EMOTIONAL INTELLIGENCE AS ONE OF THE FACTORS IN FORMING THE PERSONAL SPHERE OF YOUNG FOOTBALL PLAYERS 9–10 YEARS OLD
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-3-8Keywords:
emotional intelligence, personal psychological qualities, young football players, psychological training, leadershipAbstract
The preparation of a qualified sports reserve in football depends on many factors, among which one of the leading places today is occupied by the compliance of the psychological characteristics of players with the requirements of sports activities in conditions of high competition. Considering and further purposeful formation of the personal sphere of young football players can significantly and positively affect not only the effectiveness of their training process and competitive activities, but also improve a number of closely related components such as: socialization and adaptation in different teams, communication in internal and external spaces, the ability to self-organize and strategic planning of a sports career, etc. The complex of psychological personal qualities that largely determine the success of sports activities in football is usually called leadership. In turn, one of the key components of the formation of leadership abilities is emotional intelligence (EI), which determines the ability to recognize, understand and effectively manage one’s own emotions, as well as to consider the emotional state of other people when interacting with them. The purpose of these studies was to determine the role and significance of emotional intelligence in the formation of leadership qualities of young football players at the stage of initial training. The results obtained in the course of the studies allowed us to determine the level of formation of individual components of emotional intelligence in young football players aged 9–10. Having analyzed the data obtained, we identified the main reasons for the insufficient formation of the studied indicators and proposed means and forms of correction of both pedagogical and special nature. Among the main reasons for the low level of formation of individual components of emotional intelligence, we identified the following: age-related features of the cognitive development of children aged 9–10, lack of experience in social interaction, features of the educational and training process, the influence of the social environment (parents, teachers, coaches, etc.). The research results highlighted in the work indicate the presence of significant opportunities in improving the quality of training of young football players by implementing systematic work aimed at the formation of personal qualities of athletes and emotional intelligence in particular.
References
1. Воронова В. Психологія спорту : навч. посіб. 3-тє вид., без змін. Київ : Національний університет фізичного виховання і спорту України, вид-во «Олімп. л-ра». 2017. С. 272.
2. Байрачний О., Левчук О. Вплив зовнішнього середовища на становлення лідера в спорті. Молодь та олімпійський рух : збірник тез доповідей XVII Міжнародної конференції молодих вчених, 7 травня 2024 року. 2024. 244 с.
3. Байрачний О., Левчук О. Феномен лідерства в спортивних командах: значення та особливості формування. Sport Science Spectrum. 2024. № 2. С. 41–46 DOI: 10.32782/spectrum/2024-2-6.
4. Дорож І., Ковальчук А. Формування емоційного інтелекту здобувачів початкової освіти на уроках фізкультурної освітньої галузі під час ігрової та змагальної діяльності. Acta Paedagogica Volynienses. 2022. № 3. С. 31–37.
5. Зінов’єва Т. Емоційний інтелект в елементах гри для формування вищих почуттів в активному та глибокому навчанні. Відкрите освітнє середовище сучасного університету. 2024. № 16. С. 22–34. DOI: 10.28925/2414-0325.2024.162.
6. Остап’як З., Мицкан Б., Мицкан Т., Випасняк І., Лесів М. Емоційний інтелект і спорт. Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. 2020. № 35 С. 64–77. DOI: 10.15330/fcult.35.64-78.
7. Петровська Т., Арнаутова Л., Паламар Б. Вплив емоційного інтелекту кваліфікованих гандболісток на вибір стратегій подолання стресу. Клінічна та профілактична медицина. 2023. № 7. С. 50–58. DOI: 10.31612/2616 4868.7.2023.0.
8. Пономарьов В., Корчагін М. Формування психологічної готовності спортсменів одноборців до тренувальної діяльності та до змагань. Наук. часопис УкрДУ ім. М. Драгоманова. Т. 15, № 5. С. 32–38. DOI: 10.31392/UDU-nc.series15.2025.05k(191).32.
9. Чернявська Т. Емоційний інтелект як ресурс конкурентоспроможності у спортивній ігровій діяльності. Спортивні ігри. Т. 2, № 24. С. 82–90. DOI: https://doi.org/10.15391/si.2022-2.9.
10. Чернявська Т. Емоційне благополуччя та успішність у командних видах спорту. Спортивні ігри. 2024. Т. 1, № 31. С. 75–85. DOI: https://doi.org/11. Шинкарук О., Скалозуб А., Юхно Ю., Шевцова А. Психологічна підготовка гравців та структура діяльності спортивного психолога в кіберспорті. Теорія і методика фіз. виховання і спорту. 2023. № 1. С. 84–90. DOI: 10.32652/tmfvs.2023.1.84-90.
12. Andersson E. Public pedagogy and leadership in sports organizations: futebol da forca for sustainability? European Educational Research Journal. 2022. Vol. 21, № 3. P. 450–468. DOI: 10.1177/14749041211053721.
13. Goleman D. Leadership that gets results. Harvard Business Review. For the exclusive use of J. Hopkins, 2019. 15 p.
14. Goleman D. Primal leadership: The hidden driver of great performance. Harvard Business Review. 2001. Vol. 79, № 11. P. 42–53.
15. Gomes A.R., Goncalves A., Morais C., Simaes C., Resende R. Leadership efficacy in youth football: athletes and coaches? International Sport Coaching Journal “Perspectives”. 2022. Vol. 9, № 2. P. 170–178. DOI: 10.1123/iscj.2022-0022.
16. Janssen J. The team captain’s leadership manual. Winning the Mental Game, 2017. 192 p.
17. Li J. The dynamic mechanism on team effectiveness in youth football: a chain meditation. Frontiers in Psychology. 2021. Vol. 12. DOI: 10.3389/fpsyg.2021.659463.
18. López Gajardo M.A., González Ponce I., García Calvo T., Enrich Alturo E., Leo F.M. The role of athlete leadership quality in the characteristics of team resilience in elite soccer teams: a cross sectional and longitudinal mediation of team identification. Journal of Clinical Sport Psychology. 2022. P. 1–22. DOI: 10.1123/jcsp.2022-0022.
19. Mach M., Ferreira A.I., Abrantes A.C.M. Transformational leadership and team performance in sports teams: a conditional indirect model. Applied Psychology: An International Review. 2022. Vol. 71, № 2. P. 662–694. DOI: 10.1111/apps.12342.
20. Van Dalfsen G., Van Hoecke J., Westerbeek H., De Bosscher V. The development of a scale to measure shared leadership in youth sport. Journal of Global Sport Management. 2023. Vol. 8, № 1. P. 73–94.10.15391/si.2024-1.07.





