THE ESSENCE AND CONTENT OF CORPORATE COMMUNICATIONS OF FITNESS ORGANIZATIONS IN THE CURRENT ECONOMIC ENVIRONMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-3-6

Keywords:

communications, internal and external communications, integrated marketing communications, communication system of the organization

Abstract

Introduction. The article is devoted to defining the essence, content and role of modern corporate communications. The article discusses the basic principles of building the organization’s communication system, analyzed elements and stages of the communication process, and the main communication barriers. Based on the results of the study, the authors propose a structural diagram of the organization’s communication system. Objective. Сonsider and analyze the essence, role and specificity of corporate communications in fitness organizations in modern economic conditions. Methods: analysis of scientific literature and the Internet, including content analysis, comparison, systematic approach and generalization. Results. The authors of the article researched different approaches to the concept of “communication”. Not only the strengths and weaknesses of each approach are analyzed, but also a new, more comprehensive definition of corporate communications is proposed. The authors delve into the intricacies of corporate communications in fitness organizations, offering the basics for developing and implementing an effective communications strategy. Conclusions. Effective corporate communications play a key role in the fitness industry. Clear and consistent communication with customers, employees and other stakeholders can help fitness organizations build a strong brand, increase customer loyalty and achieve their business goals. To build effective corporate communications, fitness organizations must develop a comprehensive strategy, allocate appropriate resources, use a multichannel approach, create a culture of open communication, and continuously measure and evaluate their efforts.

References

1. Архипова Є.О., Гула М.С. Сучасні тенденції формування системи корпоративних комунікацій в державних органах. SWorld Journal. 2020. № 06–03. С. 75–83. URL: https://doi.org/10.30888/2663-5712.2020-06-03-028 (дата звернення: 27.06.2024).

2. Бєляков О.О. Масова комунікація та екологічна політика. Київ. нац. ун-т ім. Т. Шевченка. Київ, 2001. 149 c. URL: http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=book.index&book=28 (дата звернення: 27.06.2024).

3. Бородай М.О. Виклики і ризики корпоративних комунікацій у сучасній ситуації воєнного часу. Особливості трансформації комунікацій в умовах новітніх суспільних викликів : ІІ науково-практична конференція, м. Київ, 15 лютого 2023 р.: тези доповідей ; Національний університет «Києво-Могилянська академія», Кафедра зв’язків з громадськістю. Київ : НаУКМА, 2023. С. 4–6. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/25697 (дата звернення: 27.06.2024).

4. Гірченко Т.Д., Дубовик О. Маркетинг : навчальний посібник. Київ : «Фірма «ІНКОС», Центр навчальної літератури, 2007. 255 с.

5. Дьомін М., Єдинак В. Побудова комунікаційного процесу в організації. Innovation and Sustainability. 2023. № 3. С. 65–71. URL: https://doi.org/10.31649/ins.2022.3.65.71 (дата звернення: 27.06.2024).

6. Завербний А. Комунікаційні стратегії: проблеми та перспективи формування і реалізування за умов євроінтегрування. Innovation and Sustainability. 2020. № 1. С. 13–19. URL: https://doi.org/10.31649/ins.2022.1.13.19 (дата звернення: 27.06.2024).

7. Лозовський О.М., Заяц О.М. Управління комунікаційним процесом на підприємстві. Збірник наукових праць ΛΌГOΣ. 2020. С. 133–137. URL: https://doi.org/10.36074/11.12.2020.v1.43 (дата звернення: 27.06.2024).

8. Олтаржевський Д.О. Внутрішньофірмові медіа та їх значення в корпоративних комунікаціях. Інформаційне суспільство. 2012. № 16. С. 5–9. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/is_2012_16_3 (дата звернення: 27.06.2024).

9. Петрук Н.К. Організація як суспільний феномен: засади соціально-філософського аналізу. Мультиверсум. Філософський альманах. 2004. № 43. С. 102–114.

10. Примак Т.О. Маркетингові комунікації в системі управління ринковою діяльністю підприємства : дис. ... д-ра екон. наук : 08.06.01. Київ, 2004. 616 с.

11. Різун В.В. Теорія масової комунікації : підручник для студентів галузі 0303 «Журналістика та інформація». Київ : Видавничий центр «Просвіта», 2008. 260 с.

12. Ромат Є. Трансформація моделі державного управління рекламною діяльністю у перехідних умовах : монографія. Київ : Вид-во НАДУ, 2003. 380 с.

13. Сагер Л.Ю. Аналіз теоретичних основ внутрішніх комунікацій як необхідної умови ефективного управління підприємством. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 1. С. 128–136. URL: https://doi.org/10.21272/mmi.2011.1-15 (дата звернення: 27.06.2024).

14. Тихомирова Є. Корпоративні комунікації: посібник для студентів вищих навчальних закладів. Луцьк : ФОП Захарчук В.М., 2013. 216 с. URL: http://evnuir.vnu.edu.ua/handle/123456789/2490 (дата звернення: 27.06.2024).

15. Федерація фітнесу України. URL: http://fitness-federation.org.ua/ (дата звернення: 27.06.2024).

16. Філіпов В. Комунікативні процеси в ефективному управління. Вісник Національного університету оборони України. 2021. № , 61(3). С. 107–114. URL: https://doi.org/10.33099/2617-6858-2021-61-3-107-114 (дата звернення: 27.06.2024).

17. Хміль Ф.І. Менеджмент : підручник. Київ : Вища школа, 1995. 351 с.

18. Цуруль О.А. Менеджменту державних організаціях : навчальний посібник. Київ : КНЕУ, 2002. 144 с.

19. Яловега Н.І. Принципи застосування основних комунікаційних інструментів у діяльності підприємств споживчої кооперації. Wiadomosci naukowej mysli – 2007 : матеріали III Міжнародної науково-практичної конференції (м. Пржемишль, 1–15 листопада 2007 р). Пржемишль : Nauka i studia, 2007. Т. 2. С. 23–26. URL: http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/4951 (дата звернення: 27.06.2024).

20. American Council on Exercise, ACE. URL: https://www.acefitness.org/ (дата звернення: 27.06.2024).

21. Autumn Edwards, Chad C. Edwards, Shawn T. Wahl, Scott A. Myers The Communication Age: Connecting and Engaging. Publisher: SAGE Publications, Inc; Fourth edition. 2023. 528 р.

22. Cornelissen J.P. Corporate communication: aguide to theory and practice. 2nd ed.SAGE Publications Ltd, 2008. 296 p.

23. Debra Atkinson. Fitness Marketing Mastery. Publisher: Voice For Fitness. 2014. 146 р.

24. International Association of Clubs and Sports (IHRSA). URL: https://www.healthandfitness.org/ (дата звернення: 27.06.2024).

25. James Е. Grunig, Larissa A. Grunig. Public Relations Research Annual: Volume 2 Publisher: Routledge; 1st edition. 2020. 265 p.

26. Kotler P. Marketing management.11thed.Prentice Hall, 2002. 768 p.

27. Lahiff J.M., Penrose J.M., Huseman R.C. Business communication: Strategies and skills. 5th ed. Prentice Hall, 1997. 634 p.

28. Mel Loy. Communication lessons learned from the fitness industry. 2023. URL: https://www.linkedin.com/posts/coach-vani_communication-fitnessboosts-confidence-activity-7074252351137566720-RFxu (дата звернення: 27.06.2024).

29. Philip T. Kotler & Gary Armstrong. Principles of Marketing, 18th Global Edition. 2020. 731 р.

30. Phillips R., Stakeholder Theory and Organizational Ethics. Publisher: Berrett-Koehler Publishers; 1st edition. 2003. 2016 р.

31. Schultz D.E., Tannenbaum S.I., Lauterborn R.F. The new marketing paradigm: Integrated marketing communications. McGraw Hill Professional, 1996. 240 p.

32. Scott M. Cutlip, The Unseen Power: Public Relations: A History. Publisher: Routledge; 1st edition. 2013. 830 p.

Published

2024-12-19

Issue

Section

Статті

How to Cite

Ivanov, O., Pryimak, M., & Kalyta, L. (2024). THE ESSENCE AND CONTENT OF CORPORATE COMMUNICATIONS OF FITNESS ORGANIZATIONS IN THE CURRENT ECONOMIC ENVIRONMENT. Sport Science Spectrum, 3, 37-45. https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-3-6