BEHAVIORAL ORIENTATIONS OF CHILDREN AGED 11–15 IN PHYSICAL ACTIVITY AND HEALTH PERSEVERANCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-18

Keywords:

children aged 12–15, health, behavioral orientations, physical activity

Abstract

The World Health Assembly has determined that 23% of adults and 81% of adolescents (aged 11–17) do not meet global physical activity recommendations, which provoke ensuing consequences for the health of citizens and the public health index. In the guiding documents of the World Health Organization, key guides are defined for the popularization of physical activity among the younger generation and its implementation, where the achievement of society’s sustainable development goals is determined through the strategy of building an ecologically safe and healthy educational environment. Objective. To determine the influence of behavioral orientations on the health of children aged 11–15 in the context of physical activity. Methods. Theoretical analysis and generalization of scientific literature; a method of predicting the health of adolescents taking into account their motor activity; methods of mathematical statistics. Results. It was established that the prognostic presence of health risks among girls from urban schools is lower by 48.53% when compared with the data of girls from rural schools, where the indicator was 60.42%. 39.58% of girls from rural schools are not at risk of declining health, which is 11.89% lower than girls from urban schools (51.47%). For boys aged 12–15, the presence of a decline in health was higher for representatives of rural schools (54.35%), in urban schools this indicator was noted in 53.73% of boys. Accordingly, 46.27% and 45.65% of boys from urban and rural schools do not have health risks. This was influenced by the following determinants: the presence of chronic diseases, sleep duration, low family income, lack of physical activity in the daily life of parents, lack of joint physical activity with parents, the frequency of playing sports and its duration per week.

References

Гозак С., Єлізарова О., Станкевич Т., Парац А Тривалість нічного сну школярів як гігієнічна проблема. Environment & Health. 2018. № 1. С. 68–72. URL: http://www.dovkil-zdorov.kiev.ua/env/85-0068.pdf.

Єлізарова О., Гозак С., Станкевич Т., Парац А. Методика оцінки індивідуального ризику для здоров’я міських дітей 12–15 років. Довкілля та здоров’я. 2019. № 4 (93). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/metodika-otsinki-individualnogo-riziku-dlya-zdorov-ya-miskihditey-12-15-rokiv.

Калініченко ІО., Калініченко О. Використання моніторингу як інформаційно-аналітичної підтримки впровадження здоров’язбережувальних технологій у закладах освіти. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки». 2021. № 6. С. 385–386.

Методики прогнозування здоров’я міських підлітків з урахуванням їх рухової активності / упоряд.: Н. Полька, С. Гозак, О. Єлізарова, М. Антомонов, Т. Станкевич, А. Парац. Київ, 2019. 19 с.

Національна стратегія з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року «Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація». URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/42/2016.

Національна стратегія розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у Новій українській школі від 25 травня 2020 року № 195. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text.

Пересипкіна Т. Редька І., Сидоренко Т., Пересипкіна А. Інформаційна значущість медико-соціальних факторів, які впливають на здоров’яорієнтовану поведінку школярів. Здоров’я дитини. 2019. № 14 (3). С. 165–170. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Zd_2019_14_3_7.

Про забезпечення сталого розвитку сфери фізичної культури і спорту в Україні в умовах децентралізації влади від 19 жовтня 2016 року № 47. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1695-19#Text.

Про затвердження концепції розвитку щоденного спорту в закладах освіти: Наказ МОН, Мінмолодьспорт від 27 жовтня 2021 року № 1141/4088. URL: http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/85327.

Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року від 30 вересня 2019 року № 722/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text.

Рекомендації щодо стратегічного розвитку фізичного виховання та спортивної підготовки серед учнівської молоді на період до 2025 року: Наказ МОН від 15 лютого 2021 року № 194. URL: http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/80880.

Рівень залученості дітей та молоді до рухової і фізичної активності та вплив спорту на фізичне і ментальне здоров’я: Звіт за результатами дослідження. Київ: Інститут молоді, 2023. 59 с.

Семененко В., Трачук С., Теліус В., Малишева О. Європейський досвід організації фізичної активності дітей та підлітків: проблематика і перспективи. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 3. С. 56–62. DOI: 10.32652/tmfvs.2023.3.56–62.

Соціальна обумовленість та показники здоров’я підлітків та молоді: за результатами соціологічного дослідження в межах міжнародного проєкту «Здоров’я та поведінкові орієнтації учнівської молоді»: монографія / О. Балакірєва, Т. Бондар та ін.; наук. ред. О. Балакірєва; ЮНІСЕФ, ГО «Укр. ін-т соц. дослідж. ім. О. Яременка». Київ: Поліграфічний центр «Фоліант», 2019. 127 с.

Станкевич Т., Гозак С., Єлізарова О., Парац А. Зв’язок рухової активності підлітків з індексом нездоров’я. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 3 (87). С. 285–297.

Трачук С., Долженко Л., Молодовський О. Фізична підготовленість учнівської молоді: аналіз у вимірі сьогодення. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 2. С. 44–48. DOI: 10.32652/tmfvs.2022.2.44–48.

Трачук С., Круцевич Т., Мамедова І. Умови для реалізації модульного підходу на уроках фізичної культури в сільських і міських закладах загальної середньої освіти. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. № 2. С. 101–110. DOI: 10.32540/2071-1476-2022-2-101.

Трачук С., Мамедова І., Семененко В. Інтегральна оцінка рівня рухової активності учнів 5–9 класів міської та сільської місцевості. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. № 1. С. 128–139. DOI: 10.32540/2071-1476-2022-1-128.

Трачук С., Семененко В., Долженко Л., Мамедова І., Довгаль В. Сталий розвиток освітнього середовища для заохочення рухової активності школярів. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 2. С. 81–85. DOI: 10.32652/tmfvs.2023.2.81–85.

Bakiko I., Krutsevich T., & Trachuk S. Effect of Physical Development Self-Assessment Indicators on Value Orientation Structure Formation in Senior School Age Students. Physical Education Theory and Methodology. 2022; 22 (2): 151–157. https://doi.org/10.17309/tmfv.2022.2.01

Cosma A., Abdrakhmanova S., Taut D., Schrijvers K., Catunda C., Schnohr C. A focus on adolescent mental health and wellbeing in Europe, central Asia and Canada. Health Behaviour in School-aged Children international report from the 2021/2022 survey. Volume 1. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2023. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.

Ekelund U., Luan J., Sherar L.B., Esliger D.W., Griew P., Cooper. Moderate to vigorous physical activity and sedentary time and cardiometabolic risk factors in children and adolescents. JAMA. 2012; 307 (7): 704–712.

Galan Y., Andrieieva O., Yarmak O., & Shestobuz O. Programming of physical education and health-improving classes for the girls aged 12–13 years. Journal of Human Sport and Exercise. 2020; 15 (3): 525–534. https://doi.org/10.14198/jhse.2020.153.05.

Geng Y., Trachuk S., Ma X.M., Shi Y.J. & Zeng X. Physiological Features of Musculoskeletal System Formation of Adolescents Under the Influence of Directed Physical Training. Physical Activity and Health, 2023; 7 (1). https://doi.org/10.5334/paah.217.

Global Action Plan on Physical Activity 2018–2030. URL: https://apps.who.int/iris/handle/10665/272722.

Guthold R., Stevens G., Riley L. and Bull F.C. Worldwide trends in insufficient physical activity from 2001 to 2016: a pooled analysis of 358 population-based surveys with 1,9 million participants. Lancet Global Health 6, 10, PE1077-E1086, 2018.

Hysing M., Harvey A.G., Linton S.J. et al. Sleep and Academic Performance in Later Adolescence: Results from a Large Population-Based Study. J. Sleep Res. 2016; 25 (3): 318–224.

Ivachenko S., Trachuk S. Generalization of recommendations on children physical activity. Physical Education and Sport through the Centuries, Belgrad, Nis, Serbia. 2017. Vol. 4. Issue 1. Р. 38–44. URL: https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/2335-0598/2017/2335-05981701038I.pdf.

Krutsevich T., Pangelova N., Trachuk S., Ivanik O. Motor activity of the male and female population in modern society. Journal of Physical Education and Sport. 2019; 19 (3) 231: 1591–1598. DOI: 10.7752/jpes.2019.03231.

Krutsevich T., Marchenko O., Trachuk S., Panhelova N., Napadij A., Dovgal V. The Configuration of Educational Factors in the Family in Terms of their Impact on the Formation of Interest in Sports in Middle School Children. Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, 2021; 21 (2), 101–106. https://doi.org/10.17309/tmfv.2021.2.01.

Promoting physical activity through schools: a toolkit. Geneva: World Health Organization; 2021. URL: https://apps.who.int/iris/handle/10665/350836.

Short M.A., Gradisar M., Lack L.C, Wright H.R. The Impact of Sleep on Adolescent Depressed Mood, Alertness and Academic Performance. Journal of Adolescence. 2013; 36: 1025–1033.

Published

2024-05-30

Issue

Section

HUMAN HEALTH, FITNESS AND RECREATION. PHYSICAL EDUCATION OF DIFFERENT POPULATION GROUPS. PHYSICAL REHABILITATION, ERGOTHERAPY