INDIVIDUAL PSYCHOLOGICAL FEATURES OF ATHLETES WITH DIFFERENT INVOLVEMENT IN COMPUTER GAMES (COMPARATIVE ANALYSIS)

Authors

  • Оlha Hanaha National University of Physical Education and Sports of Ukraine Author
  • Теtiana Petrovska National University of Physical Education and Sports of Ukraine Author
  • Svitlana Fedorchuk National University of Physical Education and Sports of Ukraine Author

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-3-4

Keywords:

sport, e-sports, athletes, personality traits, computer games, psychological preparation

Abstract

The growing popularity of e-sports and the spread of computer games among young people, in particular among athletes, makes it relevant to study their impact on the individual psychological characteristics of players. Excessive involvement in gaming activities can have negative consequences, affecting the regime, physical activity, social interaction, motivation for training and the general psycho-emotional state of athletes.At the same time, to achieve success in sports activities, the formation and development of certain personal qualities is necessary.Goal. Identification and analysis of personal traits of athletes with different levels of involvement in computer games.Materials and methods. Theoretical analysis and generalization of data from literature and Internet sources, methods of psychological diagnostics “Cattell’s Multifactor Personality Questionnaire (form C)” to determine the personality traits of athletes, mathematical statistics. Statistical parameters were determined: median, lower and upper quartiles (25%, 75%). The study involved 53 students of the National University of Physical Education and Sports of Ukraine (NUPЕSU) aged 18 to 26, who were divided into groups: cyber athletes (16 people); athletes who are fond of computer games (15 people) of various sports; athletes who do not play computer games (22 people).The results. A differentiation of the personal traits of athletes has been established depending on the level of involvement in computer games. Cyber athletes are characterized by such traits as: radicalism, daydreaming (#p < 0.05; ##p < 0.01), internal tension; amateur athletes who play computer games in their free time have shown withdrawal, restraint, and suspicion (#p < 0.05); athletes not involved in computer games are characterized by restraint and high normative behavior (#p < 0.05), and internal tension.Conclusions. The results show that the personality traits of athletes depend on the characteristics of their activities, in particular, on the extent to which they interact with computer games. Understanding how computer games affect the formation of personality is important for creating effective psychological programs. Such programs can take into account both possible risks (isolation, aggression, addiction) and positive aspects of improving cognitive functions.

References

1. Андрощук О. Комп’ютерні ігри як засіб розвитку творчих здібностей старших дошкільників. Вісник Інституту розвитку дитини. Серія: Філософія, педагогіка, психологія. 2014. Вип. 34. С. 137–142.

2. Бочелюк В. Й., Черепєхіна О. А. Психологія спорту : навч. посіб. Київ : ЦУЛ, 2022. 224 с.

3. Вивчення феномену застосування комп’ютерних ігор. Сайт uastudent. URL: http://uastudent.com/vyvchennja-fenomena-zastosuvannja-kompjuternyh-igor/.

4. Воронова В., Шинкарук О., Борисова О., Хмельницька І., Костюкевич В. Особливості прояву особистісних якостей спортсменів різної статі у футболі. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2019. Вип. 3. С. 78–89. DOI: https://doi.org/10.29038/2220-7481-2 019-03-78-89.

5. Ганага О., Петровська Т. Характеристика когнітивної сфери особистості кіберспортсмена. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. Вип. 4. С. 56–62. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.4.56-62.

6. Гринь О. Р. Психологічне забезпечення та супровід підготовки кваліфікованих спортсменів : навч. посіб. 2-ге вид. Київ : НУФВСУ, Олімпійська література, 2024. 276 с.

7. Імас Є. В., Петровська Т. В., Ганага О. Ю. Кіберспорт в Україні як сучасний культурний феномен. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2021. № 1. С. 75–81. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2021.1.75-81.

8. Кіберспорт : монографія / за ред. Є. В. Імаса, О. В. Борисової, О. А. Шинкарука. Київ : Олімп. л-ра, 2021. 616 с.

9. Кочур В. Особливості мислення у людей які захоплюються кіберспортом. 2019. URL: http://mediaosvita.org.ua/wp-content/uploads/2019/05/Kochur_V._Osoblyvosti_myslennya_u_lyudej_yaki_zahoplyuyutsya_kibersportom.pdf.

10. Олійник Н. А., Войтенко С. М. Психологічні особливості спортивної діяльності : монографія. Вінниця : ВНАУ, 2020. 240 с.

11. Перепелиця А., Фокіна Є., Ковальчук В. Мотивація як фактор впливу в спортивній діяльності. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. Вип. 4. С. 89–94. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.4.89-94.

12. Фаріонов В. М., Семенов А. С., Коваль О. В., Дудник О. К., Драгунов Д. М. Розвиток лідерських якостей у спортсменів засобами фізичного виховання. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. 2024. Вип. 5 (178). С. 198–201. DOI: 10.31392/UDU-nc.series15.2024.5(178).39.

13. Halian I., Popovych I., Hulias I., Serbin I., Vyshnevska O., Kovalchuk Z., Pyslar A. Correlation Between Personality Traits of Young Athletes and Their Level of Self-Efficacy. Journal of Physical Education and Sport (JPES). 2023. Vol. 23, Issue 5, Art. 140. P. 1119–1129. DOI: 10.7752/jpes.2023.05140.

14. Khurbanov H.H. Psychological Aspects of Training Young Basketball Players. Web of Scientist. 2022. Vol. 3, No. 1. P. 397–405. https://doi.org/10.17605/ OSF.IO/EPFGD.

15. Maksymchuk B., Pohrebniak D., Roshchin I., Drachuk A., Romanenko V., Ovcharuk V., Ovcharuk V., Maksymchuk I. Effective Decision-Making for Extreme Situations in Sports Coaching. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2022. Vol. 14, Issue 3. P. 510–521. DOI: 10.18662/rrem/14.3/623.

16. Maksymchuk B., Sarancha I., Husak A., Avramenko O., Kuzmenko I., Kuzmenko V., Slyusarenko N., Chepurna L., Pankevych V., Babii I., Maksymchuk I. Implementing the Course “Human Rights” for Children with Special Needs under the Changed Socio-Educational Conditions. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala. 2022. Vol. 14, Issue. 3. P. 428–443. DOI: 10.18662/rrem/14.3/617.

17. Shalar O., Huzar V., Strykalenko Y., Yuskiv S., Homenko V., Novokshanova A. Psycho-Pedagogical Aspects of Interaction Between Personality Traits and Physical Qualities of the Young Gymnasts of the Variety and Circus Studio. Journal of Physical Education and Sport (JPES). 2019. Vol. 19, Supplement Issue 6, Art. 344. P. 2283–2288. DOI: 10.7752/jpes.2019.s6344.

18. Petrovska T., Hanaha O. The influence of eSports on the psychological characteristics of an athlete. Sport. Olympism. Health: proceedings of the International Scientific Conference, 16–18 September 2021, Moldova. P. 229–235.

19. Xu J., Hao F. The Role of Personality Traits in Athlete Selection: A Systematic Review. Acta Psychologica. 2025. Vol. 260. P. 105478. DOI: 10.1016/j.actpsy.2025.105478.

Published

2025-09-30

Issue

Section

Статті

How to Cite

Hanaha О., Petrovska Т., & Fedorchuk, S. (2025). INDIVIDUAL PSYCHOLOGICAL FEATURES OF ATHLETES WITH DIFFERENT INVOLVEMENT IN COMPUTER GAMES (COMPARATIVE ANALYSIS). Sport Science Spectrum, 3, 27-33. https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-3-4