COGNITIVE RESOURCE OF AN E-ATHLETE AS A FACTOR OF SPORTS EFFICIENCY
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-2-8Keywords:
e-sports, e-athlete, cognitive resource, psychological preparation, psychogramAbstract
The cultivation of sportsmanship in the context of intellectual sports, particularly e-sports, is contingent upon the advancement of athletes’ mental and intellectual capabilities. Over an extended period, a dynamic professional structure of mental processes, in particular mental properties, which ensure the effectiveness of the athlete’s activity in the chosen sport, is gradually formed in the training process. This article examines the role of cognitive resources as a determining factor in the effectiveness of an e-athlete. The success and efficiency of athletes engaged in intellectual sports, at all stages of the training process and in competition, is contingent upon the sustained mental activity of the athlete. The purpose of the study is to establish the indicators of the cognitive model of an effective e-athlete, which determine the cognitive resource of players as a factor of sports improvement. Methodology. Theoretical analysis and synthesis of literature and online sources, analysis and comparison of empirical research results. The following tests were used to determine the cognitive characteristics of esportsmen: “Landolt’s Rings” to determine concentration of attention; “Visual Memory” to determine short-term memory; “Memory for Numbers” to determine memory capacity; “Establishing Regularities” to determine logical thinking; “Diagnostics of the Dominant Perceptual Modality” to determine the dominant type of perception (auditory, visual, or kinesthetic); “Three Words” to determine the characteristics of creative imagination. The statistical data were processed using non-parametric statistical methods. The sampling distribution was described using medians and interquartile ranges (Me [25%; 75%]). In order to ascertain the cognitive characteristics inherent in effective e-athletes, the subjects were divided into two groups: nine athletes with a personal or team rating and seven individuals without a rating. The presence of a personal or team rating for an e-athlete was considered a sign of sports performance. The results of the study indicate the influence of cognitive functions on the effectiveness of players in eSports. Those who have achieved a high ranking in eSports are observed to exhibit elevated levels of concentration and kinesthetic perception. This suggests that they possess the capacity to maintain focus, respond promptly to stimuli, and engage with the gaming environment in an efficacious manner. However, both groups of cyberathletes exhibit a high level of short-term memory and basic logical skills, as well as an adequate level of creative imagination. In conclusion, the cognitive resources of an e-athlete are defined as a set of cognitive abilities that facilitate adaptation to the requirements of e-sports and the attainment of high results. On the basis of empirical research, a psychogram of model indicators of cognitive characteristics of an effective player in the discipline of Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO). In the authors’ opinion, it is the cognitive support of e-sportsmen that can be considered as a resource, since it contributes to ensuring efficiency in the game, maintaining a high level of performance and adaptability in a situation of uncertainty. Conclusions. Comparing the psychogram of effective esports players with less effective ones will allow to determine the psychological resource of each athlete and individualize psychological training.
References
Агаркова ІВ. Вплив особистісних характеристик на успішність спортивної діяльності [кваліфікаційна робота]. Запоріжжя : ЗНУ, 2022. 56 с.
Алексеєва ІА, Алексєнко ЯВ, Бойченко НВ. Особливості підготовки фахівців з комп’ютерного спорту «Кіберспорт». Проблеми і перспективи
розвитку спортивних ігор та одноборств у закладах вищої освіти. 2021;1: 87–90.
Буров ОЮ, Камишин ВВ, Поліхун НІ, Ашеров АТ. Технології використання мережевих ресурсів для підготовки молоді до дослідницької діяльно-
сті : монографія. Київ; 2012. 416 с. https://lib. iitta.gov.ua/26691/1/burov%202.pdf
Ву Чуанжонг. Індивідуалізація процесу підготовки кваліфікованих боксерів з урахуванням рівня прояву когнітивних функцій : дисертація. Київ :
НУФВСУ, 2023. 218 с.
Ганага О, Петровська Т. Вплив ком’пютерних ігор на стиль життя студентської молоді. Sport science spectrum. 2024;1:129–135.
Ганага ОЮ, Петровська ТВ, Федорчук СВ. Психологічні та психофізіологічні методики для оцінки когнітивного ресурсу кіберспортсменів. Тех-
нології збереження здоров’я реабілітація і фізична терапія : зб. тез доп. XV Міжнар. наук. конф., м. Харків, 20 жовтня 2022 р. Харків; 2022. С. 19–22.
DOI: 10.5281/zenodo.7215511
Ганага О, Петровська Т. Характеристика когнітивної сфери особистості кіберспортсмена. Теорія і методика фізичного виховання і спорту.
;4:56–62. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.4.56-62
Ганага О, Петровська Т, Федорчук С. Творча уява як когнітивний ресурс кіберспортсменів / ред. ТМ. Булгакова. Матеріали VI Всеукр. наук.-електр.
конф. «Актуальні проблеми психолого-педагогічного супроводу та розвитку суб’єктів спортивної діяльності», м. Київ, 26 жовтня 2023 р. Київ : НУФВСУ;
С. 12–14.
Гринь ОР, Гринь АР. Психологічні ресурси подолання наслідків травм та збереження здоров’я спортсменів. Сучасні тенденції розвитку україн-
ської науки : матеріали наукової конференції. Переяслав-Хмельницький, 2018;2(12):64–72.
Долбишева НГ. Системні фактори підготовки спортсменів в інтелектуальних видах спорту. Теорія і методика підготовки спортсменів.
:59–68.
Дружинін В, Харзатова Н. Экспериментальное исследование формирующего влияния среды на креативность. Психологический журнал.
;15(4):83–93.
Дубиніна МІ. Когнітивні особливості особистості як копінг-ресурс професійної самореалізації жінок. ЛНУ імені Івана Франка. Серія «Психоло-
гічні науки». 2018;2(1):40–44.
Імас Є. Кіберспорт як соціально-спортивне явище в умовах сучасного розвитку інформаційного суспільства. Теорія і методика фізичного
виховання і спорту. 2020;(4):13–17.
Імас Є. Кіберспорт як соціально-спортивне явище та декілька причин його ретельно вивчати. https://delo.ua/opinions/kibersportjaksocialnosportivne-
javische-ta-de-377984/
Імас ЄВ, Петровська ТВ, Ганага ОЮ. Кіберспорт в Україні як сучасний культурний феномен. Теорія і методика фізичного виховання і спорту.
;(1):75–81. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2021.1.75-81
Квасниця І, Ференчук Б, Цісар В, Дмитришин Н. Когнітивний компонент у контексті формування конкурентоспроможності майбутнього фахівця
фізичної культури і спорту. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2022;(88):96–100. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.88.19
Колосов АБ. Когнітивний ресурс підвищення стресостійкості кваліфікованих спортсменів (на прикладі студентів ВНЗ фізкультурного профі-
лю) : дис. Київ; 2007. 177 с.
Ложкин Г.В. Психологический потенциал квалифицированного спортсмена. VIII Международный конгресс «Олимпийский спорт и спорт для
всех», 2003. С. 272–273.
Ложкин Г, Гринь О, Колосов А. Когнитивный ресурс квалифицированного спортсмена. Наука в Олимпийском спорте. 2005;(2):47–52.
Максименко СД, Пасічник ІД. Когнітивна психологія в контексті дослідження пам’яті людини. Наукові записки Національного університету
«Острозька академія». 2012;(20):3–16.
Малик ЯК. Характеристика змагальної продуктивності когнітивних процесів у боксерів. Науковий вісник Херсонського державного універси-
тету. 2016;1(5):118–122.
Олійник НА, Войтенко СМ. Психологічні особливості спортивної діяльності : монографія. Вінниця : ВНАУ, 2020. 240 с.
Петровская ТВ, Ганага ОЮ. Влияние киберспорта на психологические особенности спортсмена. Материалы VI Международного научного кон-
гресса Спорт. Олимпизм. Здоровье, г. Кишинев, 16–18 сентября 2021 г. Кишинев : СВФУ им. МК. Аммосова; 2021. С. 229–235.
Сердюк ЛЗ. Психологічні технології сприяння психологічному благополуччю особистості. Львів : Вікторія Кундельська, 2021. 68 с.
Федорчук С, Петровська Т, Арнаутова Л, Ганага О, Хмельницька І. Локус контролю як особистісний ресурс подолання стресу кваліфікованих
спортсменок Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2023;(1):28–34. DOI: https://doi.org/10.32652/spmed.2023.1.28-34
Шинкарук О. Характеристика спортивної підготовки в кіберспорті: Кіберспорт : монографія / за заг. ред. ЄВ Імаса, ОВ Борисова, ОА Шинкарук.
Київ : Олімпійська література; 2021. 616 с.
Anguera JA. et al. Video game training enhances cognitivecontrol in older adults, Nature, 2013; 7465(501):97–101.
Bányai F, Griffiths M, Király O&Demetrovics Z. The psychology of eSports: а systematic literature review. Journal of Gambling Studies. 2019;35(2):351–365.
DOI: 10.1007/s10899-018-9763-1
Bavelier D. Wikipedia. 2019. [Electronic resource]. Access mode: https://en.wikipedia.org/wiki/Daphne_Bavelier.
Campbell MJ, Toth AJ, Moran AP, Kowal M, Exton C. eSports: а new window on neurocognitive expertise? Progress in brain research. 2018;(240):161–174.
DiFrancisco-Donoghue J, Balentine J, Schmidt G&Zwibel H. Managing the health of the eSport athlete: an integrated health management model. BMJ
Open Sport & exercise medicine. 2019;5(1):1–6. DOI: 10.1136/bmjsem-2018-000467 eCollection 2019.
ESports. Wikipedia. 2021. [Electronic resource]. Access mode: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%96%D0%B1%D0%B5%D1%80%D1%81
%D0 %BF%D0%BE%D1%80%D1%82
Green C, Bavelier D. Learning, attentional control, and action video games. Curr Biol. 2012; 22(6):197–206.
Himrrelstein D, Lim Y & Shapiro J. An eхploration of mental skills among competitive League of Legend players. International Journal of Gaming and
Computer-Mediated Simulation, 2017. 9(2):1–21.
Petrovska T, Hanaha O, Palamar B, Fedorchuk S. Characteristics of motoric activity and focus of attention of student athletes with different involvement
in computer games. Wiadomosci lekarskie, 2023;10:2245–2251. DOI: 10.36740/WLek202310117
Raedeke TD, Smith AL. Development and Preliminary Validation of an Athlete Burnout Measure. Journal of Sport & Exercise Psychology.
;(23):281–306.