ESTABLISHMENT OF THE STRUCTURE OF PROFESSIONAL QUALIFICATIONS OF HEALTH FITNESS PROFESSIONALS IN UKRAINE
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-1-5Keywords:
profession, qualification, qualification framework, standardization, specialist, fitnessAbstract
Introduction: In Ukraine, the National Qualifications System is actively being developed, particularly in the fitness sector, which is an important step for the development of workforce qualification in this industry. Given the rapid development of the requirements for fitness specialists’ qualifications and the need to align national qualifications with international standards, the research aimed to develop the structure of professional qualifications in the fitness sector and assess its compliance with the levels of the National Qualifications Framework. Methods: The study was conducted based on the analysis of literary sources, regulatory documents, scientific research, fitness professionals’ training programs, and other documents and materials.The comparative method, as well as the methods of comparison and juxtaposition, were also used. Results: The developed structure of professional qualifications for fitness specialists includes four main qualifications defined at levels 3, 4, 6, and 7 of the National Qualifications Framework: fitness instructor, fitness trainer, fitness and healthy lifestyle consultant, and fitness manager. The professional activities’ objectives for each profession were determined. A comparative analysis of the developed structure was made with the sectoral qualification framework of EuropeActive. Conclusions: It was established that there are various approaches to the development and implementation of sectoral qualification frameworks, but most of them imply a comprehensive approach that takes into account the labor market needs, personnel policy specifics, and the characteristics of the national education and professional training system.
References
1. Базиляк Н. Формування гуманітарної політики в освітній сфері Європейського Союзу щодо реалізації програм безперервного навчання громадян протягом життя. Наукові праці Міжрегіональної Академії управління персоналом. Політичні науки та публічне управління. 2022. № 1(61). С. 7–11.
2. Дутчак М. В. Актуальність та передумови розроблення галузевої рамки кваліфікацій у системі спорту в Україні. Вісник Прикарпатського університету. Серія: Фізична культура. 2020. Листопад 03; 35: 24–31.
3. Дутчак М. Сучасна концепція кадрового забезпечення в сфері фізичної культури і спорту в Україні. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2020. № 2. С. 45–56.
4. Про освіту : Закон України. URL: [https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text.
5. Заславський В. А., Нікітченко М. С., Омельчук Л. Л., Ямкова О. М. Розробка та впровадження секторальної рамки кваліфікацій у галузі «Інфор- маційні технології». Київ : Київський національний університет імені Тараса Шевченка, 2016. 88 с.
6. Національна рамка кваліфікацій. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF#Text.
7. Національне агентство кваліфікацій Реєстр кваліфікацій. URL: https://register.nqa.gov.ua/
8. Проєкт Закону України «Про національну систему кваліфікацій». URL: https://ips.ligazakon.net/document/JI02884A?an=186
9. Рашкевич Ю. М., Андрійчук С. К. Секторальні рамки кваліфікацій як інструмент узгодження дескрипторів європейської мета-рамки та створення профілів освітніх програм. Міжнародний науковий бюлетень, 2015. Т. 1 (10). С. 41–64.
10. Семигіна Т. В., Рашкевич Ю. М., Солодка Н. М. Секторальні рамки кваліфікацій у світовому контексті та перспективи для України. Освітня аналітика України, 2023. Т. 3(24). С. 21–33. DOI: https://ssrn.com/abstract=4637597.
11. Семигіна Т. Європейська політика щодо визнання професійних кваліфікацій: уроки для України. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 22. Політичні науки та методика викладання соціально-політичних дисциплін, 2020. № 8. С. 5–14.
12. Семигіна Т., Баланюк Ю. Формування політики щодо професійних кваліфікацій у контексті глобальної освітньої та трудової мобільності. Модернізація публічного управління в умовах глобальних змін світового простору. Львів – Торунь: Ліга-Прес, 2021. С. 109–136.
13. Семигіна Т., Баланюк Ю., Семенець-Орлова І. Політика Європейського Союзу щодо взаємного визнання професійних кваліфікацій. Наукові праці МАУП. Політичні науки та публічне управління, 2022. Вип. 3. С. 96–105.
14. Adamis-Csazar K., Keyser L., Fries-Tersch E. (et al.). Labour mobility and recognition in the regulated professions. Luxembourg. 2019.
15. European Qualifications Framework for Life Long Learning. URL: Доступно: https://europass.europa.eu/system/files/2020-05/EQF-Archives-EN.pdf
16. European Sport Coaching Framework. URL: Доступно: https://icce.ws/wp-content/uploads/2024/03/European-Sport-Coaching-Framework.pdf
17. European Union Agency for Asylum. European Sectoral Qualifications. URL: https://euaa.europa.eu/publications/european-sectoral-qualifications-framework.
18. Sectoral Qualifications Framework. Europe active URL: https://www.europeactive-standards.eu/es-context
19. Sectoral Qualifications Framework for Sport URL: https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/publikacje/PDF/srk/SRKS_ENG_FIN_internet.pdf
20. 7-Step Model: A Practical Model Derived from the Lifelong Learning Strategy. URL: http://eose.org/approach/7-step-model.