MODERN APPROACHES TO ESPORTS PLAYER TRAINING USING SOFTWARE AND SPECIALIZED PLATFORMS
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-3-10Keywords:
Esports, software, platforms, training, competitive activity, analytics, team, players, skillsAbstract
Introduction. The modern development of esports as a professional field requires the implementation of innovative approaches to player training. The use of specialized platforms and software is a key factor in enhancing the efficiency of the training process. Such technologies allow players to improve their skills and optimize team interaction. Purpose of the study. To investigate the existing platforms used in the training and competitive activities of esports players, conduct their comparative analysis, and identify the features of software applications. Research Methods. Analysis of specialized scientific literature and Internet data, comparative analysis of platforms, systematization, generalization. Results. The study analyzed key platforms and software used for training esports players. The identified tools include Aim Lab and Kovaak’s FPS Trainer for improving accuracy and reaction time; Strats.gg and Shadow.gg for tactical analysis; Mobalytics and Blitz.gg for personalized performance analytics. These platforms were found to facilitate the development of players’ technical, tactical, and psychological skills and support team communication through Discord and TeamSpeak. Examples of platform usage in teams such as Natus Vincere, G2 Esports, and Team Liquid were detailed. A classification of platforms by usage direction was provided: analytical, training, tactical, and communication tools. Conclusion. The use of modern software and platforms ensures a comprehensive approach to esports player training. This contributes to improving training efficiency, adapting to changes in the esports industry, and enhancing team performance.
References
1. Алексєєва І., Алексєнко Я., Жерновнікова Я. Ідеомоторна підготовка в кіберспорті. Науково-методичні основи використання інформаційних технологій в галузі фізичної культури та спорту. 2023. № 7. С. 6–10.
2. Анохін Е., Шинкарук О., Денисова Л. Урахування матеріально-технічної складової при проведенні змагань з кіберспорту. Інноваційні та інформаційні технології у фізичній культурі, спорті, фізичній терапії та ерготерапії : Матеріали V Всеукраїнської електронної науково-практичної конференції з міжнародною участю (Київ, 31 травня 2022р.) ред. О.А. Шинкарук. Київ : НУФВСУ, 2022. С. 132–133.
3. Анохін Е.В. Чинники, що впливають на успішність та результативність гравців у кіберспорті. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 3. С. 3–10. DOI: 10.32652/tmfvs.2023.3.3-10
4. Балай Н.О. Використання digital-аналізу в кіберспорті (esport). Інтернаука. Серія : «Економічні науки». 2024. № 8. https://doi.org/10.25313/2520-2294-2024-8-10227
5. Подрігало Л., Пятисоцька С. Професіографічний аналіз спортивної діяльності кіберспортсменів, що спеціалізуються у різних ігрових жанрах. Спортивні ігри. 2024. (1(31). С. 51–64. https://doi.org/10.15391/si.2024-1.05
6. Пятисоцька С.С., Ошека О.О. Ефективні методи тренування стрільби і наведення на ціль у кіберспортивній дисципліні Counter Strike: Global Offensive. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2021. Випуск 7 (138). С. 100–104. DOI 10.31392/NPU-nc.series15.2021.7(138).21
7. Обґрунтування моніторингу в кіберспорті. Освіта. Інноватика. Практика. / С. Пятисоцька та ін. 2024. № 12(5). С. 65–72. https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol12i5-010
8. Шинкарук О. Модель ігрової підготовленості гравців в кіберспорті. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. № 2. С. 158–68 https://doi.org/10.32540/2071-1476-2022-2-158
9. Шинкарук О. Сучасні проблеми розвитку кіберспорту. Спортивний вісник Придніпров’я. 2024. № 1. С. 239–250. DOI: 10.32540/2071-1476-2024-1-239
10. Шинкарук О. Формування екосистеми кіберспорту (esports) як сучасного явища спорту, культури та освіти. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 1. С. 251–260. URL: http://infiz.dp.ua/misc-documents/2023-01/2023-01-27.pdf (дата звернення: 2023). DOI: 10.32540/2071-1476-2023-1-251
11. Вплив глядацької аудиторії на популяризацію кіберспортивних дисциплін та проведення змагань. Теорія і методика фізичного виховання і спорту / О. Шинкарук та ін. 2023. № 2. С. 86–94. DOI: 10.32652/tmfvs.2023.2.86–94
12. Основи програмування, створення програмного забезпечення та побудова комп’ютерних систем : навчальний посібник / О. Шинкарук та ін. Київ, 2024. 169 с.
13. Вплив об’єктивних та суб’єктивних чинників на результативність команд в кіберспорті. Спортивна наука та здоров’я людини / О. Шинкарук та ін. 2024. № 2(12). С. 186–200. DOI: 10.28925/2664-2069.2024.214
14. Шинкарук О., Ярмоленко М., Юхно Ю., Лениченко В. Стрімінгові платформи як інструмент популяризації та розвитку кіберспорту. Sport Science Spectrum / О. Шинкарук та ін. 2024. № 1. С. 41–49. DOI: 10.32782/spectrum/2024-1-7
15. Шинкарук О. Розвиток екосистеми кіберспорту на сучасному етапі Спортивна наука та здоров’я людини. 2024. № 1(11). С. 233–245. DOI: 10.28925/2664-2069.2024.115
16. Ярмоленко М., Шинкарук О., Ординський В. Чинники, що впливають на ефективну діяльність тренера в кіберспорті. Спортивна наука та здоров’я людини. 2024. №1(11). С. 246–259. DOI: 10.28925/2664-2069.2024.116
17. Białecki, A., Michalak, B., Gajewski, J. Esports Training, Periodization, and Software – A Scoping Review. Applied Sciences. 2024. Vol. 14. № 22. P. 10354. https://doi.org/10.3390/app142210354
18. Białecki A., Xenopoulos P., Dobrowolski P., Białecki R., Gajewski J. ESPORT: Electronic Sports Professionals Observations and Reflections on Training. Physical Culture and Sport. Studies and Research. 2024. № 105, P. 13–23. https://doi.org/10.2478/pcssr-2024-0021
19. Newzoo. Global Esports Market Report. URL: https://newzoo.com/insights/articles/newzoos-global-esports-market-report-2023-free-version/
20. Noroozi A., Hasan M.S., Ravan M. et al. (2024). An efficient machine learning approach for extracting eSports players’ distinguishing features and classifying their skill levels using symbolic transfer entropy and consensus nested cross-validation. Int J Data Sci Anal. https://doi.org/10.1007/s41060-024-00529-6
21. Seo, Y., & Jung, S. (2020). Experiential marketing strategies in the mobile esports industry. Emerald Insight.
22. URL: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JBIM-04-2020-0178/full/html
23. Wagner M.G. (2006). On the Scientific Relevance of eSports. International Conference on Internet Computing & Conference on Computer Games Development (ICOMP). Р. 437–442.
24. Aim Lab – Платформа для тренування точності та реакції у шутерах. URL: https://aimlab.gg.
25. Blitz.gg – Аналітична платформа для League of Legends, Valorant та Fortnite. URL: https://blitz.gg
26. Discord – Сервіс для командної комунікації. URL: https://discord.com
27. Dota 2 Workshop Tools – Інструменти для створення сценаріїв у Dota 2. URL: https://developer.valvesoftware.com/wiki/Dota_2_Workshop_Tools
28. Esportal – Платформа для тренувань у CS:GO. URL: https://www.esportal.com
29. Esports Research Network. Literature on Esports. URL: https://esportsresearch.net
30. FACEIT – Платформа для змагальних ігор у CS:GO та інших шутерах. URL: https://www.faceit.com
31. GGPredict – Інструмент для аналізу та персоналізації тренувань у CS:GO. URL: https://ggpredict.io
32. Kovaak’s FPS Aim Trainer – Тренажер для відпрацювання прицілювання в FPS-іграх. URL: https://kovaaks.com
33. Leetify – Платформа для аналізу демо-записів у CS:GO. URL: https://leetify.com
34. Mobalytics – Платформа для аналізу продуктивності гравців у League of Legends та Valorant. URL: https://mobalytics.gg
35. Overwolf – Платформа для збору даних у реальному часі під час гри. URL: https://www.overwolf.com
36. Shadow.gg – Аналітичний інструмент для ігор League of Legends та Dota 2. URL: https://shadow.gg
37. SkyCoach.gg – Платформа для аналізу ігор та оптимізації стратегій. URL: https://skycoach.gg
38. Strats.gg – Платформа для створення стратегій та тактичного аналізу. URL: https://strats.gg
39. TeamSpeak – Програма для голосового зв’язку в командних іграх. URL: https://www.teamspeak.com
40. Tracker.gg – Сервіс для відстеження статистики у популярних іграх (Fortnite, Apex Legends, Valorant). URL: https://tracker.gg