GENDER APPROACH IN MODERNIZING THE SYSTEM DEVELOPING HEALTH VALUES AND HEALTHY LIFESTYLES OF STUDENT YOUTH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-13

Keywords:

health, healthy lifestyle, gender approach, student youth

Abstract

Introduction. The article discusses the main aspects of the issue of health and healthy lifestyle (HL) and argues the importance of taking into account the gender approach in the formation of health values and HL of student youth. The general structure for developing a program for the formation of health values and healthy lifestyles of student youth is presented. The aim is to substantiate the importance of implementing a gender approach in the formation of health values and healthy lifestyles of student youth. The study used an analysis of scientific and methodological literature to compare, generalize, and systematize the data obtained. Results. Based on the analysis of literature sources, the key differences between the concepts of “sex” and “gender” are identified. It is determined that the theoretical aspects of implementing a gender approach in the system of forming health values and healthy lifestyles of students consider gender stereotypes, social norms, gender differences in health and interests, contributing to the creation of a more adaptive and deeper educational practice. Conclusions. Given gender peculiarities and applying a gender approach in the process of forming the values of “health” and healthy lifestyles of students is a reasonable and important direction. This contributes not only to equality but also to improving the effectiveness of education and increasing the level of physical and psychological well-being of the younger generation.

References

Агеєва В.П., Кобелянська Л.С., Скорик М.М. Основи теорії гендеру: навчальний посібник. Київ: вид-во К.І.С., 2004. 536 с.

Андрєєва О.В., Хріпко І.М. Гендерний підхід у фізичному вихованні учнівської молоді: сучасні дослідження і тенденції. Спортивний вісник Придніпров’я. 2018. № 2. С. 157–162.

Баєва Т.В, Формування здорового способу життя в особистісно орієнтованому виховному процесі життя. Соціально-педагогічні проблеми сучасної середньої та вищої освіти в Україні. 2002. С. 172–173.

Вихор С.В. Виховання школярів різної статі та гендерний підхід у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи. Педагогічний пошук. Науково-методичний вісник управління освіти і науки Волинської облдержадміністрації та Волинського інституту післядипломної педагогічної освіти. 2005. № 1 (45). С. 6–9.

Волошин О.В. Здоровий спосіб життя – основа здоров’я. Валеологічна освіта в навчальних закладах України: стан, напрямки і перспективи. Кіровоград: КДПУ ім. В. Винниченка, 2003. С. 23–28.

Городнова Н.М. Гендерний підхід у формуванні здорового способу життя молоді. Гендерна освіта – ресурс розвитку паритетної демократії: збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної конференції (27–29 квітня 2011 р.).

Гендерне виховання дошкільнят: навчально-методичний посібник / О.М. Кікінежді, Т.В. Говорун, І.М. Шульга. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2015.

Гендерна перспектива сфери охорони здоров’я в Україні. Український центр економічних та політичних досліджень ім. О. Разумкова. URL: https://ukraine.unfpa.org.

Загальна теорія здоров’я та здоров’язбереження: колективна монографія / за заг. ред. Ю.Д. Бойчука. Харків: вид-во С.Г. Рожко, 2017. 488 с.

Кікінежді О.М. Егалітарна особистість у сучасному соціопросторі. Психологія особистості. 2015. № 1 (6). С 52–62. DOI: 10.15330/ps.6.1.52-62.

Кремень В.Г., Ільїн В.В. Синергетика в освіті: контекст людиноцентризму: монографія. Київ: Педагогічна думка, 2012. 448 с.

Костюк О.О. Гендерне виховання учнів у середніх навчальних закладах Канади (60-ті роки XX – початок XXI століття): автореф. дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.0 «Загальна педагогіка та історія педагогіки». Тернопіль, 2016. 18 с.

Кравець В.П. Історія гендерної педагогіки: навчальний посібник. Тернопіль: Джура, 2005. 440 с.

Кравець В.П., Кікінежді О.М., Шульга І.М. До проблеми гуманізації освітньо-виховного простору сучасної української школи. Освітологія. 2018. № 7. С. 15–21.

Кравець В.П. До проблеми гендерно-рольової ідентифікації особистості. Дошкільна освіта. 2006. № 2. С. 40–48.

Кравчук Я.М. Теоретико-методичні засади диференційованого підходу до навчання фізичної культури учнів загальноосвітньої школи. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2010. № 1 (9). С. 40–43.

Круцевич Т.Ю., Марченко О.Ю. Гендерні відмінності ієрархічної структури ціннісних орієнтацій школярів різних вікових груп. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2018. № 3 (43). С. 144.

Концепція неперервної валеологічної освіти в Україні: принципи і наукові засади. Т.Є. Бойченко та ін. Шкільний курс «Валеологія». 1994. С. 25–28.

Концепція розвитку системи громадського здоров’я. 2016. URL: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=249618799.

Концепція формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молоді (затверджена Наказом МОН України від 21 липня 2004 р. № 605). Директор школи. 2004. № 40. С. 23–29.

Лотоцька Л.Б. Формування здорового способу життя у студентів медичних закладів вищої освіти: дис. 2023. 225 с.

Марченко О.Ю. Теоретико-методологічні основи гендерного підходу до формування аксіологічної значущості фізичної культури школярів: дис. Київ: Національний університет фізичного виховання і спорту України; 2019. 590 с.

Мунтян І.С. Гендерний підхід у професійній підготовці студентів вищих педагогічних закладів: дис. … канд. пед. наук: спец. 13.00.04. Одеса, 2004. 192 с.

Самооцінка населенням стану здоров’я та рівня доступності окремих видів медичної допомоги у 2019 році / Державна служба статистики. URL: http://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/Arhiv_u/17/Arch_snsz_zb.htm.

Столярчук О.А. Психологія сучасної сім’ї: навчальний посібник. Кременчук: Щербатих О.В., 2015. 136 с. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/ 19502/1/O_Stoliarchuk_PSS_IL.pdf. 25.

Тлумачний термінологічний словник з конституційного права / за заг. ред. Л.Р. Наливайко. Київ: Хай-Тек Пресс, 2016. 628 с.

Сучасні здоров’язбережувальні технології: монографія / за заг. ред. Ю.Д. Бойчука. Харків: Оригінал, 2018. 724 с.

Цокур О.С., Іванова І.В. Основи гендерного виховання. Хрестоматія навчальних програм з проблем гендерного розвитку. Київ: Фоліант, 2004. С. 147–170.

Medical Gaslighting. How to Recognize It and What You Should / by D. Carney. ILLUMINATION. Medium. URL: https://medium.com/illumination/medical-gaslighting-3c7d-6c4de00a.

Paige L. Sweet. The Sociology of Gaslighting. URL: https://www.asanet.org/sites/default/files/attach/journals/oct19asrfeature.pdf.

Pawlowski C.S., Ergler С., Tjørnhø j-Thomsen T., Schipperijn J., Pawlowski С. A qualitative exploration of gendered activity patterns in children’s self-organized play during school recess. European Physical Education Review. 2015. № 21. Р. 275–291.

Bem S.L. Gender schema theory and its implications for child development: Raising gender – schematic children in a gender – schematic society. Journal of women in culture and society. 1983. № 8 (4). Р. 65–78.

Crum B., Mester J. A critical review of competing PE concepts. Sport sciences in Europe 1993 – Current and future perspectives. Aachen: Meyer and Meyer; 1994. Р. 516–533.

Вікіпедія – вільна енциклопедія. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki.

Published

2024-05-30

Issue

Section

HUMAN HEALTH, FITNESS AND RECREATION. PHYSICAL EDUCATION OF DIFFERENT POPULATION GROUPS. PHYSICAL REHABILITATION, ERGOTHERAPY