ІНДИВІДУАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ СПОРТСМЕНІВ ІЗ РІЗНОЮ ЗАЛУЧЕНІСТЮ ДО КОМП’ЮТЕРНИХ ІГОР (ПОРІВНЯЛЬНИЙ АНАЛІЗ)
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-3-4Ключові слова:
спорт, кіберспорт, спортсмени, особистісні риси, комп’ютерні ігри, психологічна підготовкаАнотація
Зростання популярності кіберспорту та поширення комп’ютерних ігор серед молоді, зокрема серед спортсменів, зумовлює актуальність вивчення їхнього впливу на індивідуально-психологічні особливості гравців. Надмірна залученість до ігрової діяльності може мати негативні наслідки, впливаючи на режим, фізичну активність, соціальну взаємодію, мотивацію до тренувань і загальний психоемоційний стан спортсменів. Водночас для досягнення успіху в спортивній діяльності необхідним є формування та розвиток певних особистісних якостей.Мета – виявлення й аналіз особистісних рис спортсменів з різною залученістю до комп’ютерних ігор.Матеріали та методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних літератури та інтернет-джерел, методи психологічної діагностики «Багатофакторний особистісний опитувальник Кеттелла (форма C)» для визначення особистісних рис спортсменів, математична статистика.Визначалися статистичні параметри: медіана, нижній і верхній квартилі (25 %, 75 %). У дослідженні брали участь 53 студенти НУФВСУ віком від 18 до 26 років, які були розподілені на групи: кіберспортсмени – 16 осіб; спортсмени, які захоплюються комп’ютерними іграми, – 15 осіб різних видів спорту; спортсмени, які не грають у комп’ютерні ігри, – 22 особи.Результати. Встановлено диференціацію особистісних рис спортсменів залежно від рівня залученості до комп’ютерних ігор. Кіберспортсмени характеризуються такими рисами, як радикалізм, мрійливість (#p < 0,05; ##p < 0,01), внутрішня напруженість; спортсмени-аматори, які грають у комп’ютерні ігри у вільний час, виявили замкнутість, стриманість, підозрілість (#p < 0,05); спортсмени, не залучені до комп’ютерних ігор, характеризуються стриманістю, високою нормативністю поведінки (#p < 0,05), та внутрішньою напруженістю.Висновки. Отримані результати показують, що особистісні риси спортсменів залежать від особливостей їхньої діяльності, зокрема від того, наскільки вони взаємодіють із комп’ютерними іграми. Розуміння того, як комп’ютерні ігри впливають на формування особистості, є важливим для створення ефективних психологічних програм. Такі програми можуть враховувати як можливі ризики (ізоляція, агресія, залежність), так і позитивні сторони покращення когнітивних функцій.
Посилання
1. Андрощук О. Комп’ютерні ігри як засіб розвитку творчих здібностей старших дошкільників. Вісник Інституту розвитку дитини. Серія: Філософія, педагогіка, психологія. 2014. Вип. 34. С. 137–142.
2. Бочелюк В. Й., Черепєхіна О. А. Психологія спорту : навч. посіб. Київ : ЦУЛ, 2022. 224 с.
3. Вивчення феномену застосування комп’ютерних ігор. Сайт uastudent. URL: http://uastudent.com/vyvchennja-fenomena-zastosuvannja-kompjuternyh-igor/.
4. Воронова В., Шинкарук О., Борисова О., Хмельницька І., Костюкевич В. Особливості прояву особистісних якостей спортсменів різної статі у футболі. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2019. Вип. 3. С. 78–89. DOI: https://doi.org/10.29038/2220-7481-2 019-03-78-89.
5. Ганага О., Петровська Т. Характеристика когнітивної сфери особистості кіберспортсмена. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. Вип. 4. С. 56–62. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.4.56-62.
6. Гринь О. Р. Психологічне забезпечення та супровід підготовки кваліфікованих спортсменів : навч. посіб. 2-ге вид. Київ : НУФВСУ, Олімпійська література, 2024. 276 с.
7. Імас Є. В., Петровська Т. В., Ганага О. Ю. Кіберспорт в Україні як сучасний культурний феномен. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2021. № 1. С. 75–81. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2021.1.75-81.
8. Кіберспорт : монографія / за ред. Є. В. Імаса, О. В. Борисової, О. А. Шинкарука. Київ : Олімп. л-ра, 2021. 616 с.
9. Кочур В. Особливості мислення у людей які захоплюються кіберспортом. 2019. URL: http://mediaosvita.org.ua/wp-content/uploads/2019/05/Kochur_V._Osoblyvosti_myslennya_u_lyudej_yaki_zahoplyuyutsya_kibersportom.pdf.
10. Олійник Н. А., Войтенко С. М. Психологічні особливості спортивної діяльності : монографія. Вінниця : ВНАУ, 2020. 240 с.
11. Перепелиця А., Фокіна Є., Ковальчук В. Мотивація як фактор впливу в спортивній діяльності. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. Вип. 4. С. 89–94. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.4.89-94.
12. Фаріонов В. М., Семенов А. С., Коваль О. В., Дудник О. К., Драгунов Д. М. Розвиток лідерських якостей у спортсменів засобами фізичного виховання. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. 2024. Вип. 5 (178). С. 198–201. DOI: 10.31392/UDU-nc.series15.2024.5(178).39.
13. Halian I., Popovych I., Hulias I., Serbin I., Vyshnevska O., Kovalchuk Z., Pyslar A. Correlation Between Personality Traits of Young Athletes and Their Level of Self-Efficacy. Journal of Physical Education and Sport (JPES). 2023. Vol. 23, Issue 5, Art. 140. P. 1119–1129. DOI: 10.7752/jpes.2023.05140.
14. Khurbanov H.H. Psychological Aspects of Training Young Basketball Players. Web of Scientist. 2022. Vol. 3, No. 1. P. 397–405. https://doi.org/10.17605/ OSF.IO/EPFGD.
15. Maksymchuk B., Pohrebniak D., Roshchin I., Drachuk A., Romanenko V., Ovcharuk V., Ovcharuk V., Maksymchuk I. Effective Decision-Making for Extreme Situations in Sports Coaching. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2022. Vol. 14, Issue 3. P. 510–521. DOI: 10.18662/rrem/14.3/623.
16. Maksymchuk B., Sarancha I., Husak A., Avramenko O., Kuzmenko I., Kuzmenko V., Slyusarenko N., Chepurna L., Pankevych V., Babii I., Maksymchuk I. Implementing the Course “Human Rights” for Children with Special Needs under the Changed Socio-Educational Conditions. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2022. Vol. 14, Issue. 3. P. 428–443. DOI: 10.18662/rrem/14.3/617.
17. Shalar O., Huzar V., Strykalenko Y., Yuskiv S., Homenko V., Novokshanova A. Psycho-Pedagogical Aspects of Interaction Between Personality Traits and Physical Qualities of the Young Gymnasts of the Variety and Circus Studio. Journal of Physical Education and Sport (JPES). 2019. Vol. 19, Supplement Issue 6, Art. 344. P. 2283–2288. DOI: 10.7752/jpes.2019.s6344.
18. Petrovska T., Hanaha O. The influence of eSports on the psychological characteristics of an athlete. Sport. Olympism. Health: proceedings of the International Scientific Conference, 16–18 September 2021, Moldova. P. 229–235.
19. Xu J., Hao F. The Role of Personality Traits in Athlete Selection: A Systematic Review. Acta Psychologica. 2025. Vol. 260. P. 105478. DOI: 10.1016/j.actpsy.2025.105478.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.




