ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ АКРОБАТОК З УРАХУВАННЯМ ЇХНІХ ОСОБИСТІСНИХ ХАРАКТЕРИСТИК (НА ПРИКЛАДІ ЖІНОЧИХ ГРУП)

Автор(и)

  • Станіслав Дмитрович Максимов Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0001-9396-1705
  • Валентина Іванівна Воронова Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0002-5072-4184
  • Юлія Анатоліївна Максимова Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0002-0846-2483
  • Ірина Володимирівна Колеснік Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0002-0653-907X

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-2-13

Ключові слова:

акробатичні склади, особистісні властивості, темперамент, мотивація, тривожність

Анотація

Проблема диференціації тренувального процесу актуальна у спортивній акробатиці, де вправи виконуються партнерами сумісно, за тісної взаємодії, і при цьому вони можуть відрізнятися за віком, характером, темпераментом та статтю. Рухова та психологічна взаємодія людей у спільній діяльності у різних видах спорту має вирішальне значення у досягненні високих результатів на змаганнях. Тому змагальний успіх визначається сумарною дією багатьох чинників, якостей та здібностей, усі з яких важливі та перебувають у тісному взаємозв’язку. Одним із важливих завдань психологічного забезпечення процесу підготовки у спортивній акробатиці під час тренувальної та змагальної діяльності є врахування особистісних характеристик партнерів. Мета дослідження – розробити і науково обґрунтувати методику формування позитивного психологічного клімату в акробатичному складі з урахуванням особистісних характеристик партнерів. Методи дослідження: теоретичний аналіз і узагальнення даних науково-методичної літератури, методи психодіагностики, педагогічний експеримент, методи математичної статистики. Результати. У всіх жіночих групах зустрічаються різні соціотипи з різним рівнем емоціональної стабільності та різним типом темпераменту. Із п’яти акробатичних складів немає жодного гомогенного за показниками «інтроверсія – екстраверсія» та «темперамент». Лише в жіночій групі за номером 5 усі акробатки емоційно стабільні. Упровадження методики диференціації навчального процесу, яка передбачала врахування особливостей кожного партнера акробатичного складу та була спрямована на покращення психологічного та мотиваційного клімату в акробатичному складі, указує на достовірно (p<0,05) вищі показники сумісності та спрацьованості, ніж до початку експерименту; ситуативна тривожність акробаток достовірно (p<0,05) знизилася; реакція на партнерів, на зауваження тренера достовірно покращилася; психологічний клімат в акробатичних складах достовірно (p <0,05) покращився.

Посилання

Боднар ІР. Диференційоване фізичне виховання : навчальний посібник. Львів : ЛДУФК, 2017. 200 с.

Гуцало ЕУ. Від теорії до практики: дослідження малої навчальної групи : навчально-методичний посібник. Кіровоград : РВВ КДПУ імені Володи-

мира Винниченка, 2012. С. 43–44.

Гринь АР, Тихоплав МЮ, Запольский ДП. Комплектования составов на основе психологической совместимости в парно-групповой акробатике

(женские тройки). Матер. ХХVІI Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Вітчизняна наука на зламі епох: проблеми та перспективи

розвитку», 17 лиcтопада 2017 р. Переяслав-Хмельницький, 2017. C. 346–350.

Іваненко В. Особливості розуміння психологічної сутності мотивації досягнення в спортивній діяльності. Науковий вісник Мелітопольського

державного педагогічного університету. Серія «Педагогіка». 2017;1:86–90.

Колеснік ІВ. Диференціація навчально-тренувального процесу юних гімнастів з урахуванням особливостей розвитку нервової системи : дис.

Київ, 2023. 247 с.

Круцевич ТЮ. Влияние свойств высшей нервной деятельности на двигательные способности человека. Физическое воспитание студентов твор-

ческих специальностей. 2001;5:33–39.

Максимов СД. Формування акробатичних складів з урахуванням сумісності індивідуально-психологічних особливостей спортсменів : магістер-

ська робота. https://reposit.uni-sport.edu.ua/

Максимов СД, Воронова ВІ, Максимова ЮА. Індивідуально-психологічні особливості сумісності спортсменів в акробатиці. Теорія і методика

фізичного виховання і спорту. 2023;1:48–54.

Максимов СД, Воронова ВІ, Максимова ЮА. Проблема психологічної сумісності та спрацьованості у спортивній акробатиці / ред. ТМ Булгакова.

Матеріали VI Всеукраїнської наукової електронної конференції «Актуальні проблеми психолого-педагогічного супроводу та розвитку суб’єктів спор-

тивної діяльності», м. Київ, 26 жовтня 2023 р. Київ, 2023, с. 34–35.

Максимов СД, Воронова ВІ, Максимова ЮА. Психологічний клімат в акробатичному складі як фактор спрацьованості акробатів-партнерів/ ред.

ТМ Булгакова. Матеріали VI Всеукраїнської наукової електронної конференції «Актуальні проблеми психолого-педагогічного супроводу та розвитку

суб’єктів спортивної діяльності», м. Київ, 26 жовтня 2023 р. Київ, 2023, с. 32–33.

Філь В. Вплив типологічних властивостей особистості на спортивні досягнення: теоретичний аспект. Магістерський науковий вісник Терно-

пільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. 2018;29:73–75.

Babushkin GD. Psihologicheskaya sovmestimost i srabatyvaemost v razlichnyh vidah sportivnoj deyatelnosti. Teoriya i praktika fizicheskoj kultury.

;(10):28–30.

Завантаження

Опубліковано

2024-10-09

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Максимов, С. Д., Воронова, В. І., Максимова, Ю. А., & Колеснік, І. В. (2024). ДИФЕРЕНЦІАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ АКРОБАТОК З УРАХУВАННЯМ ЇХНІХ ОСОБИСТІСНИХ ХАРАКТЕРИСТИК (НА ПРИКЛАДІ ЖІНОЧИХ ГРУП). Sport Science Spectrum, 2, 95-101. https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-2-13