SUBSTANTIATION OF THE METHODOLOGY OF DIFFERENTIATION OF THE EDUCATIONAL AND TRAINING PROCESS OF YOUNG GYMNASTS GIVEN TEMPERAMENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-3

Keywords:

gymnasts, individual and typological properties, educational and training process, differentiation

Abstract

The article reveals the problems of the modern system of training young gymnasts, which lay the groundwork for the development and scientific substantiation of the methodology for training gymnasts given temperament. Goal. Substantiation of the methodology of differentiation of the educational and training process of young gymnasts taking into account the peculiarities of the development of the nervous system. Methods. Analysis of scientific literature, Internet resources, and pedagogical observations. Results. The study was conducted on the basis of the analysis of scientific and methodological literature, pedagogical observation, and the experience of coaches. A methodology for differentiating the educational and training process of young gymnasts was developed given the peculiarities of the development of the nervous system, namely temperament. In addition, algorithms for training gymnasts following each type of higher nervous activity were elaborated and characterized in detail. Methods, techniques, a coach’s psychological influence, and control methods are named and specified. Conclusions. It was found that knowledge of typical age characteristics, development features of nervous systems and types of higher nervous activity of young gymnasts will allow coaches to determine the capacity of each gymnast correctly, maintain the selection of new means and methods for training young gymnasts that will also give the chance to determine a prospect of each gymnast for the shortest possible term and provide high-quality selection and organization of educational and training classes.

References

Воронова В.І. Психологія спорт : навчальний посібник. Київ : НУФВСУ, Олімп. л-ра, 2019. 272 с.

Воронова В., Максимов С., Максимова Ю. Урахування психофізіологічних властивостей, як складової сумісності пар в акробатиці. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2023. № 1. С. 7–14.

Колеснік І.В., Салямін Ю.М. Диференційований підхід у навчально-тренувальному процесі в гімнастиці спортивній. Вісник Запорізького національного університету. Секція «Фізичне виховання і спорт». 2020. № 2. С. 140–145.

Колеснік І., Салямін Ю. Роль та значення індивідуально-типологічних властивостей у навчально-тренувальному процесі гімнастів. Молодь та олімпійський рух : збірник тез доп. XIV Міжнародної конференції молодих вчених, м. Київ, 19 трав. 2021 р. Київ : НУФВСУ, 2021. С. 116–117.

Круцевич Т.Ю. Теорія і методика фізичного виховання : підручник Київ : Олімп. л-ра, 2017. 384 с.

Линець М., Хіменес Х. Індивідуалізація та диференціація фізичної підготовки спортсменів. Фізична активність, здоров’я і спорт. 2016. № 2. С. 34–44.

Макаренко М.В., Лизогуб В.С., Безкопильний О.П. Методичні вказівки до практикуму з диференціальної психології та фізіології вищої нервової діяльності людини. Черкаси : Вертикаль, видавець Кандич С.Г., 2014. 102 с.

Макаренко М.В., Лизогуб В.С. Онтогенез психофізіологічних функцій людини. Черкаси : Вертикаль. Кандич С.Г., 2011. 256 с.

Омельянчик-Зюркалова О. Построение тренировочного процесса юных гимнастов на начальном этапе подготовки с учётом определения их темперамента. Науковий часопис НПУ ім. Н.П. Драгоманова. 2014. № 5. С. 105–109.

Платонов В. Форсирование многолетней подготовки спортсменов и Юношеские Олимпийские игры. Наука в олимпийском спорте. 2013. № 2. С. 37–42.

Платонов В.Н. Система подготовки спортсменов в олимпийском спорте. Общая теория и ее практические приложения. Киев : Олимп. л-ра, 2015. 680 с.

Філь В. Вплив типологічних властивостей особистості на спортивні досягнення:теоретичний аспект. Магістерський науковий вісник Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. 2018. № 29. С. 73–75.

Overview of psychophysiological stress and the implications for junior athletes / Е. Campbell et al. American Journal of Sports Science and Medicine. 2018. № 6. Р. 72–78.

Relation between typological characteristics of nervous system and high sport achieving of wrestlers / N. Chernenko et al. Journal of Physical Education and Sport. 2020. № 20. Р. 1621–1627. DOI: 10.7752/jpes.2020.03221.

Drozdovski A. The connection between typological complexes of properties of the nervous system, temperaments, and personality types in the professions and sports. Open Access Journal of Sports Medicine. 2015. Р 161–172. DOI: 10.2147/OAJSM.S75612.

Published

2024-05-30

Issue

Section

ТHЕОRY AND METHODS OF ATHLETES’ PREPARATION