ІННОВАЦІЙНА МОДЕЛЬ ОРГАНІЗАЦІЇ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ СТУДЕНТІВ З ПОСЛАБЛЕНИМ ЗДОРОВ’ЯМ В УМОВАХ ДИСТАНЦІЙНОЇ ФОРМИ НАВЧАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-1-7Ключові слова:
студенти, здоров’я, фізичний стан, дистанційна форма навчання, модель, медичні групи, інновація, фізичне вихованняАнотація
Проблема збереження та зміцнення здоров’я студентської молоді є одним із ключових завдань сучасної системи освіти в Україні. Попередні наукові дослідження висвітлюють різні аспекти фізичного виховання студентів, акцентуючи на мотиваційних чинниках, впливі оздоровчих програм та фітнес-технологій. Більшість науковців пропонує використання йоги, аеробних фітнес-програм, аквааеробіки та інших засобів фізичної рекреації для покращення фізичного стану студентів, особливо тих, хто має послаблене здоров’я. Однак питання ефективності дійсних моделей фізичного виховання для студентів з послабленим здоров’ям залишається відкритим. З огляду на це, постає питання розробки нових підходів та моделей організації фізичного виховання студентів з послабленим здоров’ям із використанням сучасних оздоровчих та інноваційних технологій. що сприятиме покращенню фізичного стану й загального самопочуття студентів. Мета – науково обґрунтувати інноваційну модель організації фізичного виховання студентів з послабленим здоров’ям в умовах дистанційної форми навчання для покращення фізичного стану студентів з послабленим здоров’ям. Методи: аналіз, узагальнення, порівняння та зіставлення, соціологічні методи дослідження (анкетування), методи визначення функціонального стану організму, методи оцінки фізичного здоров’я, психологічні методи дослідження, педагогічний експеримент, анкетування, методи математичної статистики. Результати. Розроблено та науково обґрунтовано інноваційну модель організації фізичного виховання студентів з послабленим здоров’ям в умовах дистанційної форми навчання, яка містить: мету, завдання, принципи, етапи, форми організації занять, засоби фізичного виховання оздоровчої спрямованості, форми медико-педагогічного контролю. Запропоновано використання розробленої вебплатформи SMART-SKILLS у навчальний процес під час дистанційної форми навчання з фізичного виховання, що містить: навчально-методичне забезпечення освітнього процесу, застосування інтерактивних методів навчання, моніторинг фізичного стану та рівня опанування освітнього складника здобувачів вищої освіти. Висновки.Установлено, що впровадження інноваційної моделі організації фізичного виховання вплинуло на покращення фізичного стану студентів з послабленим здоров’ям.
Посилання
1. Бабич В. І., Дубовой О. В., Полулященко Ю. М. Методика викладання теоретичної складової фізичного виховання в контексті формування соціального здоров’я студентів спеціальної медичної групи. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка, 2019. № 4 (327). Ч. 1. С. 33–43
2. Бєлікова Н. Оздоровлення студентів спеціальної медичної групи засобами аеробних фітнес-програм. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві, 2015. № 1. С. 31–34
3. Боднар І.Р. Теоретико-методичні основи інтегративного фізичного виховання школярів І–ІІІ груп здоров я : автореф. дис. ... д-ра наук з фіз. виховання та спорту : 24.00.02. Львів, 2014. 37 с.
4. Головійчук І. Впровадження засобів йоги в навчальний процес фізичного виховання студентів спеціальної медичної групи. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені МП Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2015. Вип. 3 (1). С. 110–112.
5. Головійчук І. М. Фізична рекреація студентів спеціальної медичної групи засобами аквафітнесу : навч.-метод. посіб. Дніпро: Акцент, 2018. С. 75.
6. Дистанційна освіта. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/visha-osvita/distancijna-osvita (дата звернення 09.11.2025).
7. Єрохова А. А. Особливості організації та проведення занять із фізичного виховання зі студентами спеціальних медичних груп. URL: http://www. rusnauka.com/4_SND_2014/Sport/3_157484.doc.htm (дата звернення 23.06.2020).
8. Засоби та інструментарій дистанційного навчання. URL: https://naurok.com.ua/zasobi-ta-instrumentariy-distanciynogo-navchannya-206050.html (дата звернення 18.12.2021).
9. Захаріна Є. А. Формування мотивації до рухової активності у процесі фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. вих.: 24.00.02. Київ, 2008. 21 с.
10. Кошелева О., Татарченко Л., Рузанов В., Максимов А. Особливості організації рухової активності студентів в умовах дистанційного навчання. Спортивний вісник Придніпров’я, 2021. № 2. С. 51–60. https://doi.org/10.32540/2071-1476-2021-2-051
11. Кузнєцова О. Т. Впровадження інноваційних технологій в навчальний процес фізичного вдосконалення студентів спеціальних медичних груп. Фізичне виховання та спорт у контексті державної програми розвитку фізичної культури в Україні: досвід, проблеми, перспективи. Житомир, 2014. С. 124–126.
12. Кузнєцова О. Т. Методична система застосування оздоровчих технологій у процесі фізичного виховання студентів : автореф. дис. …д-ра пед. наук : 13.00.02. Київ, 2018. 43 с.
13. Малахова Ж. Організація фізичного виховання під час дистанційного навчання у закладах вищої освіти. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. № 1. С. 49–59. https://doi.org/10.32540/2071-1476-2022-1-049
14. Медведєва І. М., Радзієвський В. П., Новікова І. В. Теоретичні та методичні основи навчання технологій оздоровчої спрямованості в системі фізичного виховання студентів ВНЗ. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). Київ, 2016. Вип. 3 К (80) 16. С. 67–72.
15. Мунтян В. С. Питання організації дистанційного навчання з фізичного виховання. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2021. Вип. 3K (131). С. 279–284. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series15.2021.3К(131).68
16. Павленко І. Реалізація оздоровчого потенціалу фізичної культури на заняттях зі студентами спеціальної медичної групи. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 2 (86). С. 72–81. https://doi.org/10.24139/2312-5993/2019.02/072-081
17. Павлун Т., Кондратенко В., Гомон Л., Зайцев І., Любімов В., Чекольба Г. Оптимізація занять із фізичного виховання дистанційно в спеціальних медичних групах закладів вищої освіти. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2021. № 1 (53). С. 26–32. https://doi.org /10.29038/2220-7481-2021-01-26-32
18. Півень О. П., Іщенко О. А. Особливості фізичного виховання зі студентами спеціальних медичних груп. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2019. № 5. С. 126–129.
19. Положення «Про бально-рейтингову систему оцінювання успішності студентів з дисципліни «Фізична культура і спорт». Кафедра фізичного виховання та спорту, НТУ «Дніпровська політехніка». 2020 р. 4 с.
20. Положення про дистанційне навчання. Наказ Міністерства освіти і науки від 25.04.2013 р. № 466. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text (дата звернення 11.11.2022).
21. Порохнявий А. В., Крюковська О. С. Переваги та недоліки при дистанційній формі навчання з фізичного виховання у ЗВО. Електронний архів (репозитарій) Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ. URL : http://er.dduvs.in.ua/handle/123456789/3462 (дата звернення 07.12.2022).
22. Цевух Л. Б., Новікова Ж. О., Тарасенко І. Й. Педагогічні технології у дистанційному навчанні. Сучасні технології в галузі фізичного виховання, спорту, фізичної терапії та ерготерапії. Збірник наукових праць. Харків, НАГУ, 2021 С. 22–24.
23. Чернігівська С. А. Інноваційна технологія непрофесійної фізкультурної освіти студентів, звільнених від практичних занять з «Фізичного виховання» : дис. …канд. наук з фіз. вих. : 24.00.02. Дніпропетровськ, 2012. 290 с.
24. Школа О. М., Осіпцов А. В. Сучасні фітнес-технології оздоровчо-рекреаційної спрямованості: навчальний посібник. Комунальний заклад «ХГПА» ХОР. Харків, 2017. 217 с. URL: http://repository.khpa.edu.ua:8080/jspui/bitstream/123456789/975/1/Сучасні%20фітнес-технології%20ПОСИБНИК.pdf.
25. Boyko G.L., Kozlova T.G., Sharafutdinova S.U. The features of a distance learning of higher education recipients in the discipline of physical education. Фізичне виховання в контексті сучасної освіти: Матер. XVІ Міжнародної науково-методичної конференції / заг. Ред. І. І. Вржеснєвського. Київ : НАУ, 2021. С. 9–11.
26. Petrusic T., Stemberger V. Effective physical education distance learning models during the Covid-19 epidemic. Centre for Educational Policy Studies Journal. 2021. Vol 11. P. 291–308.
27. Regina Celia A. Silva, Vera Lucia de F. F. e Silva, Andr Pontes Silva. Distance learning for teaching in physical education. Motriz, Rio Claro. 2019. vol. 25. № 1.