БРЕНДИНГОВА СТРАТЕГІЯ У СПОРТІ: КЛЮЧОВІ ЕЛЕМЕНТИ ТА КРИТЕРІЇ ЕФЕКТИВНОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-4-6

Ключові слова:

брендингова стратегія, спортивний маркетинг, ефективність брендингу, емоційний зв’язок, лояльність до бренду

Анотація

У сучасному світі, де спорт є не лише елементом культури, а й важливим економічним інструментом, брендингова стратегія набуває дедалі більшого значення. Її ефективне застосування дозволяє спортивним організаціям формувати довготривалу цінність, підвищувати впізнаваність і довіру до бренду, а також розвивати емоційний зв’язок із цільовою аудиторією. Тому постає потреба більш детально вивчити понятійно-категоріальний апарат цього явища, дослідити його структуру, основні компоненти та критерії оцінювання ефективності.Удосконалення теоретичних і практичних підходів до брендингової стратегії у спорті сприятиме підвищенню конкурентоспроможності спортивних організацій, розвитку їхньої ролі в суспільстві й оптимізації маркетингових практик у різних напрямах спорту.Мета – характеристика концептуальних засад і структурних елементів брендингової стратегії у спорті, визначення критеріїв її ефективності та дослідження впливу її застосування спортивними організаціями.Методи: аналіз, синтез, узагальнення, порівняння, зіставлення.Результати. У статті досліджено концептуальні основи брендингової стратегії у спорті. Проаналізовано такі ключові компоненти, як місія, візія, цінності, цільова аудиторія, позиціонування та візуальна айдентика. Визначено критерії оцінювання ефективності брендингової стратегії та підходи до їх застосування, що дозволить комплексно оцінювати вплив стратегії на впізнаваність бренду, формування довіри й емоційний зв’язок з аудиторією. Результати дослідження сприяють глибшому розумінню багатогранної природи брендингу у спорті та формуванню основ для його подальшого наукового вивчення і практичного застосування.Висновки. Дослідження підтвердило, що цілісність і взаємозв’язок структурних компонентів брендингової стратегії є ключовими чинниками у забезпеченні впізнаваності спортивного бренду, формуванні емоційного зв’язку з аудиторією та зміцненні її лояльності. Встановлено, що оцінювання ефективності брендингової стратегії має базуватись на поєднанні фінансових, поведінкових і соціально-економічних показників, адаптованих до стратегічних цілей і специфіки діяльності спортивної організації.

Посилання

1. Бойко М. Методичні основи розрахунку показників ефективності брендингу в туризмі. Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. 2010. № 2. С. 55–65.

2. Демченко А., Момот О. Про сутність понять «ефективність» та «результативність» в економіці. Економічний вісник Донбасу. 2012. № 3 (33). С. 207–210.

3. Конференції Державного університету «Житомирська політехніка». URL: https://conf.ztu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/11/6.pdf (дата звернення: 30.11.2024).

4. Місія, візія і навіщо вони потрібні. Блог про маркетинг, життя, книги і котиків. URL: https://xvitaliy.com/marketing/misiia-viziia-i-navishcho-vony- potribni (дата звернення: 21.11.2024).

5. Стратегія, місія і візія компанії. Інтерв’ю з Федорівим і Хмельницьким. Promodo. URL: https://www.promodo.ua/blog/strategiya-misiya-i-viziya-kompaniyi-intervyu-z-fedorivim-i-hmelnickim (дата звернення: 20.11.2024)

6. Файвішенко Д. Оцінка ефективності брендингу: функціональний підхід. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2012. № 4. С. 136–142.

7. 7 Key Elements of Brand Strategy. Jaro Education. URL: https://www.jaroeducation.com/blog/7-key-elements-of-brand-strategy (дата звернення: 24.11.2024).

8. 9 Essential Components of an Effective Brand Strategy. Astute Communications. URL: https://astute.co/9-essential-components-of-an-effective-brand-strategy (дата звернення: 12.11.2024).

9. Arai A., Ko Y.J., Kaplanidou K. Athlete brand image: scale development and model test. European Sport Management Quarterly. 2013. Vol. 13. № 4. P. 383–403. URL: https://doi.org/10.1080/16184742.2013.811609 (дата звернення: 11.11.2024).

10. Borysova O., Kohut A. Theoretical foundations of branding as a component of sports marketing. Sport Science Spectrum. 2024. № 2. P. 3–8. URL: https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-2-1(дата звернення: 30.11.2024).

11. Brand Strategy: Key Elements & Benefits Explained. IdeaApe – AI Market Research for Effective Brand Strategy.URL: https://ideaape.com/market-research/brand-strategy-benefits (дата звернення: 29.11.2024).

12. Dubinsky Y. Nation Branding and Sports Diplomacy. Cham : Springer International Publishing, 2023. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-031-32550-2 (дата звернення: 25.11.2024).

13. Ferkins L., Shilbury D. The Stakeholder Dilemma in Sport Governance: Toward the Notion of “Stakeowner”. Journal of Sport Management. 2015. Vol. 29. № 1. P. 93–108. URL: https://doi.org/10.1123/jsm.2013-0182 (дата звернення: 14.11.2024).

14. Filo K., Lock D., Karg A. Sport and social media research : A review. Sport Management Review. 2015. Vol. 18. № 2. P. 166–181. URL: https://doi.org/10.1016/j.smr.2014.11.001 (дата звернення: 15.11.2024).

15. Gladden J.M., Funk D.C. Understanding Brand Loyalty in Professional Sport: Examining the Link Between Brand Associations and Brand Loyalty. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship. 2001. Vol. 3. № 1. P. 54–81. URL: https://doi.org/10.1108/ijsms-03-01-2001-b006 (дата звернення: 28.11.2024).

16. Henderson J. Understanding the Elements of Brand Strategy. Medium. URL: https://jennyhendersonstudio.medium.com/understanding-the-elements-of-brand-strategy-c44bbe22e4c8 (дата звернення: 29.11.2024).

17. Komandrovska V., Sozynova I., Kovpik V. Branding in the context of innovative development and sustainable marketing. Ukrainian Journal of Applied Economics and Technology. 2024. Vol. 9. № 1. P. 195–199. URL: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-1-32 (дата звернення: 15.11.2024).

18. Kunkel T., Funk D., King C. Developing a Conceptual Understanding of Consumer-based League Brand Associations. Journal of Sport Management. 2014. Vol. 28. № 1. P. 49–67. URL: https://doi.org/10.1123/jsm.2011-0153 (дата звернення: 20.11.2024).

19. Leng H.K. Sports Sponsorship and Branding: Global Perspectives and Emerging Trends. Routledge, 2024.

20. Mastromartino B., Zhang J.J. Digital Marketing in Sports. London : Routledge, 2023. URL: https://doi.org/10.4324/9781003430353 (дата звернення: 14.11.2024).

21. Maven: The 6 Key Components of a Brand Marketing Strategy. Unlock your career growth. Maven. URL: https://maven.com/articles/brand-marketing (дата звернення: 16.11.2024).

22. Rajagopal. Competitive Branding Strategies. Cham : Springer International Publishing, 2019. URL: https://doi.org/10.1007/978-3-030-24933-5 (дата звернення: 14.11.2024).

23. Remapping the Sport Brandscape : A Structured Review and Future Direction for Sport Brand Research / B.J. Baker et al. Journal of Sport Management. 2022. P. 1–14. URL: https://doi.org/10.1123/jsm.2021-0231 (дата звернення: 11.11.2024).

24. Smith A.C.T., Westberg K., Stavros C. Brand Fans: Lessons from the World’s Greatest Sporting Brands. Springer International Publishing AG, 2017.

25. The Fundamental Elements of a Brand Strategy. Bolder. Independent Branding and Communications Agency. URL: https://www.bolderagency.com/journal/the-fundamental-elements-of-a-brand-strategy (дата звернення: 20.11.2024).

26. The key components of a successful branding strategy. Brightsout. B2B Branding, Websites, App Development Agency. URL: https://www.brightscout.com/insight/the-key-components-of-a-successful-branding-strategy (дата звернення: 16.11.2024).

27. Wall D. Elements of brand strategy. Dusted. URL: https://www.dusted.com/insights/elements-of-brand-strategy (дата звернення: 08.11.2024).

28. What are the Key Elements of Brand Strategy? RCCO – Design, Development & Video experts for Tech Brands. URL: https://www.rcco.uk/learn/components-brand-strategy (дата звернення: 17.11.2024).

29. What is a Brand Strategy: Components and Examples. SendPulse. URL: https://sendpulse.com/support/glossary/brand-strategy (дата звернення: 29.11.2024).

Завантаження

Опубліковано

2024-12-20

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати