CHEERLEADING AS A TYPE OF SPORTS ACTIVITY: FEATURES OF THE TRAINING AND COMPETITIVE ACTIVITIES OF ATHLETES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-4

Keywords:

qualified athletes, coaches, cheerleading

Abstract

The results of the study of cheerleading as a type of sports activity are presented. The problem of forming methodological approaches to the selection of athletes for cheerleading teams, taking into account the compatibility factor, is highlighted. The data presented in modern scientific sources, which significantly expand the theoretical-methodical and practical provisions of training athletes in complex coordination sports, incl. cheerleading, are summarized. The purpose of the article was to define cheerleading as a type of sports activity, assess the specifics of training and competitive activities of athletes, and requirements for the personal qualities of qualified athletes and their impact on competitive cheerleading activities. To achieve the goal, the methods of analysis, synthesis, comparison, and systematization of data from scientific and methodological literature and the Internet were used. The application of the generalization method contributed to the formulation of conclusions and justification of the relevance of modernizing approaches to sports selection in cheerleading. The results. Cheerleading is a complex coordination sport that combines the characteristics of artistic and sports gymnastics, acrobatics, and various dance styles (jazz, funk, hip-hop and others). The defining difference between cheerleading and other complex coordination sports is that 16 to 24 athletes perform simultaneously in team competitions. Conclusions. Improvement of the training system in cheerleading is impossible without scientifically organized sports selection and individualized psychological support, given the specifics of sport. A comprehensive approach to sports selection in cheerleading, as one of the complex coordination sports, involves the mandatory assessment of an athlete’s physical, technical, and morphological readiness, as well as the level of psychological training.

References

Черліденг : навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл / Г.С. Андрієнко й інші. Київ, 2017. 71 с.

Андрієнко Г., Блажко Н. Структура та зміст змагальної діяльності в черліденгу на прикладі дисципліни перформанс чер фристайл. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 1. С. 3–8.

Арканова А.А., Синиця С.В. Педагогічна доцільність експериментальної програми підготовки черлідерів-кадетів. Проблеми та перспективи розвитку фізичного виховання, спорту і здоров’я людини : матеріали V Всеукр. наук.-практ. конф., Полтава, 23–24 квіт. 2020 р. Полтава : Сімон, 2020. С. 94–97.

Блажко Н., Андрієнко Г., Шинкарук О. Моделювання підготовленості спортсменок високої кваліфікації в дисципліні чер-перфоменс джаз команда. Інноваційні та інформаційні технології у фізичній культурі, спорті, фізичній терапії та ерготерапії : матеріали Всеукр. електр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю, Київ, 9 квіт. 2021 р. Київ : НУФВСУ, 2021. С. 9–10.

Воронова В.І. Прикладні аспекти психологічного забезпечення в спортивній діяльності. Теоретико-методичні основи управління процесом підготовки спортсменів різної кваліфікації : колективна монографія / за заг. ред. В.М. Костюкевича. Вінниця : ТОВ «Планер», 2018. С. 86–101.

Воронова В.І. Психологія спорту : навчальний посібник. Київ : Олімпійська література, 2019. 298 с.

Воронова В., Крикун О. Проблеми психологічної підготовки спортсмена в черліденгу. Актуальні проблеми психолого-педагогічного супроводу та розвитку суб’єктів спортивної діяльності : матеріали ІІ Всеукр. наук. конф., Київ, 22 жовт. 2019 р. Київ : НУФВСУ, 2019. С. 14–15.

Воронова В., Крикун О. Актуальні напрями психологічного забезпечення в спорті. Актуальні проблеми психолого-педагогічного супроводу та розвитку суб’єктів спортивної діяльності : матеріали ІІІ Всеукр. наук. конф., Київ, 23 жовт. 2020 р. Київ : НУФВСУ, 2020. С. 10–11.

Воронова В., Максимов С. Теоретичне підґрунтя дослідження сумісності та спрацьованості партнерів в спортивній акробатиці.

Актуальні проблеми психолого-педагогічного супроводу та розвитку суб’єктів спортивної діяльності : матеріали IV Всеукр. наук. електрон. конф., Київ, 29 жовт. 2021 р. Київ : НУФВСУ, 2021. С. 17–18.

Всеукраїнська федерація черліденгу. URL: https://www.cheerleading.com.ua/.

Герман О.В., Іванов І.В. Дослідження змісту побудови змагальної програми у черліденгу, номінація «данс» на основі аналізу провідних команд світу. Збірник наукових праць Харківської державної академії фізичної культури. Харків : ХДАФК, 2018. № 5. С. 28.

Карпенко Л.А. Художественная гимнастика: многолетняя подготовка гимнасток разного возраста и ее этапы. М. : ВФХГ, 2003. 382 с.

Кожанова О.С., Нестерова Т.В. Відбір спортсменок у команди з групових вправ художньої гімнастики : монографія. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2018. 152 с.

Крикун О.А. Психологічна характеристика особистості кваліфікованих спортсменок як критерій відбору в черліденгу : кваліфікаційна робота на здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня магістра : 017 «Фізична культура і спорт», освітньою програмою «Спорт». Київ : НУФВСУ, 2020. 94 с.

Крикун О., Воронова В. Психологічна характеристика особистості спортсменок в черліденгу. Фізична культура, спорт та здоров’я нації : збірник наукових праць. Вінниця, 2021. № 11 (30). С. 133–147. DOI: 10.31652/2071-5285-2021-11(30)-133-147.

Крикун О., Воронова В., Федорчук С. Діагностика рівня емпатії у тренерів з черліденгу. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 4. С. 85–88. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.4.85-88.

Крикун О.А., Воронова В.І., Федорчук С.В. Емоційне вигорання у кваліфікованих спортсменок і тренерів у черліденгу. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 1. С. 39–43. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2023.1.39-43.

Крикун Ю.Ю. Особенности развития черлидинга как вида спорта в Украине. Фізичне виховання різних верств населення. 2007. № 7. С. 39–41.

Крикун Ю.Ю. Характеристики змагальної діяльності спортсменів черліденгу. Слобожанський науково-спортивний вісник. Харків : ХДАФК, 2009. № 2. С. 30–35.

Крикун Ю., Андрієнко Г. Черліденг. Правила змагань. Київ, 2016. 80 с.

Кузьмина Н.В. Способности, одаренность, талант учителя. Л. : Знание, 1985. 32 с.

Нестерова Т.В. Техника двигательных взаимодействий в групповых упражнениях художественной гимнастики. Наука в олимпийском спорте. Київ : Олимпийская литература, 2000. № 2. С. 31–39.

Нестерова Т.В., Кожанова О.С. Фактори індивідуально-психологічної та психофізіологічної сумісності спортсменок при відборі в команди з групових вправ з художньої гімнастики. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблем фізичного виховання та спорту : збірник наукових праць. Харків, 2010. № 1. С. 87–90.

Синиця С.В., Шестерова Л.Є. Оздоровча аеробіка. Спортивно-педагогічне вдосконалення : навчальний посібник. Полтава, 2011. 244 с.

Психолого-педагогическое сопровождение спортивной деятельности в контексте самореализации личности : монография / Л.Г. Уляева и другие ; под общ. ред. Л.Г. Уляевой. М. : Издатель Мархотин П.Ю., 2014. 236 с.

Психофизиологическое состояние спортсменов с разным уровнем личностной и ситуативной тревожности в сложнокоординационных видах спорта / С.В. Федорчук и другие. Спортивна медицина і фізична реабілітація. 2017. № 1. С. 26–32. URL: http://reposit.uni-sport.edu.ua/handle/787878787/1152.

Психофізіологічні складові стресостійкості і стресовразливості людини в умовах спортивної діяльності / С.В. Федорчук та інші. Науково-методологічні дослідження у фізичній культурі і спорті, фізичній терапії, ерготерапії, туризмі : колективна монографія. Київ, 2021. Т. 2. С. 117–162. URL: https://reposit.uni-sport.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/787878787/3613/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F%20%D0%A4%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D1%80%D1%87%D1%83%D0%BA.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Локус контролю як особистісний ресурс подолання стресу кваліфікованих спортсменок / С. Федорчук та інші. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2023. № 1. С. 28–34. DOI: https://doi.org/10.32652/spmed.2023.1.28-34.

Шешеня А.В. Черліденг як засіб фізичного виховання в сучасній школі. Проблеми та перспективи розвитку фізичного виховання спорту і здоров’я людини : матеріали VI Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю, Полтава, 21–22 квіт. 2022 р. Полтава : ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2022. С. 351–354.

Шинкарук О.А. Ієрархічна структура відбору та орієнтації з позиції системного підходу. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2006. № 1. С. 62–66.

Шинкарук О., Сиваш І. Технологія відбору та орієнтації гімнасток у групових вправах художньої гімнастики. Молода спортивна наука України. 2013. Т. 1. С. 295–301.

Шинкарук О., Лисенко О., Федорчук С. Стрес та його вплив на змагальну та тренувальну діяльність спортсменів. Фізична культура, спорт та здоров’я нації : збірник наукових праць. Вінниця : ТОВ «Планер», 2017. Вип. 3 (22). С. 469–476. URL: http://93.183.203.244:8080/xmlui/handle/123456789/646.

Шинкарук О., Топол А. Психофізіологічні особливості гімнасток, які спеціалізуються в групових вправах художньої гімнастики. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2017. № 4. С. 97–101. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2017.4.97-101.

Шинкарук О., Блажко Н., Андрієнко Г. Види підготовки спортсменок у черліденгу. Молодь та олімпійський рух : збірник тез доп. XIV Міжнар. конф. молодих вчених, Київ, 19 трав. 2021 р. Київ : НУФВСУ, 2021. С. 157–158.

Шинкарук О.А., Андрієнко Г.С., Федорчук С.В. Психологічний та психофізіологічний моніторинг стану кваліфікованих спортсменок у черліденгу в дисципліні чер-данс фристайл під час підготовки до головних змагань. Спортивна медицина і фізична реабілітація. 2022. № 1. С. 49–59. DOI: https://doi.org/10.32652/spmed.2022.1.49-59.

Шиян О. Історичні аспекти становлення та розвитку черліденгу у світі та Україні. Спортивний вісник Придніпров’я. 2013. № 2. С. 196–199.

Яковлєв Б., Воронова В. Індивідуально-психологічні якості, які лімітують функціональну організацію психомоторики кваліфікованих спортсменів. Фізична культура, спорт та здоров’я нації : збірник наукових праць. Вінниця, 2014. № 18 (1). С. 513–519.

Behm D.G., Carter T.B. Empathetic Factors and Influences on Physical Performance: A Topical Review. Frontiers in Psychology. 2021. Vol. 12. Art. 686262. DOI: 10.3389/fpsyg.2021.686262.

European Cheer Union – ECU. URL: https://www.cheerunion.eu/.

Fedorchuk S., Lysenko O. Influence of neurodynamic properties on the choice of coping strategies in qualified athletes. Slobozhanskyi herald of Science and Sport. 2018. № 3 (65). С. 8–11.

Assessment of the risk of injury to athletes in connection with psychophysiological indicators (skiing) / S. Fedorchuk et al. Sport Science and Human Health. 2020. № 2 (4). Р. 141–153.

International Cheer Union – ECU. URL: https://cheerunion.org/.

Janelle C.M., Fawver B.J., Beatty G.F. Emotion and sport performance. Handbook of sport psychology. 2020. P. 254–298. URL: https://doi.org/10.1002/9781119568124.ch13.

Krykun O., Voronova V., Fedorchuk S. The role of empathy in the coach-athlete relationship in cheerleading. European Psychiatry (Abstracts of the 31th European Congress of Psychiatry). 2023. Vol. 66 (S1). EPV0858: S1085.

Lada S.S. Emotionally supportive interaction between an athlete and a coach as a factor in the success of sports activities. Modern Science. XXI century: scientific, cultural, IT context. 2021. С. 140–146.

Rutkauskaitė R., Skarbalius A. Interaction of training and performance of 13-14-year-old athletes in rhythmic gymnastics. Ugdymas. Kūno kultūra. Sportas. 2011. № 3. С. 29–36.

Psychological Components of a Football Coach Personality / V. Voronova et al. SportMont. 2021. № 19 (S2). С. 137–141. DOI: 10.26773/smj.210923.

Published

2024-05-30

Issue

Section

ТHЕОRY AND METHODS OF ATHLETES’ PREPARATION