ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В ЗАРУБІЖНИХ КРАЇНАХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-1-10Ключові слова:
зарубіжний досвід, фізичне виховання, діти, дошкільний вікАнотація
Вступ. На сучасному етапі реформування освітньої системи, яке проводиться в Україні, відбуваються зміни в усіх її ланках, зокрема в дошкільній освіті. Пріоритетним завданням є впровадження європейських освітніх стандартів. Нові підходи, які були запроваджені в освітніх установах України, згідно з європейським зразком, засновані на компетентнісному підході до розвитку особистості. Аналіз світового досвіду фізкультурно-оздоровчої роботи в закладах дошкільної освіти дасть змогу визначити оптимальні шляхи вдосконалення системи дошкільного фізичного виховання та адаптувати їх до українських реалій. Мета – аналіз, узагальнення та систематизація даних літературних джерел щодо організації і змісту фізичного виховання дітей дошкільного віку в зарубіжних країнах для з’ясування можливостей використання їх досвіду в практиці вітчизняних закладів дошкільної освіти. Матеріали і методи. Дослідження проводилося в Університеті Григорія Сковороди в Переяславі.Використано такі методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних спеціальної літератури й документальних матеріалів, метод порівняння, метод системного аналізу. Результати дослідження. Зміни в освітній системі Євросоюзу та інших країни спрямовані на встановлення наступності між окремими етапами освіти, зокрема завдяки розширенню моделей «дошкільний заклад – початкова школа». Необов’язковість дошкільного виховання в більшості країн не звільняє дітей передшкільного віку від обов’язкового відвідування (за рік до вступу до школи) дошкільного закладу. До завдань такого передшкільного навчання входять: соціальна адаптація дітей до нових умов життя; стимулювання розвитку відповідно до їх потенційних можливостей; розвиток комунікативних навичок, моторної активності дітей та ін. Висновки. Більшість програм фізичного виховання дошкільнят у зарубіжних країнах визначає такі основні завдання: розвиток фізичних здібностей; формування основних життєво необхідних рухових умінь і навичок (ходьба, біг, стрибки, метання, лазіння, вправи на рівновагу); опанування техніки спеціальних фізичних вправ (гімнастика, танці, ігри з м’ячем, спортивні ігри); гартування та навчання правил безпечної поведінки. Аналіз зарубіжного досвіду підтверджує, що фізичне виховання відіграє ключову роль у всебічному розвитку дошкільнят. Сучасні тенденції спрямовані на індивідуалізацію навчання, використання різноманітних форм фізичної активності та створення сприятливого середовища для рухової діяльності.
Посилання
1. Бєсєдіна А. А. Організаційно-педагогічні засади діяльності Європейської мережі шкіл сприяння здоров’ю у країнах Східної Європи : автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01 / Сум. держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка. Суми, 2015. 20 с.
2. Воронов В. А. та ін. Концепція освіти дітей раннього та дошкільного віку. Національна академія педагогічних наук України. Київ : ФОП Ференець В. Б., 2020. 44 с.
3. Дороніна Т., Кожокар М. Особливості фізичного виховання в системі освіти сучасних європейських країн. Освітні обрії № 1(52), 2021. С. 8–11.
4. Єжова О. О. Школи здоров’я у країнах Східної Європи: теорія і практика: монографія. Суми : Сумський державний університет, 2016. 288 с.
5. Жданова О., Чеховська.Л, Фляк А. Фізичне виховання в школах країн Європи. Молода спортивна наука України : зб. наук. пр. з галузі фіз. виховання, спорту і здоров’я людини за заг. ред. Євгена Приступи. Л., 2015. Вип. 19, т. 2. С. 311–319.
6. Іванова В. В. Структура системи дошкільної освіти у Великій Британії та країнах ЄС (на прикладі Франції, Німеччини, Фінляндії, Польщі, Швейцарії). Педагогічні науки. Випуск 144. 2019. С 107–113. doi.org/10.31392/NZ-npu-144.2019.12,
7. Ключкович Т., Козубовська І. Зарубіжний досвід дошкільного виховання: методичні рекомендації. Ужгород : ДВНЗ «Ужгородський національний університет», 2022 р. 31 с.
8. Козак Л. Сучасна дошкільна освіта: Європейський досвід. Освітологічний дискурс. 2017, № 3–4 (18–19). С. 235–251.
9. Косенчук О. Г. Світові тенденції та напрями розвитку дошкільної освіти. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2021. Випуск 31. С. 43–56. DOI: 10. 32626/2309-9763.2021-31-43-56.
10. Кошель А. П., Кошель В. М., Калімбет О. О., Рябченко А. В., Хаблова М. О. Фізичне виховання дітей дошкільного віку як основа формування здоров’я сучасного суспільства. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки». 2021. № 5. С. 277–284. DOI: 10.36074/grail-of-science.04.06.2021.050
11. Кремень В. Освіта дітей раннього та дошкільного віку в контексті їх безперервного розвитку. Вісник національної академії педагогічних наук України. 2021. № 3 (2). С. 1–8. DOI: 10.37472/2707-305.2021-3-2-1-1.
12. Круцевич Т., Пангелова Н. Організація фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми 3–6 років у дошкільних закладах за кордоном. Спортивний вісник Придніпров’я. № 2(43). 2011. С 156–163
13. Мандюк А., Сороколіт Н. Зарубіжні системи фізичного виховання: курс лекцій. Львів : ЛДУФК. 2018. 64 с.
14. Мацола К. Тенденції розвитку фізичного виховання дітей дошкільного віку в Європейських країнах. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 3. С. 47–52. DOI: 10.32540/2071-1476-2023-3-047
15. Міжнародна стандартна класифікація освіти МСКО : Інститут Статистики ЮНЕСКО. 2013. 86 с.
16. Москаленко Н., Демідова О., Коковкіна О., Матяш В. Особливості рухової активності дітей старшого дошкільного віку. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 1. С. 112–118. Doi: 10.3254/2071-1476-2023-1-112.
17. Москаленко Н. В., Яковенко А. В., Сидорчук Т. В. Фізичне виховання школярів у зарубіжних країнах (ХХ ст. – початок ХХІ ст.) : [монографія]. Дніпро, 2020. 259 с.
18. Про затвердження Базового компонента дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти), нова реакція, наказ Міністерства освіти і науки України № 33 від 2021 р. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v00337229-21#Text
19. Рачковська Н. О. Особливості фізичного виховання дітей дошкільного віку у зарубіжних країнах. Наукові записки: зб.мат. науково-практичної конф. викладачів і студентів факультету дошкільної, початкової освіти і мистецтв. Серія «Мистецтво»/ Вінницький державний педагогічний університет ім. М. Коцюбинського: ред. кол: Л. В. Старовойт, Л. М. Ліхіцька. Вінниця: «Планер», 2018. С. 165–168.
20. Трачук С. В., Голуб В. А., Довгаль В. І., Сиротюк С. М. Європейський досвід організації рухової активності дошкільників (2024). Науковий часо- пис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15 (11(184). 214–218. Doi: 10.31392/UDU-nc.series 15.2024.11 (184). 43
21. Турчик І. Х. Фізичне виховання і спорт у шкільній освіті Європи: монографія. Дрогобич : Швидкодрук, 2017. 138 с.
22. Яковенко А., Сидорчук Т., Афанасьєв С., Микитчик О., Москаленко Д., Лапуга Р. (2024). Фізичне виховання в системі дошкільної освіти в за- рубіжних країнах. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15, (12 (185). С. 212–215. Doi: 10.31.392/UDU – nc. series 15.2024.12 (185).44
23. Ярова О. Б. Досвід розвитку початкової освіти в країнах ЄС – джерело модернізації початкової освіти в Україні. Український педагогічний журнал. 2018. № 1. С. 31–37
24. Aimol., Deborah P., Lind C., Claire M. Literature rewiewon motor skilland physical activity in preschool children in nev Zealand. Scientfic Research An Academic Publisher. USA . 2017; 7 (1): 10–26. DOI:10.4236/ape.2017.71002/
25. Hardman K. et al. (2014). World-wide survey of school physical education: final Report. Paris, France: UNESCO. Р. 131.
26. Hardman K. Physical Education in Schools (2008). A Global Perspective Kinesiology.. №1 (40). Р. 5–28.
27. Marvic M., Fetic M. Preschool education in Europe. International journal of Early Childhood Special Education. 2022. Vol. 14, Issue 03. P. 1307–1315. https://www.researchgate.net/publication/360167485 PRESHOOL EDUCATI on in EUROPE
28. Zhang J., Lu J., Liu M., Yan X. Effect of modern – intencity gymnastics on executive function in children aged 5 to 6 years. Chiness journal of School Health. 2024, 45 (3): 326–329. DOI: 10.16.835/j.cnki.1000-9817.2024082.