ORGANIZATIONAL AND METHODOLOGICAL FEATURES OF PHYSICAL EDUCATION OF PRESCHOOL CHILDREN IN FOREIGN COUNTRIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-1-10

Keywords:

foreign experience, physical education, children, preschool age

Abstract

 Introduction. At the current stage of reforming the education system in Ukraine, changes are taking place in all its links, including preschool education. The priority task is the implementation of European educational standards. The priority task is the implementation of European educational standards. New approaches, which were introduced in educational institutions of Ukraine according to the European model, are based on a competence- based approach to personality development. The analysis of the world experience of physical culture and health work in preschool education institutions will allow to determine the optimal ways to improve the system of preschool physical education and adapt them to Ukrainian realities. The goal is to analyze, generalize, and systematize data from literary sources on the organization and content of physical education of preschool children in foreign countries in order to find out the possibilities of using their experience in the practice of domestic preschool education institutions. Materials and methods. The study was conducted at the Grigory Skovoroda University in Pereyaslav. The following methods were used: theoretical analysis and generalization of data from special literature and documentary materials, comparison method, system analysis method. Research results. Changes in the educational system of the European Union and other countries are aimed at establishing continuity between individual stages of education, including through the expansion of “preschool – primary school” models. The fact that preschool education is not mandatory in most countries does not exempt preschool children from compulsory attendance (one year before entering school) at a preschool. The tasks of such preschool education include: social adaptation of children to new living conditions; stimulation of development in accordance with their potential; development of communication skills, motor activity of children, etc. Conclusions. Most programs of physical education of preschoolers in foreign countries define the following main tasks: development of physical abilities; formation of the basic vital motor skills and skills (walking, running, jumping, throwing, climbing, balance exercises); mastering the technique of special physical exercises (gymnastics, dancing, ball games, sports games); tempering and learning the rules of safe behavior. Analysis of foreign experience confirms that physical education plays a key role in the comprehensive development of preschoolers. Modern trends are aimed at the individualization of education, the use of various forms of physical activity and the creation of a favorable environment for motor activity.

References

1. Бєсєдіна А. А. Організаційно-педагогічні засади діяльності Європейської мережі шкіл сприяння здоров’ю у країнах Східної Європи : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01 / Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка. Суми, 2015. 20 с.

2. Воронов В. А. та ін. Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку. Національна академія педагогічних наук України. Київ : ФОП Ференець В. Б., 2020. 44 с.

3. Дороніна Т., Кожокар М. Особливості фізичного виховання в системі освіти сучасних європейських країн. Освітні обрії № 1(52), 2021. С. 8–11.

4. Єжова О. О. Школи здоров’я у країнах Східної Європи: теорія і практика: монографія. Суми : Сумський державний університет, 2016. 288 с.

5. Жданова О., Чеховська.Л, Фляк А. Фізичне виховання в школах країн Європи. Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз. виховання, спорту і здоров’я людини за заг. ред. Євгена Приступи. Л., 2015. Вип. 19, т. 2. С. 311–319.

6. Іванова В. В. Структура системи дошкільної освіти у Великій Британії та країнах ЄС (на прикладі Франції, Німеччини, Фінляндії, Польщі, Швейцарії). Педагогічні науки. Випуск 144. 2019. С 107–113. doi.org/10.31392/NZ-npu-144.2019.12,

7. Ключкович Т., Козубовська І. Зарубіжний досвід дошкільного виховання: методичні рекомендації. Ужгород : ДВНЗ «Ужгородський національний університет», 2022 р. 31 с.

8. Козак Л. Сучасна дошкільна освіта: Європейський досвід. Освітологічний дискурс. 2017, № 3–4 (18–19). С. 235–251.

9. Косенчук О. Г. Світові тенденції та напрями розвитку дошкільної освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2021. Випуск 31. С. 43–56. DOI: 10. 32626/2309-9763.2021-31-43-56.

10. Кошель А. П., Кошель В. М., Калімбет О. О., Рябченко А. В., Хаблова М. О. Фізичне виховання дітей дошкільного віку як основа формування здоров’я сучасного суспільства. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки». 2021. № 5. С. 277–284. DOI: 10.36074/grail-of-science.04.06.2021.050

11. Кремень В. Освіта дітей раннього та дошкільного віку в контексті їх безперервного розвитку. Вісник національної академії педагогічних наук України. 2021. № 3 (2). С. 1–8. DOI: 10.37472/2707-305.2021-3-2-1-1.

12. Круцевич Т., Пангелова Н. Організація фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми 3–6 років у дошкільних закладах за кордоном. Спортивний вісник Придніпров’я. № 2(43). 2011. С 156–163

13. Мандюк А., Сороколіт Н. Зарубіжні системи фізичного виховання: курс лекцій. Львів : ЛДУФК. 2018. 64 с.

14. Мацола К. Тенденції розвитку фізичного виховання дітей дошкільного віку в Європейських країнах. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 3. С. 47–52. DOI: 10.32540/2071-1476-2023-3-047

15. Міжнародна стандартна класифікація освіти МСКО : Інститут Статистики ЮНЕСКО. 2013. 86 с.

16. Москаленко Н., Демідова О., Коковкіна О., Матяш В. Особливості рухової активності дітей старшого дошкільного віку. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 1. С. 112–118. Doi: 10.3254/2071-1476-2023-1-112.

17. Москаленко Н. В., Яковенко А. В., Сидорчук Т. В. Фізичне виховання школярів у зарубіжних країнах (ХХ ст. – початок ХХІ ст.) : [монографія]. Дніпро, 2020. 259 с.

18. Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти), нова реакція, наказ Міністерства освіти і науки України № 33 від 2021 р. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v00337229-21#Text

19. Рачковська Н. О. Особливості фізичного виховання дітей дошкільного віку у зарубіжних країнах. Наукові записки: зб.мат. науково-практичної конф. викладачів і студентів факультету дошкільної, початкової освіти і мистецтв. Серія «Мистецтво»/ Вінницький державний педагогічний університет ім. М. Коцюбинського: ред. кол: Л. В. Старовойт, Л. М. Ліхіцька. Вінниця: «Планер», 2018. С. 165–168.

20. Трачук С. В., Голуб В. А., Довгаль В. І., Сиротюк С. М. Європейський досвід організації рухової активності дошкільників (2024). Науковий часо- пис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 (11(184). 214–218. Doi: 10.31392/UDU-nc.series 15.2024.11 (184). 43

21. Турчик І. Х. Фізичне виховання і спорт у шкільній освіті Європи: монографія. Дрогобич : Швидкодрук, 2017. 138 с.

22. Яковенко А., Сидорчук Т., Афанасьєв С., Микитчик О., Москаленко Д., Лапуга Р. (2024). Фізичне виховання в системі дошкільної освіти в за- рубіжних країнах. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15, (12 (185). С. 212–215. Doi: 10.31.392/UDU – nc. series 15.2024.12 (185).44

23. Ярова О. Б. Досвід розвитку початкової освіти в країнах ЄС – джерело модернізації початкової освіти в Україні. Український педагогічний журнал. 2018. № 1. С. 31–37

24. Aimol., Deborah P., Lind C., Claire M. Literature rewiewon motor skilland physical activity in preschool children in nev Zealand. Scientfic Research An Academic Publisher. USA . 2017; 7 (1): 10–26. DOI:10.4236/ape.2017.71002/

25. Hardman K. et al. (2014). World-wide survey of school physical education: final Report. Paris, France: UNESCO. Р. 131.

26. Hardman K. Physical Education in Schools (2008). A Global Perspective Kinesiology.. №1 (40). Р. 5–28.

27. Marvic M., Fetic M. Preschool education in Europe. International journal of Early Childhood Special Education. 2022. Vol. 14, Issue 03. P. 1307–1315. https://www.researchgate.net/publication/360167485 PRESHOOL EDUCATI on in EUROPE

28. Zhang J., Lu J., Liu M., Yan X. Effect of modern – intencity gymnastics on executive function in children aged 5 to 6 years. Chiness journal of School Health. 2024, 45 (3): 326–329. DOI: 10.16.835/j.cnki.1000-9817.2024082.

Published

2025-02-27

Issue

Section

Статті

How to Cite

Panhelova, N., & Bukhteev А. (2025). ORGANIZATIONAL AND METHODOLOGICAL FEATURES OF PHYSICAL EDUCATION OF PRESCHOOL CHILDREN IN FOREIGN COUNTRIES. Sport Science Spectrum, 1, 69-76. https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-1-10