MOTIVATIONAL FACTORS FOR CHOOSING THE DISCIPLINE “TRAMPOLINE JUMPING PRACTICUM” AMONG HIGHER EDUCATION STUDENTS OF NUUPES
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-3-5Keywords:
Trampoline, motivation, students, factors, physical qualitiesAbstract
The article examines the issue of motivation among higher education students in choosing the discipline “Trampoline Jumping Practicum”.The relevance of the topic is driven by the decreasing interest of students in traditional forms of physical education in higher education institutions and the need to introduce modern, dynamic, and attractive types of motor activity. The aim of the study was to identify the motivational factors that influence students’ choice of this course and to analyze the obtained results in order to improve the educational process.Methods. Theoretical analysis of literary sources, questionnaire survey, and methods of mathematical statistics were used.Results. The study involved 60 students of various majors from the National University of Physical Education and Sport of Ukraine (NUUPES), including 75% male and 25% female participants. The age of the students was 81.7% (18–20 years) and 18.3% (21–23 years). The main method was a questionnaire, which made it possible to clarify the students’ priorities, interests, and expectations. The most common motive (48.3%) was the appeal of a dynamic and engaging lesson format. 23.3% of students expressed a desire to improve their physical fitness, 15% were interested in the novelty of the methods, and 6.7% reported an emotional connection with childhood experiences. During the course, participants acquired practical skills in jumping, self-spotting, and basic teaching methodology, as well as improved coordination, flexibility, endurance, and psycho-emotional state. The discipline also contributed to the development of communication, self-confidence, and self-organization. The survey results confirm that internal motivational factors (interest, desire for personal development, emotional involvement) play a leading role in the choice of discipline, which indicates the students’ positive attitude towards the course content. The trampoline jumping workshop not only satisfies the natural need for movement, but also meets the current demands of students for innovation, self-realisation and psycho-emotional relief, which is extremely important in the context of modern educational reality. The obtained results confirm the effectiveness of trampoline training not only as a means of physical improvement, but also as a motivational and social influence tool.
References
1. Безверхня Г. В., Маєвський М. І. Мотивація до занять фізичним вихованням студенток педагогічних спеціальностей. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2015. № 2. С. 28–33.
2. Бондарчук Н., Черно В. Застосування психолого-мотиваційного критерію при реалізації диференційованого підходу до фізичного виховання студентів. Фізичне виховання різних груп населення. 2014. № 1. С. 17–22.
3. Горжий В. М., Салямін Ю. М., Шуйська Т. В., Веклюк Р. І. Стрибки на батуті: навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл, спеціалізованих дитячо-юнацьких шкіл олімпійського резерву, шкіл вищої спортивної майстерності та спеціалізованих навчальних закладів спортивного профілю. Київ : УФГ, 2020. 148 с.
4. Дейнеко А. Ефективність застосування ігрових методів для розвитку швидкісно-силових здібностей спортсменів, що стрибають на батутах на початковому етапі навчання. Слобожанський вісник науки і спорту. 2017. Т. 3 (59). С. 8–10.
5. Ірина Колеснік, Іван Терещенко, Тамара Левчук. Формування мотивації до занять з фізичного виховання студентів закладів вищої освіти засобами гімнастики. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 1. С. 57–61.
6. Ільченко С., Осaдчeнко Т. Мотиваційні фактори навчання студентів під час занять фізичної культурою. Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету. 2020. № 2. С. 59–67.
7. Коханська Софія, Лопатенко Георгій. Вплив компонентів оцінки на загальний результат спортсменів на всесвітніх змаганнях серед вікових груп зі стрибків на батуті. Спортивна наука та здоров’я людини. 2022. № 1 (7). С. 46–56.
8. Обов’язкова кваліфікаційна програма. Навчальна програма для ДЮСШ. Львів : ЛДУФК, 2018. 140 с.
9. Оксана Омел’янчик-Зюркалова, Юрій Салямін, Юлія Любанчич, Дейв Кондріс. Батутна підготовка як складова частина тренувального процесу гімнасток. Sport science spectrum. 2024. № 1. С. 30–33.
10. Марченко Олександр, Білюк Сергій, Стадніков Геннадій. Теоретичний огляд мотиваційних аспектів занять спортом у студентів ЗВО. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія». 2021. Вип. 13. С. 58–62.
11. Пимоненко М. М., Гамалій В. В. Біомеханічна та кінематична модель сальто назад зігнувшись у стрибках на батуті. Фізичне виховання та спорт. 2023. № 4. С. 56–65.
12. Пімоненко М. М. Шевчук О. М. Дослідження методом кваліметрії стану тренувального процесу зі стрибків на батуті в Україні у спортсменів на етапі базової спортивної підготовки. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2022. № 4 (149). С. 82–86.
13. Цибульська В, Осадченко Т. Проблеми підвищення мотивації студентів до занять фізичною культурою. Інноваційні підходи до формування професійних компетентностей фахівців з фізичної культури, спорту і фізичної терапії та ерготерапії. 2018. С. 223–225.
14. Gwendolijn Boonekamp, John Dierx, Erik Jansen. Motivating students for physical activity: Whan can we learn from student perspectives? 2020. Vol. 1. P. 512–528.
15. Heinen T., Koschnick J., Schmidt-Maa D., Vinken P.M. Gymnast utilize visuak and auditory information for behavioral synchronization in trampolining. Biology of Sport. 2014. Vol. 31 (3). P. 2023–2026.
16. İlker KİRİŞCİ. Ufuk ALPKAYA. Identifying the Cases of Injury Among the Competitive Trampoline Athletes. Eurasian Research in Sport Science. Avrasya Spor Bilimleri Araştırmaları. 2019. Vol. 4. Issue 2.
17. Mariko Kanaya, Takahiro Sato, Cathy McKay, Saori I. Braun, Hideki Takagi. An International Perspective on Strategies to Increase College Students’ Empathy in Gymnastics Courses, Strategies. 2023. Vol. 36 (2). P. 3–9.
18. Matsushima M. Relation Between Downward and Upward Phases on the Trampoline Bed During Jumping. Sci. Gymnast. J. 2023. Vol. 15. P. 367–374.
19. Matsushima M. Take-off in trampoline in relation to the sinking distance and rising time of the trampoline bed. Research Journal of Sports Performance. 2021. Vol. 13. P. 382–391.
20. Matsushima M. Difference between muscle activities during jumping motion in descent and ascent phases on a trampoline. Science of Gymnastics Journal. 2024. Vol. 16 (1). P. 5–13.
21. Pezdirc M., Pušnik I., Pajek M., Cuk I., Šibanc K. The ˇAsymmetriesin Straight Jumps on the Trampoline Under Different Sensory Conditions. Symmetry 2024. Vol. 16. 1472.





