PHYSICAL CONDITION AND MENTAL HEALTH OF BOYS AGED 12–13 UNDER MARTIAL LAW

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-15

Keywords:

recreational and health activities, school students aged 12–13, physical condition, mental health, martial law

Abstract

Introduction. In the midst of the ongoing conflict in Ukraine, teenagers’ lives are being profoundly affected, encompassing both physical and mental well-being. The present article examines the complexities of such impact and, in particular, explores how these challenges affect the elaboration of physical education programs intended for teenagers in wartime. The purpose of the study is to investigate and compare the physical condition and mental health of boys aged 12–13 in wartime. Materials and methods. The study was conducted at Shokolad summer recreation camp in Rokytne, Kyiv Region. The study involved 96 boys aged 12–13 who were vacationing at the camp. The survey was conducted in July 2023, with the written consent of the parents. The following methods were used in research: theoretical analysis of relevant literature, pedagogical methods; sociological methods; physiological methods; methods of mathematical statistics. Results. The results of comparing the data of the 2021 and 2023 studies showed that despite the low level of physical and psycho-emotional state in 2021, the situation worsened in 2023, which requires prompt interventions and improvement of physical education and health work in summer health camps, development and implementation of new physical education and recreation programs. The outcomes of the present study find confirmation in other researchers’ works on the deterioration of children’s physical activity, which requires the development of relevant programs of recreational and health activities.

References

Андрєєва О., Гакман А. Технологія розробки рекреаційно-оздоровчих програм у літньому оздоровчому таборі. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2011. № 4. С. 216–220.

Бар-Ор О., Роуланд Т. Здоровье детей и двигательная активность: от физиологических основ до практического применения / пер. с англ. И. Андреев. Киев: Олимп. л-ра, 2009. 528 с.

Басенко О. Психосоціальні передумови розвитку життєстійкості у підлітків в умовах воєнного конфлікту. Ukrainian Psychological Journal. 2019. № 2 (12). С. 27–48.

Блистів Т. Організаційно-методичне забезпечення оздоровчо-рекреаційної діяльності учнівської молоді у закладах позашкільної освіти: дис. … канд. наук з фіз. вих. та спорту: спец. 24.00.02. Київ, 2019. 258 с.

Вплив війни на психічне здоров’я дітей (2022). URL: https://warchildhood.org/ua/impactof-war-on-childrens-mental-health.

Демідова О., Степанова І., Данюк А., Москаленко Д. Визначення психологічного стану дітей середнього шкільного віку в умовах дистанційного навчання у період воєнного часу. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. № 2. С. 39–53. DOI: 10.32540/2071-1476-2022-3-039.

Демідова О., Степанова І., Ковтун А., Чекмарьова Н. Фізична активність дітей середнього і старшого шкільного віку в умовах дистанційного навчання. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 2. С. 20–33. DOI: 10.32540/2071-1476-2023-2-020.

Діти, жінки, та сім’я в Україні: статистичний збірник / Державна служба статистики України. Київ, 2020. С. 17–67.

Державні тести і нормативи оцінки фізичної підготовленості населення України / за ред. М. Зубалія. Київ, 1997. 35 с.

Клапук В. Залежність результатів тестування фізичного стану людини від її самопочуття, активності, настрою, реактивної та особистісної тривожності: Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 1. С. 40–46. DOI: 10.32540/2071-1476-2023-1-040.

Косташ С. Особливості тривожності сучасних підлітків. 2014. URL: https://gimnazia1.com/robota-gimnaziyi/storinkapsihologa/osobluvosti-trivozhnosti-suchasnihpidlitkuv-2402.

Круцевич Т., Пангелова Н., Москаленко Н. Фізичне виховання в закладах освіти: сучасний стан і реалії сьогодення. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 1. С. 67–77. DOI: 10.32540/2071-1476-2023-1-067.

Круцевич Т., Червотока М. Стан фізичного здоров’я школярів у закладах загальної середньої освіти в різних умовах фізичного виховання в Україні. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. № 1. С. 34–41.

Круцевич Т., Воробйов М., Безверхня Г. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді: навчальний посібник. Київ: Олімп. л-ра, 2011. 224 с.

Лещак О.М. Корекція фізичного стану і соматичного здоров’я школярів в умовах літнього дитячого оздоровчого закладу: автореф. … дис. канд. наук з фіз. вих. і спорту: 24.00.02; ДВНЗ «Прикарпатський нац. ун-т ім. Василя Стефаника». Івано-Франківськ, 2012. 20 с.

Марченко, О., Холодова, О. Дослідження фізичної підготовленості учнів молодшого шкільного віку в умовах воєнного стану. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2023. № 1. С. 70–74. DOI: https://doi.org/10.32652/spmed.2023.1.70-74.

Москаленко Н., Круцевич Т., Пангелова Н. Теоретичні аспекти проблеми контролю та оцінки навчальних досягнень школярів з фізичної культури. Спортивний вісник Придніпров’я. 2021. № 2. С. 101–110.

Ображей О. Характеристика програм фізкультурно-оздоровчої роботи в літньому таборі. Фізична активність і якість життя людини: матеріали Міжнародної наукової конференції (14–16 червня 2017 р.). Луцьк: Східноєвроп. ун-т ім. Лесі Українки, 2017. С. 55.

Пальчук М., Кириченко В., Заяць Л., Краснонос В. Предиктори залучення дітей до занять у позашкільні навчальні заклади фізкультурно-спортивного напряму. Спортивний вісник Придніпров’я. № 1. 2022. С. 70–77.

Пангелова Н., Рижик Р. Вікові особливості фізичного та психоемоційного стану молодших підлітків. Спортивний вісник Придніпров’я. № 2. 2022. С. 113–121. DOI: 10.32540/2071-1476-2022-3-113.

Семененко В., Трачук, С., Теліус, В., Малишева, О. Європейський досвід організації фізичної активності дітей та підлітків: проблематика і перспективи. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 1. С. 56–62. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2023.3.56-62.

Сергієнко В. Особливості психофізичного та соціального розвитку молодших школярів в умовах спеціально організованої позашкільної рухової активності: автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. та спорту: спец. 24.00.02. Київ, 2020. 24 с.

Хрипкова А. Вікова фізіологія. Київ: Вища школа, 1982. 262 с.

Global Action Plan on Physical Activity 2018-2030. Доступно: https://iris.who.int/handle/10665/272722

Joshi P.T., Deborah O’Donnell. Consequences of child exposure to war and terrorism. Clinical Child and Family Psychology Review. 2023. V. 6(4). P. 279-291.

Krutsevich T., Panhelova N., Trachuk S., Dieduch M. (2020) Features of the Reaction of the Cardiorespiratory System of Schoolchildren with Physical Loads of the Treadmill. International Journal of the Applied Exercise Physiology, 9 (1), pp. 113 DOI: 121.

Krutsevich, T., Pangelova, N., Trachuk, S., Ivanik, O. Motor activity of the male andfemale population in modern society. Journal of Physical Education and Sport. 2019. 19 (3). P. 1591 DOI: 1598. DOI: 10.7752/jpes.2019.03231.

Machel G. The impact of war on children: a review of progress since the 1996 United Nations report on the impact of armed conflict on children / Graça Machel ; photographs by Sebastião Salgado; contributing editors, Jennifer F. Klot and Theo Sowa. London: Hurst, 2001. 264 р.

Published

2024-05-30

Issue

Section

HUMAN HEALTH, FITNESS AND RECREATION. PHYSICAL EDUCATION OF DIFFERENT POPULATION GROUPS. PHYSICAL REHABILITATION, ERGOTHERAPY