МОТИВАЦІЙНІ ЧИННИКИ ВИБОРУ ДИСЦИПЛІНИ «ПРАКТИКУМ ЗІ СТРИБКІВ НА БАТУТІ» СЕРЕД ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ НУФВСУ

Автор(и)

  • Ірина Колеснік Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор
  • Юрій Салямін Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор
  • Оксана Омел’янчик-Зюркалова Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-3-5

Ключові слова:

батут, мотивація, студенти, чинники, фізичні якості

Анотація

У статті розглядається проблема мотивації здобувачів вищої освіти до вибору дисципліни «Практикум зі стрибків на батуті».Актуальність теми обумовлена зниженням інтересу студентів до традиційних форм фізичного виховання у закладах вищої освіти та необхідністю впровадження сучасних, динамічних і привабливих видів рухової активності. Метою дослідження було виявлення мотиваційних чинників, що впливають на вибір студентами цього курсу, а також аналіз отриманих результатів із метою вдосконалення навчального процесу.Методи. Теоретичний аналіз літературних джерел, анкетування, методи математичної статистики.Результати. У дослідженні взяли участь 60 студентів різних спеціальностей Національного університету фізичного виховання і спорту України, серед яких 75% – юнаки та 25% – дівчата. Вік студентів становить: 81,7% – 18–20 років, 18,3% – 21–23 роки. Основним методом було анкетування, яке дало змогу з’ясувати пріоритети, інтереси й очікування здобувачів. Найчастішим мотивом (48,3%) стало захоплення динамічним і цікавим форматом занять. 23,3% студентів відзначили бажання покращити фізичну форму, 15% – зацікавленість у новизні методик, 6,7% – емоційний зв’язок із дитинством. У процесі вивчення курсу учасники здобули практичні навички стрибків, самострахування, основи методики навчання, а також покращили координацію, гнучкість, витривалість і психоемоційний стан. Дисципліна також сприяла розвитку комунікації, впевненості в собі та самоорганізації. Результати анкетування підтверджують, що провідну роль у виборі дисципліни відіграють внутрішні мотиваційні чинники (інтерес, прагнення до особистісного розвитку, емоційна залученість), що вказує на сформовану позитивну ціннісну установку студентів щодо змісту курсу. Практикум зі стрибків на батуті не лише задовольняє природну потребу в русі, а й відповідає актуальним запитам студентської молоді на інноваційність, самореалізацію та психоемоційне розвантаження, що є надзвичайно важливим в умовах сучасної освітньої дійсності. Отримані результати підтверджують ефективність використання батутної підготовки як засобу не лише фізичного, а й мотиваційного та соціального впливу. 

Посилання

1. Безверхня Г. В., Маєвський М. І. Мотивація до занять фізичним вихованням студенток педагогічних спеціальностей. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2015. № 2. С. 28–33.

2. Бондарчук Н., Черно В. Застосування психолого-мотиваційного критерію при реалізації диференційованого підходу до фізичного виховання студентів. Фізичне виховання різних груп населення. 2014. № 1. С. 17–22.

3. Горжий В. М., Салямін Ю. М., Шуйська Т. В., Веклюк Р. І. Стрибки на батуті: навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю. Київ : УФГ, 2020. 148 с.

4. Дейнеко А. Ефективність застосування ігрових методів для розвитку швидкісно-силових здібностей спортсменів, що стрибають на батутах на початковому етапі навчання. Слобожанський вісник науки і спорту. 2017. Т. 3 (59). С. 8–10.

5. Ірина Колеснік, Іван Терещенко, Тамара Левчук. Формування мотивації до занять з фізичного виховання студентів закладів вищої освіти засобами гімнастики. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 1. С. 57–61.

6. Ільченко С., Осaдчeнко Т. Мотиваційні фактори навчання студентів під час занять фізичної культурою. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2020. № 2. С. 59–67.

7. Коханська Софія, Лопатенко Георгій. Вплив компонентів оцінки на загальний результат спортсменів на всесвітніх змаганнях серед вікових груп зі стрибків на батуті. Спортивна наука та здоров’я людини. 2022. № 1 (7). С. 46–56.

8. Обов’язкова кваліфікаційна програма. Навчальна програма для ДЮСШ. Львів : ЛДУФК, 2018. 140 с.

9. Оксана Омел’янчик-Зюркалова, Юрій Салямін, Юлія Любанчич, Дейв Кондріс. Батутна підготовка як складова частина тренувального процесу гімнасток. Sport science spectrum. 2024. № 1. С. 30–33.

10. Марченко Олександр, Білюк Сергій, Стадніков Геннадій. Теоретичний огляд мотиваційних аспектів занять спортом у студентів ЗВО. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія». 2021. Вип. 13. С. 58–62.

11. Пимоненко М. М., Гамалій В. В. Біомеханічна та кінематична модель сальто назад зігнувшись у стрибках на батуті. Фізичне виховання та спорт. 2023. № 4. С. 56–65.

12. Пімоненко М. М. Шевчук О. М. Дослідження методом кваліметрії стану тренувального процесу зі стрибків на батуті в Україні у спортсменів на етапі базової спортивної підготовки. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2022. № 4 (149). С. 82–86.

13. Цибульська В, Осадченко Т. Проблеми підвищення мотивації студентів до занять фізичною культурою. Інноваційні підходи до формування професійних компетентностей фахівців з фізичної культури, спорту і фізичної терапії та ерготерапії. 2018. С. 223–225.

14. Gwendolijn Boonekamp, John Dierx, Erik Jansen. Motivating students for physical activity: Whan can we learn from student perspectives? 2020. Vol. 1. P. 512–528.

15. Heinen T., Koschnick J., Schmidt-Maa D., Vinken P.M. Gymnast utilize visuak and auditory information for behavioral synchronization in trampolining. Biology of Sport. 2014. Vol. 31 (3). P. 2023–2026.

16. İlker KİRİŞCİ. Ufuk ALPKAYA. Identifying the Cases of Injury Among the Competitive Trampoline Athletes. Eurasian Research in Sport Science. Avrasya Spor Bilimleri Araştırmaları. 2019. Vol. 4. Issue 2.

17. Mariko Kanaya, Takahiro Sato, Cathy McKay, Saori I. Braun, Hideki Takagi. An International Perspective on Strategies to Increase College Students’ Empathy in Gymnastics Courses, Strategies. 2023. Vol. 36 (2). P. 3–9.

18. Matsushima M. Relation Between Downward and Upward Phases on the Trampoline Bed During Jumping. Sci. Gymnast. J. 2023. Vol. 15. P. 367–374.

19. Matsushima M. Take-off in trampoline in relation to the sinking distance and rising time of the trampoline bed. Research Journal of Sports Performance. 2021. Vol. 13. P. 382–391.

20. Matsushima M. Difference between muscle activities during jumping motion in descent and ascent phases on a trampoline. Science of Gymnastics Journal. 2024. Vol. 16 (1). P. 5–13.

21. Pezdirc M., Pušnik I., Pajek M., Cuk I., Šibanc K. The ˇAsymmetriesin Straight Jumps on the Trampoline Under Different Sensory Conditions. Symmetry 2024. Vol. 16. 1472.

Завантаження

Опубліковано

2025-09-30

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Колеснік, І., Салямін, Ю., & Омел’янчик-Зюркалова, О. (2025). МОТИВАЦІЙНІ ЧИННИКИ ВИБОРУ ДИСЦИПЛІНИ «ПРАКТИКУМ ЗІ СТРИБКІВ НА БАТУТІ» СЕРЕД ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ НУФВСУ. Sport Science Spectrum, 3, 34-38. https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-3-5