ЕМОЦІЙНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ОДИН ІЗ ФАКТОРІВ ФОРМУВАННЯ ОСОБИСТІСНОЇ СФЕРИ ЮНИХ ФУТБОЛІСТІВ 9–10 РОКІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-3-8Ключові слова:
емоційний інтелект, особистісні психологічні якості, юні футболісти, психологічна підготовка, лідерствоАнотація
Підготовка кваліфікованого спортивного резерву у футболі залежить від багатьох факторів, серед яких одне з провідних місць сьогодні належить відповідності психологічних характеристик гравців вимогам спортивної діяльності в умовах високої конкурентної боротьби. Врахування й подальше цілеспрямоване формування особистісної сфери юних футболістів здатне не лише суттєво та позитивно вплинути на ефективність їх тренувального процесу та змагальної діяльності, а й покращити ряд тісно пов’язаних із ними компонентів, як-от соціалізація та адаптація в різних колективах, комунікація у внутрішньому та зовнішньому просторах, здатність до самоорганізації та стратегічного планування спортивної кар’єри тощо. Комплекс психологічних особистісних якостей, що значною мірою обумовлюють успішність спортивної діяльності у футболі, називають лідерськими. Зі свого боку, одним із ключових компонентів формування лідерських здібностей є емоційний інтелект (ЕІ), який визначає здатність розпізнавати, розуміти й ефективно керувати власними емоціями, а також враховувати емоційний стан інших людей у взаємодії з ними. Метою цих досліджень було визначити роль і значення емоційного інтелекту у формуванні лідерських якостей юних футболістів на етапі початкової підготовки. Отримані під час досліджень результати дали змогу визначити рівень сформованості окремих компонентів емоційного інтелекту у юних футболістів 9–10 років. Проаналізувавши отримані дані, ми визначили основні причини недостатньої сформованості досліджуваних показників і запропоновані засоби та форми корекції як педагогічного, так і спеціального характеру. Серед основних причин низького рівня сформованості окремих компонентів емоційного інтелекту ми виділили такі: вікові особливості когнітивного розвитку дітей у віці 9–10 років, нестача досвіду соціальної взаємодії, особливості навчально-тренувального процесу, вплив соціального середовища (батьки, вчителі, тренери та ін.). Висвітлені в роботі результати досліджень вказують на наявність значних можливостей у підвищенні якості підготовки юних футболістів завдяки впровадженню системної роботи, спрямованої на формування особистісних якостей спортсменів і емоційного інтелекту зокрема.
Посилання
1. Воронова В. Психологія спорту : навч. посіб. 3-тє вид., без змін. Київ : Національний університет фізичного виховання і спорту України, вид-во «Олімп. л-ра». 2017. С. 272.
2. Байрачний О., Левчук О. Вплив зовнішнього середовища на становлення лідера в спорті. Молодь та олімпійський рух : збірник тез доповідей XVII Міжнародної конференції молодих вчених, 7 травня 2024 року. 2024. 244 с.
3. Байрачний О., Левчук О. Феномен лідерства в спортивних командах: значення та особливості формування. Sport Science Spectrum. 2024. № 2. С. 41–46 DOI: 10.32782/spectrum/2024-2-6.
4. Дорож І., Ковальчук А. Формування емоційного інтелекту здобувачів початкової освіти на уроках фізкультурної освітньої галузі під час ігрової та змагальної діяльності. Acta Paedagogica Volynienses. 2022. № 3. С. 31–37.
5. Зінов’єва Т. Емоційний інтелект в елементах гри для формування вищих почуттів в активному та глибокому навчанні. Відкрите освітнє середовище сучасного університету. 2024. № 16. С. 22–34. DOI: 10.28925/2414-0325.2024.162.
6. Остап’як З., Мицкан Б., Мицкан Т., Випасняк І., Лесів М. Емоційний інтелект і спорт. Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. 2020. № 35 С. 64–77. DOI: 10.15330/fcult.35.64-78.
7. Петровська Т., Арнаутова Л., Паламар Б. Вплив емоційного інтелекту кваліфікованих гандболісток на вибір стратегій подолання стресу. Клінічна та профілактична медицина. 2023. № 7. С. 50–58. DOI: 10.31612/2616 4868.7.2023.0.
8. Пономарьов В., Корчагін М. Формування психологічної готовності спортсменів одноборців до тренувальної діяльності та до змагань. Наук. часопис УкрДУ ім. М. Драгоманова. Т. 15, № 5. С. 32–38. DOI: 10.31392/UDU-nc.series15.2025.05k(191).32.
9. Чернявська Т. Емоційний інтелект як ресурс конкурентоспроможності у спортивній ігровій діяльності. Спортивні ігри. Т. 2, № 24. С. 82–90. DOI: https://doi.org/10.15391/si.2022-2.9.
10. Чернявська Т. Емоційне благополуччя та успішність у командних видах спорту. Спортивні ігри. 2024. Т. 1, № 31. С. 75–85. DOI: https://doi.org/11. Шинкарук О., Скалозуб А., Юхно Ю., Шевцова А. Психологічна підготовка гравців та структура діяльності спортивного психолога в кіберспорті. Теорія і методика фіз. виховання і спорту. 2023. № 1. С. 84–90. DOI: 10.32652/tmfvs.2023.1.84-90.
12. Andersson E. Public pedagogy and leadership in sports organizations: futebol da forca for sustainability? European Educational Research Journal. 2022. Vol. 21, № 3. P. 450–468. DOI: 10.1177/14749041211053721.
13. Goleman D. Leadership that gets results. Harvard Business Review. For the exclusive use of J. Hopkins, 2019. 15 p.
14. Goleman D. Primal leadership: The hidden driver of great performance. Harvard Business Review. 2001. Vol. 79, № 11. P. 42–53.
15. Gomes A.R., Goncalves A., Morais C., Simaes C., Resende R. Leadership efficacy in youth football: athletes and coaches? International Sport Coaching Journal “Perspectives”. 2022. Vol. 9, № 2. P. 170–178. DOI: 10.1123/iscj.2022-0022.
16. Janssen J. The team captain’s leadership manual. Winning the Mental Game, 2017. 192 p.
17. Li J. The dynamic mechanism on team effectiveness in youth football: a chain meditation. Frontiers in Psychology. 2021. Vol. 12. DOI: 10.3389/fpsyg.2021.659463.
18. López Gajardo M.A., González Ponce I., García Calvo T., Enrich Alturo E., Leo F.M. The role of athlete leadership quality in the characteristics of team resilience in elite soccer teams: a cross sectional and longitudinal mediation of team identification. Journal of Clinical Sport Psychology. 2022. P. 1–22. DOI: 10.1123/jcsp.2022-0022.
19. Mach M., Ferreira A.I., Abrantes A.C.M. Transformational leadership and team performance in sports teams: a conditional indirect model. Applied Psychology: An International Review. 2022. Vol. 71, № 2. P. 662–694. DOI: 10.1111/apps.12342.
20. Van Dalfsen G., Van Hoecke J., Westerbeek H., De Bosscher V. The development of a scale to measure shared leadership in youth sport. Journal of Global Sport Management. 2023. Vol. 8, № 1. P. 73–94.10.15391/si.2024-1.07.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.




