MODERN ASPECTS OF TEACHING PHYSICAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-14

Keywords:

physical education, school, lesson, requirements, teachers, schoolchildren

Abstract

Introduction. Reforming the system of general secondary education in Ukraine creates new needs for physical education, which require the development of innovative approaches to organizing physical culture and health work in educational institutions. The lesson of physical culture, as the main form, should qualitatively solve the task of forming a physically developed personality, who possesses vital motor skills and know-how, consciously relates to physical activity, and has an active lifestyle. This actualizes the problem of determining modern approaches to the organization and teaching physical education, which is an important condition for ensuring the high quality of the educational process in physical education. The purpose of the study is to determine the requirements for teaching physical education at the current stage of reforming the general secondary education system in Ukraine. Research methods: theoretical analysis and generalization of data from scientific and methodological literature and documentary materials, system analysis method. Results. It was determined that modern approaches to the organization of a physical culture lesson are as follows: a differentiated approach to students taking into account the state of health, level of physical development, motor readiness and gender; optimization of the educational process using innovative methods of education and training; integrated approach in physical education; formation of students’ abilities and skills of independent physical exercises; provision of educational, recreational, developmental and instructional orientation through a comprehensive approach to solving lesson tasks; achievement of optimal motor activity by all students during every class; ensuring rational conditions for conducting classes in terms of material, hygienic, aesthetic, and moral and psychological requirements for them; taking into account the motives and interests of students in physical exercises; implementation of the competence approach; ensuring flexibility and the possibility of innovations. Conclusions. The implementation of these approaches to the modern lesson of physical culture will increase the effectiveness of the process of physical education in an educational institution. At the same time, it is necessary to pay attention to improving the qualifications of teachers in mastering modern types of motor activities offered by educational programs, acquiring digital competence for organizing the educational process in a distance form.

References

Вахняк В. Фізична культура в умовах Нової української школи. Collection of Scientific Papers «SCIENTIA» (October 28, 2022; Kraków, Poland). 2022. Р. 177–179. URL: https://previous.scientia.report/index.php/archive/article/view/519.

Власюк О. Науково-педагогічні основи організації самостійних занять фізичними вправами дітей молодшого шкільного віку: автореф. дис. … канд. наук з фіз. виховання і спорту: спец. 24.00.02; ЛДІФК. Львів, 2006. 20 с. URL: http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/10177.

Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році. Освітня галузь «Фізична культура». URL: https://www.schoollife.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/Metodychnirekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-fizychnoyikultury-u-2023-2024-navchalnomu-rotsi.pdf.

Концепція «Нова українська школа». 2016. URL: http://osvita.ua/doc/files/news/520/52062/new-school.pdf.

Кривенко А., Желізний М. Організаційно-методичні аспекти уроку (модуль «Гімнастика») в основній школі. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Шевченка. 2021. № 12 (168). С. 117–121 (Серія: Педагогічні науки). URL: https://dspace.chnpu.edu.ua.

Круцевич Т., Марченко О., Дєдух М. Сучасні підходи до формування індивідуальної фізичної культури учнівської молоді в процесі фізичного виховання. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2021. № 2. С. 66–75. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2021.2.66-75.

Круцевич Т., Пангелова Н., Москаленко Н. Фізичне виховання в закладах освіти: сучасний стан і реалії сьогодення. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 1. С. 67–77. DOI: http://dx.doi.org/10.32540/2071-1476-2023-1-067.

Круцевич Т. Концепція удосконалення програм з фізичної культури у загальноосвітній школі. Фізичне виховання в сучасній школі. 2012. № 2 (78). С. 8–9.

Москаленко Н., Борисова Ю., Сидорчук Т., Лядська О. Інформаційні технології у фізичному вихованні: навчальний посібник. Дніпропетровськ: Інновація, 2014. 127 с. URL: A3-017-13.pdf (infiz.dp.ua).

Москаленко Н., Полякова А., Торбанюк Г. Інтегроване навчання у фізичному вихованні дітей молодшого шкільного віку. Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. 2019. № 31. С. 90–97.

Москаленко Н., Сидорчук Т., Решетилова В., Михайленко Ю. Шляхи удосконалення фізичного виховання в закладах загальної середньої освіти. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 1. С. 102–111. DOI: http://dx.doi.org/10.32540/2071-1476-2023-1-102.

Москаленко Н., Єлісєєва Д., Корж Н. Організація самостійних занять фізичним вихованням учнівської та студентської молоді: монографія. Дніпро: Інновація, 2017. 212 с.

Москаленко Н., Сидорчук Т., Решетилова В., Яковенко А. Інновації у фізичному вихованні в закладах загальної середньої освіти: навчальний посібник. Дніпро: Інновація, 2022. 76 с.

Москаленко Н., Сороколіт Н., Турчик І. Ключові компетентності у фізичному вихованні школярів в рамках реформи «Нова українська школа». Науковий часопис НПУ ім. М. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2019. № 5К (113). С. 223–228. URL: http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/24159.

Пангелова Н., Рубан В., Кириченко Т. Педагогічні умови оптимізації фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми 7–10 років в умовах сільської школи. Спортивний вісник Придніпров’я. 2019. № (3). С. 137–148. URL: http://infiz.dp.ua/misc-documents/2020-01/2020-01-39.pdf.

Подгорна В., Дроздова К. Особливості діяльності вчителя фізичної культури в умовах нової української школи. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2019. № 1 (157). С. 147–151. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2622476.

Про затвердження Рекомендацій щодо стратегічного розвитку фізичного виховання та спортивної підготовки серед учнівської молоді на період до 2025 року: Наказ Міністерства освіти і науки України від 15 лютого 2021 р. № 194. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/80880.

Сороколіт Н. Чинники, що перешкоджають реформуванню фізичного вихованняна сучасному етапі. Науковий дискурс у фізичному вихованні і спорті. 2023. № 2. С. 68–77.

URL: https://sportscience.ldufk.edu.ua/index.php/discourse/article/viewFile/1492/1454.

Сороколіт Н. Теоретико-методологічні підходи до трансформації фізичного виховання учнів у закладах загальної середньої освіти: дис. … докт. наук з фіз. виховання та спорту: спец. 24.00.02; Львіський державний університет фізичної культури ім. Івана Боберського. Львів, 2023. 553 с. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/34587?mode=full.

Сороколіт Н. Удосконалення фізичного виховання учнів 5–9 класів із застосуванням варіативних модулів навчальної програми: автореф. дис. … канд. наук з фіз. виховання і спорту: спец. 24.00.02; Львівський державний університет фізичної культури. Львів, 2015. 20 с. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/2062/1/sorokolit_n_s.pdf.

Трачук С., Круцевич Т., Мамедова І. Умови для реалізації модульного підходу на уроках фізичної культури в сільських і міських закладах загальної середньої освіти. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. № 2. С. 101–109. DOI: 10.32540/2071-1476-2022-2-101.

Трачук С., Долженко Л., Молдовський О. Фізична підготовленість учнівської молоді: аналіз у вимірі сьогодення. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 2. С. 44–48. DOI: http://dx.doi.org/10.32652/tmfvs.2022.2.44-48.

Шиян О., Кравченко Н. Проблеми впровадження варіативної складової навчальної програми. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2012. № 9. С. 104–107. URL: https://sportpedagogy.org.ua/html/journal/2012-09/12soipvc.pdf.

Hardman K., Routen A., Tones S. UNESCO-NWCPEA: world-wide survey of school physical education; final report. Paris, UNESCO, 2014.

Kwon S., Welch S., Mason M. Physical education environment and student physical activity levels in low-income communities. BMC Public Health. 2020. № 20. Р. 147. DOI: https://doi.org/10.1186/s12889-020-8278-8.

OECD (2019). OECD Future of education 2030: Making Physical Education dynamic and Inclusive for 2030 – International Curriculum Analysis. URL: https://www.oecd.org/education/2030-project/contact/OECD_FUTURE_OF_EDUCATION_2030_MAKING_PHYSICAL_DYNAMIC_AND_INCLUSIVE_FOR_2030.pdf.

Vlcek P., Bailey R., Vasickova J., Scheuer C. Physical education and health enhancing physical activity – a European perspective. International Sports Studies. 2021. № 43 (1). Р. 36–51. DOI: 10.30819/iss.43-1.04.

WHO. Global recommendations on physical activity for health. Switzerland, 2010. 60 р.

Published

2024-05-30

Issue

Section

HUMAN HEALTH, FITNESS AND RECREATION. PHYSICAL EDUCATION OF DIFFERENT POPULATION GROUPS. PHYSICAL REHABILITATION, ERGOTHERAPY