ГРОМАДСЬКИЙ СЕКТОР У СИСТЕМІ СПОРТУ: НОРМАТИВНО-ПРАВОВИЙ ТА ІНСТИТУЦІЙНИЙ АСПЕКТ
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-2-2Ключові слова:
громадський сектор, система спорту, сфера фізичної культури і спорту, громадянське суспільствоАнотація
У сучасних умовах розвитку спорту в Україні зростає потреба у визначенні ролі громадського сектора як окремого інституційного складника. Незважаючи на активізацію суспільних ініціатив, питання взаємодії державного, приватного та громадського секторів залишається не досить дослідженим, що зумовлює необхідність уточнення термінології та концепції громадського сектора у сфері спорту.Метою статті є концептуальне визначення поняття «громадський сектор у системі спорту» та аналіз його ролі в розвитку фізичної культури і спорту в Україні. Для одержання та інтерпретації результатів дослідження автором використовуються загальні та спеціальні методи наукового аналізу: синтез, узагальнення, логічний аналіз, абстрагування, порівняння, системний аналіз, аналіз наукової літератури, офіційних урядових документів та інформаційних інтернет-ресурсів, а також логічно-семантичний метод. Проаналізовано науковий доробок іноземних та українських дослідників у галузі теорії громадянського суспільства, а також нормативно-правового забезпечення розвитку сфери фізичної культури та спорту в Україні. Зазначено вкрай низький рівень (за кількістю публікацій) наукового вивчення досліджуваної проблеми українськими вченими, що багато в чому зумовлено невизначеністю чітких компонентів самого поняття «громадський сектор», яке є центральним елементом поняттєвої конструкції досліджуваного терміна. Окрему увагу приділено аналізу нормативно-правової термінології, зокрема таких правових категорій, як «громадськість», «громадські об’єднання», «інститути громадянського суспільства». Розглядається співвідношення понять «громадський сектор», «третій сектор» і «громадянське суспільство».У статті обґрунтовано, що громадський сектор за своєю суттю є синонімом громадянського суспільства; у вузькому значенні – його найбільш активного інституціалізованого сегмента – інститутів громадянського суспільства або ж організацій громадянського суспільства (ОГС).Зроблено висновок, що поняття «громадський сектор у системі спорту» можна визначити як сукупність громадян, інститутів громадянського суспільства, в тому числі громадських об’єднань фізкультурно-спортивної спрямованості, спортивних федерацій, різних непідприємницьких товариств та організацій, які займаються організацією та/або беруть участь в ініціативах із розвитку фізичної культури та спорту (спортивні заходи, масові збори, благодійні акції, спортивні фестивалі, підтримка спортивної інфраструктури, спільне фінансування проєктів тощо), у тому числі шляхом партнерської взаємодії з іншими суб’єктами сфери фізичної культури та спорту (органи публічної влади різних рівнів та комерційні організації).
Посилання
1. Вареник О.М. Організаційна взаємодія між суб’єктами спорту для всіх на місцевому рівні : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. виховання і спорту : 24.00.02. Київ, 2014. 19 с.
2. Гасюк І.Л. Пріоритетні напрями удосконалення системи державного управління фізичною культурою і спортом. Економіка та держава. 2013. № 11. С. 129–133.
3. Домбровська С.М., Вавренюк С.А., Палюх В.В. Державне регулювання фізичної культури та спорту в Україні : монографія. Харків, 2020. 313 с.
4. Дутчак М.В. Теоретико-методологічні засади формування системи спорту для всіх в Україні : автореф. дис … д-ра наук з фіз. виховання і спорту : 24.00.02. Київ, 2009. 39 с.
5. Імас Є., Мічуда Ю. Тенденції розвитку сфери фізичної культури та спорту в умовах сучасного ринку. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2015. Вип. 2. С. 142–149.
6. Журба М.А. Зарубіжний досвід державного регулювання сфери фізичної культури і спорту. Актуальні проблеми держави і права. 2017. С. 51–57. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/156902835.pdf (дата звернення: 13.11.2024).
7. Кольчак В.А. Сучасний стан сфери фізичної культури і спорту в Україні. Університет Ушинського. OLYMPICUS. 2023. № 1. С. 30–36. URL: https:// doi.org/10.24195/olympicus/2023-1-6 (дата звернення: 13.11.2024).
8. Конвенція про доступ до інформації, участь громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля (Орхуська конвенція) : Конвенція, Перелік, Міжнародний документ від 25.06.1998 р. : станом на 27 трав. 2005 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/994_015#Text (дата звернення: 13.11.2024).
9. Кропивницька Т.А., Макаренко О.А. Зарубіжний досвід функціонування неолімпійського спорту (на прикладі Німеччини). Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 2. С. 76–83. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.2.76-83 (дата звернення: 13.11.2024).
10. Кропивницька Т.А. Зарубіжний досвід функціонування неолімпійського спорту (на прикладі Італії). Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 4. С. 72–77. DOI: 10.32652/tmfvs.2023.4.72–77 (дата звернення: 13.11.2024).
11. Леонов Я.В. Соціально-ринкові умови розвитку спортивної індустрії в Україні. Соціально-економічні проблеми сучасного періоду України : зб. наук. праць. 2020. Вип. 6 (146). С. 108–113.
12. Люльчак С. Роль громадських об’єднань фізкультурно-спортивного спрямування в державному управлінні у сфері фізичної культури та спорту. Наукові проблеми державотворення України : матеріали Міжнародна наук.-практ. конф., м. Вінниця, 7-8 лист. 2017 р. ; Вінниц. нац. техніч. ун-т., 2017. С. 130–133. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/e-democracy/edemocracy2017/paper/viewFile/3449/2906 (дата звернення: 13.11.2024).
13. Мічуда Ю.П., Харчук Т.В., Ратніков Д.Г. Нормативно-правове забезпечення фінансування розвитку фізичної культури та спорту в Україні. Стратегічне управління розвитком фізичної культури і спорту : збірник наукових праць. Харків : ХДАФК, 2023. С. 177–183.
14. Палюх А.Я. Правові засади розвитку сфери фізичної культури і спорту : монографія. Тернопіль : ФОП Паляниця В.А., 2020. 316 с.
15. Палюх А.Я. Конституційно-правові засади державної політики у сфері фізичної культури і спорту : дис. … док. юр. наук : 12.00.02. Київ, 2021. 449 с.
16. Пижов О.М., Грохольський О.О. Формування та розвиток громадянського суспільства в Україні (цивільно-правові аспекти). Приватне право і підприємництво. 2017. Вип. 17. С. 89–94. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ppip_2017_17_22 (дата звернення: 13.11.2024).
17. Про затвердження порядку сприяння проведенню громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади : Постанова Кабінету Міністрів України від 05.11.2008 р. № 976 : станом на 27 черв. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/976-2008-п#Text (дата звернення: 13.11.2024).
18. Про затвердження Стратегії розвитку фізичної культури і спорту на період до 2028 року : Постанова Кабінету Міністрів України ; Стратегія від 04.11.2020 р. № 1089 : станом на 25 серп. 2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1089-2020-п#Text (дата звернення: 13.11.2024).
19. Про громадські об’єднання : Закон України від 22.03.2012 р. № 4572-VI : станом на 03 вер. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4572-17#n6 (дата звернення: 13.11.2024).
20. Про оцінку впливу на довкілля : Закон України від 23.05.2017 р. № 2059-VIII : станом на 15 лист. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2059-19#Text (дата звернення: 23.11.2024).
21. Про стратегічну екологічну оцінку : Закон України від 20.03.2018 р. № 2354-VIII : станом на 09 лип. 2023 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2354-19#Text (дата звернення: 13.11.2024).
22. Про фізичну культуру і спорт : Закон України від 24.12.1993 р. № 3808–XII : станом на 06 жовт. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3808-12#Text (дата звернення: 13.11.2024).
23. Характеристика громадських формувань як інститутів громадянського суспільства : Роз’яснення Міністерства юстиції України від 24.01.2011 р. № n0016323-11. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/n0016323-11#Text (дата звернення: 13.11.2024).
24. Шевчук І.В. Громадські організації та органи державної влади в сфері фізичної культури: правовий механізм взаємодії. Державне управління: удосконалення та розвиток. 2013. № 12. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=725 (дата звернення: 13.11.2024).
25. Civil Society and Aid Effectiveness: Findings, Recommendations and Good Practice. Paris: OECD Publishing, 2010. URL: https://doi.org/ 10.1787/9789264056435-en (date of access: 13.11.2024).
26. Diamond L. ІІІ winds: saving democracy from Russian rage, Chinese ambition, and American complacency. New York : Penguin Books, 2020. 354 p.
27. Edwards M. Civil Society. Fourth edition. Cambridge; Medford : Polity, 2020. 171 р.
28. EESC opinion: The role of Civil Society Organisations as guardians of the common good in the post-pandemic recovery and reconstruction of EU societies and economies. European Economic and Social Committee, SOC/696 Adopted on 18.05.2022. URL: https://www.eesc.europa.eu/en/our-work/opinions-information-reports/opinions/role-civil-society-organisations-guardians-common-good-post-pandemic-recovery-and-reconstruction-eu-societies-and (date of access: 13.11.2024).
29. Havlíček P. The EU’s Lessons for Supporting Civil Society in Member States. German Marshall Fund of the United States, 2020. URL: https://www.jstor.org/stable/resrep25034 (date of access: 06.05.2025).
30. Keane J. Re-Imagining Civil Society. Thinking About Democracy in Turbulent Times: Sorbonne Lectures. 1st ed. Edinburgh University Press, 2025. Рр. 60–90.
31. Pietrzak E. B. Civil Society: Ideas, Interpretations, Transgressions. 1st ed. New York : Routledge, 2024. https://doi.org/10.4324/9781003509769
32. Resolution of the Council and of the Representatives of the Governments of the Member States meeting within the Council on the European Union Work Plan for Sport (1 July 2024 – 31 December 2027). Council of the European Union. Brussels, 14 May 2024. URL: https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ ST-9771-2024-INIT/en/pdf (date of access: 13.11.2024).
33. The Routledge international handbook of Talcott Parsons studies / edited by A. J. Treviño and H. Staubmann. 1st еd. New York : Routledge, Taylor & Francis Group, 2022. 356 p.