ЧЕРЛІДЕНГ ЯК ВИД СПОРТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: ОСОБЛИВОСТІ ТРЕНУВАЛЬНОЇ ТА ЗМАГАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СПОРТСМЕНІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-4

Ключові слова:

кваліфіковані спортсмени, тренери, черліденг

Анотація

У статті подано результати дослідження черліденгу як виду спортивної діяльності. Висвітлено проблему формування методологічних підходів стосовно відбору спортсменів до команд із черліденгу з урахуванням фактору сумісності. Узагальнено дані, представлені в сучасних наукових джерелах, які суттєво розширюють теоретико-методичні й практичні положення підготовки спортсменів у складно-координаційних видах спорту, у черліденгу зокрема. Мета статті – визначення черліденгу як виду спортивної діяльності, оцінювання особливостей тренувальної та змагальної діяльності спортсменів у цьому виді спорту, вимог до особистісних властивостей кваліфікованих спортсменів і їх впливу на змагальну діяльність в черліденгу. Для досягнення поставленої мети використано методи аналізу, синтезу, порівняння й систематизації даних науково-методичної літератури та мережі Інтернет. Застосування методу узагальнення сприяло визначенню висновків та обґрунтуванню актуальності модернізації підходів до спортивного відбору в черліденгу. Результати. Черліденг – це складно-координаційний вид спорту, який поєднує характерні риси художньої та спортивної гімнастики, акробатики й різних танцювальних напрямів (джаз, фанк, хіп-хоп тощо). Визначальною відмінністю черліденгу від інших складно-координаційних видів спорту є те, що в змаганнях команд водночас виступають від 16 до 24 спортсменів. Висновки. Удосконалення системи підготовки в черліденгу неможливе без науково організованого спортивного відбору, індивідуалізації психологічного супроводу з урахуванням особливостей цього виду спорту. Комплексний підхід у спортивному відборі в черліденгу як одному зі складно-координаційних видів спорту передбачає обов’язкове оцінювання не тільки фізичної, технічної, морфологічної готовності спортсмена, а й рівня психологічної підготовки.

Посилання

Черліденг : навчальна програма для дитячо-юнацьких спортивних шкіл / Г.С. Андрієнко й інші. Київ, 2017. 71 с.

Андрієнко Г., Блажко Н. Структура та зміст змагальної діяльності в черліденгу на прикладі дисципліни перформанс чер фристайл. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 1. С. 3–8.

Арканова А.А., Синиця С.В. Педагогічна доцільність експериментальної програми підготовки черлідерів-кадетів. Проблеми та перспективи розвитку фізичного виховання, спорту і здоров’я людини : матеріали V Всеукр. наук.-практ. конф., Полтава, 23–24 квіт. 2020 р. Полтава : Сімон, 2020. С. 94–97.

Блажко Н., Андрієнко Г., Шинкарук О. Моделювання підготовленості спортсменок високої кваліфікації в дисципліні чер-перфоменс джаз команда. Інноваційні та інформаційні технології у фізичній культурі, спорті, фізичній терапії та ерготерапії : матеріали Всеукр. електр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю, Київ, 9 квіт. 2021 р. Київ : НУФВСУ, 2021. С. 9–10.

Воронова В.І. Прикладні аспекти психологічного забезпечення в спортивній діяльності. Теоретико-методичні основи управління процесом підготовки спортсменів різної кваліфікації : колективна монографія / за заг. ред. В.М. Костюкевича. Вінниця : ТОВ «Планер», 2018. С. 86–101.

Воронова В.І. Психологія спорту : навчальний посібник. Київ : Олімпійська література, 2019. 298 с.

Воронова В., Крикун О. Проблеми психологічної підготовки спортсмена в черліденгу. Актуальні проблеми психолого-педагогічного супроводу та розвитку суб’єктів спортивної діяльності : матеріали ІІ Всеукр. наук. конф., Київ, 22 жовт. 2019 р. Київ : НУФВСУ, 2019. С. 14–15.

Воронова В., Крикун О. Актуальні напрями психологічного забезпечення в спорті. Актуальні проблеми психолого-педагогічного супроводу та розвитку суб’єктів спортивної діяльності : матеріали ІІІ Всеукр. наук. конф., Київ, 23 жовт. 2020 р. Київ : НУФВСУ, 2020. С. 10–11.

Воронова В., Максимов С. Теоретичне підґрунтя дослідження сумісності та спрацьованості партнерів в спортивній акробатиці.

Актуальні проблеми психолого-педагогічного супроводу та розвитку суб’єктів спортивної діяльності : матеріали IV Всеукр. наук. електрон. конф., Київ, 29 жовт. 2021 р. Київ : НУФВСУ, 2021. С. 17–18.

Всеукраїнська федерація черліденгу. URL: https://www.cheerleading.com.ua/.

Герман О.В., Іванов І.В. Дослідження змісту побудови змагальної програми у черліденгу, номінація «данс» на основі аналізу провідних команд світу. Збірник наукових праць Харківської державної академії фізичної культури. Харків : ХДАФК, 2018. № 5. С. 28.

Карпенко Л.А. Художественная гимнастика: многолетняя подготовка гимнасток разного возраста и ее этапы. М. : ВФХГ, 2003. 382 с.

Кожанова О.С., Нестерова Т.В. Відбір спортсменок у команди з групових вправ художньої гімнастики : монографія. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2018. 152 с.

Крикун О.А. Психологічна характеристика особистості кваліфікованих спортсменок як критерій відбору в черліденгу : кваліфікаційна робота на здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня магістра : 017 «Фізична культура і спорт», освітньою програмою «Спорт». Київ : НУФВСУ, 2020. 94 с.

Крикун О., Воронова В. Психологічна характеристика особистості спортсменок в черліденгу. Фізична культура, спорт та здоров’я нації : збірник наукових праць. Вінниця, 2021. № 11 (30). С. 133–147. DOI: 10.31652/2071-5285-2021-11(30)-133-147.

Крикун О., Воронова В., Федорчук С. Діагностика рівня емпатії у тренерів з черліденгу. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 4. С. 85–88. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.4.85-88.

Крикун О.А., Воронова В.І., Федорчук С.В. Емоційне вигорання у кваліфікованих спортсменок і тренерів у черліденгу. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 1. С. 39–43. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2023.1.39-43.

Крикун Ю.Ю. Особенности развития черлидинга как вида спорта в Украине. Фізичне виховання різних верств населення. 2007. № 7. С. 39–41.

Крикун Ю.Ю. Характеристики змагальної діяльності спортсменів черліденгу. Слобожанський науково-спортивний вісник. Харків : ХДАФК, 2009. № 2. С. 30–35.

Крикун Ю., Андрієнко Г. Черліденг. Правила змагань. Київ, 2016. 80 с.

Кузьмина Н.В. Способности, одаренность, талант учителя. Л. : Знание, 1985. 32 с.

Нестерова Т.В. Техника двигательных взаимодействий в групповых упражнениях художественной гимнастики. Наука в олимпийском спорте. Київ : Олимпийская литература, 2000. № 2. С. 31–39.

Нестерова Т.В., Кожанова О.С. Фактори індивідуально-психологічної та психофізіологічної сумісності спортсменок при відборі в команди з групових вправ з художньої гімнастики. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблем фізичного виховання та спорту : збірник наукових праць. Харків, 2010. № 1. С. 87–90.

Синиця С.В., Шестерова Л.Є. Оздоровча аеробіка. Спортивно-педагогічне вдосконалення : навчальний посібник. Полтава, 2011. 244 с.

Психолого-педагогическое сопровождение спортивной деятельности в контексте самореализации личности : монография / Л.Г. Уляева и другие ; под общ. ред. Л.Г. Уляевой. М. : Издатель Мархотин П.Ю., 2014. 236 с.

Психофизиологическое состояние спортсменов с разным уровнем личностной и ситуативной тревожности в сложнокоординационных видах спорта / С.В. Федорчук и другие. Спортивна медицина і фізична реабілітація. 2017. № 1. С. 26–32. URL: http://reposit.uni-sport.edu.ua/handle/787878787/1152.

Психофізіологічні складові стресостійкості і стресовразливості людини в умовах спортивної діяльності / С.В. Федорчук та інші. Науково-методологічні дослідження у фізичній культурі і спорті, фізичній терапії, ерготерапії, туризмі : колективна монографія. Київ, 2021. Т. 2. С. 117–162. URL: https://reposit.uni-sport.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/787878787/3613/%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D1%80%D0%B0%D1%84%D1%96%D1%8F%20%D0%A4%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D1%80%D1%87%D1%83%D0%BA.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Локус контролю як особистісний ресурс подолання стресу кваліфікованих спортсменок / С. Федорчук та інші. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2023. № 1. С. 28–34. DOI: https://doi.org/10.32652/spmed.2023.1.28-34.

Шешеня А.В. Черліденг як засіб фізичного виховання в сучасній школі. Проблеми та перспективи розвитку фізичного виховання спорту і здоров’я людини : матеріали VI Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнар. участю, Полтава, 21–22 квіт. 2022 р. Полтава : ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2022. С. 351–354.

Шинкарук О.А. Ієрархічна структура відбору та орієнтації з позиції системного підходу. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2006. № 1. С. 62–66.

Шинкарук О., Сиваш І. Технологія відбору та орієнтації гімнасток у групових вправах художньої гімнастики. Молода спортивна наука України. 2013. Т. 1. С. 295–301.

Шинкарук О., Лисенко О., Федорчук С. Стрес та його вплив на змагальну та тренувальну діяльність спортсменів. Фізична культура, спорт та здоров’я нації : збірник наукових праць. Вінниця : ТОВ «Планер», 2017. Вип. 3 (22). С. 469–476. URL: http://93.183.203.244:8080/xmlui/handle/123456789/646.

Шинкарук О., Топол А. Психофізіологічні особливості гімнасток, які спеціалізуються в групових вправах художньої гімнастики. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2017. № 4. С. 97–101. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2017.4.97-101.

Шинкарук О., Блажко Н., Андрієнко Г. Види підготовки спортсменок у черліденгу. Молодь та олімпійський рух : збірник тез доп. XIV Міжнар. конф. молодих вчених, Київ, 19 трав. 2021 р. Київ : НУФВСУ, 2021. С. 157–158.

Шинкарук О.А., Андрієнко Г.С., Федорчук С.В. Психологічний та психофізіологічний моніторинг стану кваліфікованих спортсменок у черліденгу в дисципліні чер-данс фристайл під час підготовки до головних змагань. Спортивна медицина і фізична реабілітація. 2022. № 1. С. 49–59. DOI: https://doi.org/10.32652/spmed.2022.1.49-59.

Шиян О. Історичні аспекти становлення та розвитку черліденгу у світі та Україні. Спортивний вісник Придніпров’я. 2013. № 2. С. 196–199.

Яковлєв Б., Воронова В. Індивідуально-психологічні якості, які лімітують функціональну організацію психомоторики кваліфікованих спортсменів. Фізична культура, спорт та здоров’я нації : збірник наукових праць. Вінниця, 2014. № 18 (1). С. 513–519.

Behm D.G., Carter T.B. Empathetic Factors and Influences on Physical Performance: A Topical Review. Frontiers in Psychology. 2021. Vol. 12. Art. 686262. DOI: 10.3389/fpsyg.2021.686262.

European Cheer Union – ECU. URL: https://www.cheerunion.eu/.

Fedorchuk S., Lysenko O. Influence of neurodynamic properties on the choice of coping strategies in qualified athletes. Slobozhanskyi herald of Science and Sport. 2018. № 3 (65). С. 8–11.

Assessment of the risk of injury to athletes in connection with psychophysiological indicators (skiing) / S. Fedorchuk et al. Sport Science and Human Health. 2020. № 2 (4). Р. 141–153.

International Cheer Union – ECU. URL: https://cheerunion.org/.

Janelle C.M., Fawver B.J., Beatty G.F. Emotion and sport performance. Handbook of sport psychology. 2020. P. 254–298. URL: https://doi.org/10.1002/9781119568124.ch13.

Krykun O., Voronova V., Fedorchuk S. The role of empathy in the coach-athlete relationship in cheerleading. European Psychiatry (Abstracts of the 31th European Congress of Psychiatry). 2023. Vol. 66 (S1). EPV0858: S1085.

Lada S.S. Emotionally supportive interaction between an athlete and a coach as a factor in the success of sports activities. Modern Science. XXI century: scientific, cultural, IT context. 2021. С. 140–146.

Rutkauskaitė R., Skarbalius A. Interaction of training and performance of 13-14-year-old athletes in rhythmic gymnastics. Ugdymas. Kūno kultūra. Sportas. 2011. № 3. С. 29–36.

Psychological Components of a Football Coach Personality / V. Voronova et al. SportMont. 2021. № 19 (S2). С. 137–141. DOI: 10.26773/smj.210923.

Завантаження

Опубліковано

2024-05-30

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПІДГОТОВКИ СПОРТСМЕНІВ