INNOVATIVE MODEL OF ORGANISATION OF PHYSICAL EDUCATION OF STUDENTS WITH POOR HEALTH IN THE CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-1-7

Keywords:

students, health, physical state, distance learning form of education, model, medical groups, innovation, physical education

Abstract

The issue of maintaining and improving the health of student youth is one of the key tasks of the modern education system in Ukraine. Previous scientific studies highlight various aspects of students’ physical education, emphasizing motivational factors, the impact of wellness programs, and fitness technologies. Most researchers propose the use of yoga, aerobic fitness programs, aqua aerobics, and other physical recreation methods to improve students’ physical condition, especially those with weakened health. However, the effectiveness of existing physical education models for students with weakened health remains an open question. In this regard, there is a need to develop new approaches and models for organizing physical education for students with weakened health using modern wellness and innovative technologies, which will contribute to improving their physical condition and overall well-being. The objective is to scientifically substantiate an innovative model for organizing physical education for students with weakened health in the context of distance learning to improve their physical condition. The methodological basis of the study includes: analysis, synthesis, comparison and correlation, sociological research methods (questionnaire survey), methods for determining the functional state of the body, methods for assessing physical health, psychological research methods, pedagogical experiment, questionnaire survey, and methods of mathematical statistics. Results. An innovative model for organizing physical education for students with weakened health in the context of distance learning has been developed and scientifically substantiated. The model includes objectives, tasks, principles, stages, forms of class organization, health- oriented physical education tools, and forms of medical and pedagogical control. The study proposes the integration of the developed web platform “SMART-SKILLS” into the educational process during distance learning in physical education. This platform includes educational and methodological support, the use of interactive teaching methods, monitoring of students’ physical condition, and the assessment of their mastery of the educational component. Conclusion. It has been established that the implementation of the innovative model of physical education organization has contributed to the improvement of the physical condition of students with weakened health.

References

1. Бабич В. І., Дубовой О. В., Полулященко Ю. М. Методика викладання теоретичної складової фізичного виховання в контексті формування соціального здоров’я студентів спеціальної медичної групи. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка, 2019. № 4 (327). Ч. 1. С. 33–43

2. Бєлікова Н. Оздоровлення студентів спеціальної медичної групи засобами аеробних фітнес-програм. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, 2015. № 1. С. 31–34

3. Боднар І.Р. Теоретико-методичні основи інтегративного фізичного виховання школярів І–ІІІ груп здоров я : автореф. дис. ... д-ра наук з фіз. виховання та спорту : 24.00.02. Львів, 2014. 37 с.

4. Головійчук І. Впровадження засобів йоги в навчальний процес фізичного виховання студентів спеціальної медичної групи. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені МП Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2015. Вип. 3 (1). С. 110–112.

5. Головійчук І. М. Фізична рекреація студентів спеціальної медичної групи засобами аквафітнесу : навч.-метод. посіб. Дніпро: Акцент, 2018. С. 75.

6. Дистанційна освіта. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/distancijna-osvita (дата звернення 09.11.2025).

7. Єрохова А. А. Особливості організації та проведення занять із фізичного виховання зі студентами спеціальних медичних груп. URL: http://www. rusnauka.com/4_SND_2014/Sport/3_157484.doc.htm (дата звернення 23.06.2020).

8. Засоби та інструментарій дистанційного навчання. URL: https://naurok.com.ua/zasobi-ta-instrumentariy-distanciynogo-navchannya-206050.html (дата звернення 18.12.2021).

9. Захаріна Є. А. Формування мотивації до рухової активності у процесі фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. вих.: 24.00.02. Київ, 2008. 21 с.

10. Кошелева О., Татарченко Л., Рузанов В., Максимов А. Особливості організації рухової активності студентів в умовах дистанційного навчання. Спортивний вісник Придніпров’я, 2021. № 2. С. 51–60. https://doi.org/10.32540/2071-1476-2021-2-051

11. Кузнєцова О. Т. Впровадження інноваційних технологій в навчальний процес фізичного вдосконалення студентів спеціальних медичних груп. Фізичне виховання та спорт у контексті державної програми розвитку фізичної культури в Україні: досвід, проблеми, перспективи. Житомир, 2014. С. 124–126.

12. Кузнєцова О. Т. Методична система застосування оздоровчих технологій у процесі фізичного виховання студентів : автореф. дис. …д-ра пед. наук : 13.00.02. Київ, 2018. 43 с.

13. Малахова Ж. Організація фізичного виховання під час дистанційного навчання у закладах вищої освіти. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. № 1. С. 49–59. https://doi.org/10.32540/2071-1476-2022-1-049

14. Медведєва І. М., Радзієвський В. П., Новікова І. В. Теоретичні та методичні основи навчання технологій оздоровчої спрямованості в системі фізичного виховання студентів ВНЗ. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Київ, 2016. Вип. 3 К (80) 16. С. 67–72.

15. Мунтян В. С. Питання організації дистанційного навчання з фізичного виховання. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2021. Вип. 3K (131). С. 279–284. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2021.3К(131).68

16. Павленко І. Реалізація оздоровчого потенціалу фізичної культури на заняттях зі студентами спеціальної медичної групи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 2 (86). С. 72–81. https://doi.org/10.24139/2312-5993/2019.02/072-081

17. Павлун Т., Кондратенко В., Гомон Л., Зайцев І., Любімов В., Чекольба Г. Оптимізація занять із фізичного виховання дистанційно в спеціальних медичних групах закладів вищої освіти. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2021. № 1 (53). С. 26–32. https://doi.org /10.29038/2220-7481-2021-01-26-32

18. Півень О. П., Іщенко О. А. Особливості фізичного виховання зі студентами спеціальних медичних груп. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2019. № 5. С. 126–129.

19. Положення «Про бально-рейтингову систему оцінювання успішності студентів з дисципліни «Фізична культура і спорт». Кафедра фізичного виховання та спорту, НТУ «Дніпровська політехніка». 2020 р. 4 с.

20. Положення про дистанційне навчання. Наказ Міністерства освіти і науки від 25.04.2013 р. № 466. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text (дата звернення 11.11.2022).

21. Порохнявий А. В., Крюковська О. С. Переваги та недоліки при дистанційній формі навчання з фізичного виховання у ЗВО. Електронний архів (репозитарій) Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. URL : http://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/3462 (дата звернення 07.12.2022).

22. Цевух Л. Б., Новікова Ж. О., Тарасенко І. Й. Педагогічні технології у дистанційному навчанні. Сучасні технології в галузі фізичного виховання, спорту, фізичної терапії та ерготерапії. Збірник наукових праць. Харків, НАГУ, 2021 С. 22–24.

23. Чернігівська С. А. Інноваційна технологія непрофесійної фізкультурної освіти студентів, звільнених від практичних занять з «Фізичного виховання» : дис. …канд. наук з фіз. вих. : 24.00.02. Дніпропетровськ, 2012. 290 с.

24. Школа О. М., Осіпцов А. В. Сучасні фітнес-технології оздоровчо-рекреаційної спрямованості: навчальний посібник. Комунальний заклад «ХГПА» ХОР. Харків, 2017. 217 с. URL: http://repository.khpa.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/975/1/Сучасні%20фітнес-технології%20ПОСИБНИК.pdf.

25. Boyko G.L., Kozlova T.G., Sharafutdinova S.U. The features of a distance learning of higher education recipients in the discipline of physical education. Фізичне виховання в контексті сучасної освіти: Матер. XVІ Міжнародної науково-методичної конференції / заг. Ред. І. І. Вржеснєвського. Київ : НАУ, 2021. С. 9–11.

26. Petrusic T., Stemberger V. Effective physical education distance learning models during the Covid-19 epidemic. Centre for Educational Policy Studies Journal. 2021. Vol 11. P. 291–308.

27. Regina Celia A. Silva, Vera Lucia de F. F. e Silva, Andr Pontes Silva. Distance learning for teaching in physical education. Motriz, Rio Claro. 2019. vol. 25. № 1.

Published

2025-02-27

Issue

Section

Статті

How to Cite

Moskalenko, N., & Kravchenko, K. (2025). INNOVATIVE MODEL OF ORGANISATION OF PHYSICAL EDUCATION OF STUDENTS WITH POOR HEALTH IN THE CONDITIONS OF DISTANCE LEARNING. Sport Science Spectrum, 1, 48-54. https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-1-7