EDUCATION AS A TOOL FOR THE REINTEGRATION OF WAR VETERANS IN THE FIELD OF PHYSICAL CULTURE AND SPORTS
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-3-11Keywords:
war veterans, reintegration, physical education, sports, social adaptation, education, professional retraining, physical education and sports rehabilitation, higher education institutionsAbstract
The article presents a comprehensive analysis of the potential of education as a strategic instrument for the social adaptation and reintegration of war veterans through their involvement in the field of physical culture and sport. The study covers the examination of Ukraine’s legal framework, international documents, academic publications, as well as examples of practical experience related to veteran support, their professional adaptation, physical culture and sports rehabilitation, and the development of specialized educational programs. Particular attention is given to the national strategy for the development of physical culture and sports rehabilitation of veterans, to the initiatives of higher education institutions in partnership with state authorities, as well as to the analysis of foreign models of engaging veterans in educational and sports programs, in particular in NATO countries and Scandinavian states.The methodological basis of the study is formed by an interdisciplinary approach, which combines the analysis of legal acts, a systematic review of academic sources, and a comparative analysis of national and international practices. The findings demonstrate that education plays a key role in the process of transition of veterans from military service to civilian life, ensuring the formation of new professional competencies, an increase in competitiveness in the labor market, and social integration. In the field of physical culture and sports education, this is complemented by the health- improving and rehabilitative effect of physical activity, which simultaneously provides psychological recovery, strengthening of physical health, and the development of veterans’ communication skills.It has been identified that within Ukrainian higher education institutions a network of veteran development centers is being established, combining educational programs, professional retraining, and socio-psychological support. The importance of partnership projects is emphasized, in particular the cooperation between the Ministry of Veterans’ Affairs and the National University of Ukraine on Physical Education and Sport, which creates opportunities for distance learning, mastering modern specializations, and integrating veterans into the system of sports education and rehabilitation.The study concludes that the combination of professional education and physical activity produces a synergistic effect that ensures the effectiveness of veterans’ reintegration in all spheres of life – from employment and career development to socialization and increased civic engagement. The results underline the necessity of developing targeted educational programs for veterans in the field of physical culture and sport, expanding the institutional involvement of educational establishments in the implementation of state reintegration policy, as well as actively incorporating international experience.
References
1. «Ветеранський спорт»: Майже 25 000 ветеранів й ветеранок отримають по 1 500 грн вже у січні. Офіційний сайт Міністерства у справах ветеранів України: вебсайт. URL: https://mva.gov.ua/prescenter/category/86-novini/veteranskiy-sport-mayzhe-25-000-veteraniv-y-veteranok-otrimaut-po-1-500-grn-vzhe-u-sichni (дата звернення: 10.06.2025).
2. Вступна кампанія – 2024. Офіційний сайт Міністерства у справах ветеранів України: вебсайт. URL: https://mva.gov.ua/veteranam/vstupna-kampaniya--2024 (дата звернення: 10.06.2025).
3. Деякі питання використання коштів для проведення спортивних заходів серед ветеранів війни та членів їх сімей : постанова Кабінету Міністрів України від 22.11.2022 № 1303 станом на 12 лютого 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1303-2022-%D0%BF (дата звернення: 16.06.2025).
4. Кар’єра ветерана – для ветеранів і від ветеранів. Український ветеранський фонд. URL: https://work.veteranfund.com.ua/ (дата звернення: 16.06.2025).
5. Пижов О. М. Освіта в конституційній парадигмі ХХІ століття : дис. доктора філософії за спеціальністю 081 «Право». Харків. 2023. С. 171.
6. Пижова М. О., Пижов О. М. Спорт як особлива сфера зайнятості: деякі питання. Науковий вісник публічного та приватного права. 2024. Вип. 1. С. 21–24.
7. Питання розвитку національної системи фізкультурно-спортивної реабілітації ветеранів війни та членів їх сімей, сімей загиблих (померлих) ветеранів війни : Указ Президента України від 23.08.2020 № 342/2020 станом на 23 серпня 2020 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/342/2020 (дата звернення: 16.06.2025).
8. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII станом на 9 січня 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 (дата звернення: 16.06.2025).
9. Про внесення змін до Положення про Єдиний державний реєстр ветеранів війни : постанова Кабінету Міністрів України від 08.10.2022 № 1128 станом на 9 жовтня 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1128-2022-%D0%BF (дата звернення: 16.06.2025).
10. Про затвердження Державного соціального стандарту фізкультурно-спортивної реабілітації ветеранів війни, членів їх сімей та сімей загиблих (померлих) ветеранів війни : постанова Кабінету Міністрів України від 17.11.2021 № 1188 станом на 18 листопада 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1188-2021-%D0%BF#Text (дата звернення: 16.06.2025).
11. Про затвердження плану дій на 2021–2025 роки щодо реалізації Національної стратегії розвитку системи фізкультурно-спортивної реабілітації ветеранів війни та членів їх сімей, сімей загиблих (померлих) ветеранів війни : розпорядження Кабінету Міністрів України від 30.06.2021 № 667-р станом на 1 липня 2021 р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-planu-dij-na-20212025-roki-shchodo-realizaciyi-nacionalnoyi-strategiyi- rozvitku-sistemi-fizkulturno-sportivnoyi-reabilitaciyi-veteraniv-vijni-ta-i300621-667 (дата звернення: 16.06.2025).
12. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII станом на 15 квітня 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 16.06.2025).
13. Про професійну (професійно-технічну) освіту : Закон України від 10.02.1998 № 103/98-ВР станом на 8 січня 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/103/98-%D0%B2%D1%80 (дата звернення: 16.06.2025).
14. Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту : Закон України від 22.10.1993 № 3551-XII станом на 15 квітня 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3551-12 (дата звернення: 16.06.2025).
15. Про фізичну культуру і спорт : Закон України від 24.12.1993 № 3808-XII станом на 17 квітня 2025 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3808-12 (дата звернення: 16.06.2025).
16. Українська збірна завершила участь в Invictus Games 2025 у Канаді. Офіційний сайт Invictus Ukraine. URL: https://invictusgames.in.ua/ukrayinska-zbirna-zavershyla-uchast-v-invictus-games-2025-u-kanadi/ (дата звернення: 16.06.2025).
17. Унікальне партнерство із Мінветеранів. Офіційний сайт Національного університету фізичного виховання і спорту України. URL: https://old.uni-sport.edu.ua/content/unikalne-partnerstvo-iz-minveteraniv (дата звернення: 16.06.2025).
18. Центри ветеранського розвитку. Офіційний сайт Міністерства у справах ветеранів України. URL: https://mva.gov.ua/veteranam/tsentri-veteranskogo-rozvitku (дата звернення: 16.06.2025).
19. Як стати учасником «Ігор Нескорених» і чому ветеранський спорт – це не тільки про спорт. Рубрика. URL: https://rubryka.com/article/yak-staty-uchasnykom-igor-neskorenyh/ (дата звернення: 10.06.2025).
20. Babson K.A., Heinz A.J., Ramirez G., Puckett M., Irons J.G., Bonn-Miller M.O., & Woodward S.H. The interactive role of exercise and sleep on veteran recovery from symptoms of PSTD. Mental Health and Physical Activity. 2015. Vol. 8 (1). P. 15–20.
21. Byshevets N., Andrieieva O., Shynkaruk O., Dutchak M., Blagii O., Zakharina I., Khlus N., & Golovanova N. Modelling the Effectiveness of Recreational Physical Activities Focused on Improving Stress Tolerance in University Students During Wartime. Physical Education Theory and Methodology. 2025 Vol. 25 (2). P. 312–321.
22. Chachibaia T., Giorgadze H., Kharjavanidze I. Sports Education Program for Reintegration of Post-Military Service Members in Civilian Life International scientific conference – Sports, Physical Activity and Health (SPAH-2014). Bratislava, 2014. P. 76–80.
23. First training in Adaptive Sports empowering Ukrainian coaches to support war-affected communities. United Nations Development Programme. URL: https://www.undp.org/ukraine/press-releases/first-training-adaptive-sports-empowering-ukrainian-coaches-support-war-affected-communities (дата звернення: 16.06.2025).
24. International Organization for Migration. Veteran Profiles and Reintegration Challenges in Ukraine : thematic brief. Kyiv : IOM Ukraine, 2025. 10 p.
25. International Research & Exchanges Board. Ukraine Veteran Reintegration IREX. URL: https://www.irex.org/project/ukraine-veteran-reintegration.
26. Khrapatyi S., Melnychuk T., Krasilova Y., Udovenko J., Holotenko A. War veterans’ retraining: development of educational programmes for economic recovery in Ukraine Research in Post-Compulsory Education. 2024. October. P. 642–659.
27. Nord University. NUPASS | Norway-Ukraine. Professional Adaptation. Integration into the State System (NUPASS) Nord University. URL: https://www.nord.no/en/about/faculties-and-centres/nord-university-business-school/centres-and-collaboration/high-north-center/projects/nupass (дата звернення: 16.06.2025).
28. 28. North Atlantic Treaty Organization. NATO-Ukraine Trust Fund marks milestones in rehabilitation of wounded service personnel. North Atlantic Treaty Organization URL: https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_158496.htm?selectedLocale=en (дата звернення: 16.06.2025).
29. Shkoliar M., Klymanska L., Herasym H., Shapovalova T. Student Veterans in Ukrainian Higher Education: Reintegration, Psychosocial Support, and International Perspectives. Mental Health: Global Challenges Journal. 2025. Vol. 8 (1). P. 92–101.





