середньої та вищої освіти в Україні. 2002. С. 172–173.

Вихор С.В. Виховання школярів різної статі та гендерний підхід у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи. Педагогічний пошук. Науково-методичний вісник управління освіти і науки Волинської облдержадміністрації та Волинського інституту післядипломної педагогічної освіти. 2005. № 1 (45). С. 6–9.

Волошин О.В. Здоровий спосіб життя – основа здоров’я. Валеологічна освіта в навчальних закладах України: стан, напрямки і перспективи. Кіровоград: КДПУ ім. В. Винниченка, 2003. С. 23–28.

Городнова Н.М. Гендерний підхід у формуванні здорового способу життя молоді. Гендерна освіта – ресурс розвитку паритетної демократії: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції (27–29 квітня 2011 р.).

Гендерне виховання дошкільнят: навчально-методичний посібник / О.М. Кікінежді, Т.В. Говорун, І.М. Шульга. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2015.

Гендерна перспектива сфери охорони здоров’я в Україні. Український центр економічних та політичних досліджень ім. О. Разумкова. URL: https://ukraine.unfpa.org.

Загальна теорія здоров’я та здоров’язбереження: колективна монографія / за заг. ред. Ю.Д. Бойчука. Харків: вид-во С.Г. Рожко, 2017. 488 с.

Кікінежді О.М. Егалітарна особистість у сучасному соціопросторі. Психологія особистості. 2015. № 1 (6). С 52–62. DOI: 10.15330/ps.6.1.52-62.

Кремень В.Г., Ільїн В.В. Синергетика в освіті: контекст людиноцентризму: монографія. Київ: Педагогічна думка, 2012. 448 с.

Костюк О.О. Гендерне виховання учнів у середніх навчальних закладах Канади (60-ті роки XX – початок XXI століття): автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.0 «Загальна педагогіка та історія педагогіки». Тернопіль, 2016. 18 с.

Кравець В.П. Історія гендерної педагогіки: навчальний посібник. Тернопіль: Джура, 2005. 440 с.

Кравець В.П., Кікінежді О.М., Шульга І.М. До проблеми гуманізації освітньо-виховного простору сучасної української школи. Освітологія. 2018. № 7. С. 15–21.

Кравець В.П. До проблеми гендерно-рольової ідентифікації особистості. Дошкільна освіта. 2006. № 2. С. 40–48.

Кравчук Я.М. Теоретико-методичні засади диференційованого підходу до навчання фізичної культури учнів загальноосвітньої школи. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2010. № 1 (9). С. 40–43.

Круцевич Т.Ю., Марченко О.Ю. Гендерні відмінності ієрархічної структури ціннісних орієнтацій школярів різних вікових груп. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2018. № 3 (43). С. 144.

Концепція неперервної валеологічної освіти в Україні: принципи і наукові засади. Т.Є. Бойченко та ін. Шкільний курс «Валеологія». 1994. С. 25–28.

Концепція розвитку системи громадського здоров’я. 2016. URL: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=249618799.

Концепція формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молоді (затверджена Наказом МОН України від 21 липня 2004 р. № 605). Директор школи. 2004. № 40. С. 23–29.

Лотоцька Л.Б. Формування здорового способу життя у студентів медичних закладів вищої освіти: дис. 2023. 225 с.

Марченко О.Ю. Теоретико-методологічні основи гендерного підходу до формування аксіологічної значущості фізичної культури школярів: дис. Київ: Національний університет фізичного виховання і спорту України; 2019. 590 с.

Мунтян І.С. Гендерний підхід у професійній підготовці студентів вищих педагогічних закладів: дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.04. Одеса, 2004. 192 с.

Самооцінка населенням стану здоров’я та рівня доступності окремих видів медичної допомоги у 2019 році / Державна служба статистики. URL: http://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/Arhiv_u/17/Arch_snsz_zb.htm.

Столярчук О.А. Психологія сучасної сім’ї: навчальний посібник. Кременчук: Щербатих О.В., 2015. 136 с. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/ 19502/1/O_Stoliarchuk_PSS_IL.pdf. 25.

Тлумачний термінологічний словник з конституційного права / за заг. ред. Л.Р. Наливайко. Київ: Хай-Тек Пресс, 2016. 628 с.

Сучасні здоров’язбережувальні технології: монографія / за заг. ред. Ю.Д. Бойчука. Харків: Оригінал, 2018. 724 с.

Цокур О.С., Іванова І.В. Основи гендерного виховання. Хрестоматія навчальних програм з проблем гендерного розвитку. Київ: Фоліант, 2004. С. 147–170.

Medical Gaslighting. How to Recognize It and What You Should / by D. Carney. ILLUMINATION. Medium. URL: https://medium.com/illumination/medical-gaslighting-3c7d-6c4de00a.

Paige L. Sweet. The Sociology of Gaslighting. URL: https://www.asanet.org/sites/default/files/attach/journals/oct19asrfeature.pdf.

Pawlowski C.S., Ergler С., Tjørnhø j-Thomsen T., Schipperijn J., Pawlowski С. A qualitative exploration of gendered activity patterns in children’s self-organized play during school recess. European Physical Education Review. 2015. № 21. Р. 275–291.

Bem S.L. Gender schema theory and its implications for child development: Raising gender – schematic children in a gender – schematic society. Journal of women in culture and society. 1983. № 8 (4). Р. 65–78.

Crum B., Mester J. A critical review of competing PE concepts. Sport sciences in Europe 1993 – Current and future perspectives. Aachen: Meyer and Meyer; 1994. Р. 516–533.

Вікіпедія – вільна енциклопедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki.

Завантаження

Опубліковано

2024-05-30

Номер

Розділ

ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ, ФІТНЕС І РЕКРЕАЦІЯ. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ РІЗНИХ ГРУП НАСЕЛЕННЯ. ФІЗИЧНА ТЕРАПІЯ, ЕРГОТЕРАПІЯ

Як цитувати

Марченко, О., & Ростов, О. (2024). ГЕНДЕРНИЙ ПІДХІД У МОДЕРНІЗАЦІЇ СИСТЕМИ ФОРМУВАННЯ ЦІННОСТЕЙ ЗДОРОВ’Я ТА ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ. Sport Science Spectrum, 1, 83-89. https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-13