КОГНІТИВНИЙ РЕСУРС КІБЕРСПОРТСМЕНА ЯК ЧИННИК СПОРТИВНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ

Автор(и)

  • Ольга Юріївна Ганага Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0001-7129-4358
  • Тетяна Валентинівна Петровська Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0003-3936-1965
  • Світлана Володимирівна Федорчук Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0002-2207-9253

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-2-8

Ключові слова:

кіберспорт, кіберспортсмен, когнітивний ресурс, психологічна підготовка, психограма

Анотація

Для досягнення спортивної майстерності в інтелектуальних видах спорту, зокрема кіберспорту, важливе місце займає розумовий та інтелектуальний розвиток спортсменів. Протягом багатьох років у тренувальному процесі поступово формується динамічна професійна структура психічних процесів, станів, зокрема психічних властивостей, що забезпечують результативність діяльності спортсмена у вибраному виді спорту. У статті досліджується когнітивний ресурс як чинник, який визначає ефективність кіберспортсмена. Успішність та ефективність в інтелектуальних видах спорту як під час різних етапів підготовки, так і в умовах змагань заснована передусім на стійкій психічній активності спортсмена. Мета. Установити показники когнітивної моделі ефективного гравця у кіберспорт, які визначають когнітивний ресурс гравців як чинник спортивного вдосконалення. Матеріали і методи. Теоретичний аналіз та узагальнення даних літератури та Інтернет-джерел, аналіз та порівняння результатів емпіричних досліджень. Для визначення когнітивних характеристик кіберспортсменів застосовувалися тести: «Кільця Ландольта» – для визначення концентрації уваги; «Зорова пам’ять» – для визначення короткочасної пам’яті; «Пам’ять на числа» – для визначення обсягу пам’яті; «Встановлення закономірностей» – для визначення логічного мислення; «Діагностика домінуючої перцептивної модальності» – для визначення провідного типу сприйняття: аудіального, візуального або кінестетичного; «Три слова» – для визначення особливостей творчої уяви. Статистичну обробку даних проводили за допомогою методів непараметричної статистики. Для опису вибіркового розподілу вказували медіани та міжквартильний розкид (Ме [25%; 75%]). Для визначення когнітивних характеристик, які притаманні ефективним кіберспортсменам, випробувані були розділені на дві групи: 9 спортсменів з особистим або командним рейтингом та 7 осіб без рейтингу. Наявність особистого або командного рейтингу у кіберспортсменів розглядається як ознака спортивної ефективності. Результати. Результати дослідження свідчать про вплив когнітивних функцій на ефективність гравців у кіберспорті. Кіберспортсмени з рейтингом демонструють вищий рівень концентрації уваги та кінестетичного сприйняття, що вказує на їхню здатність до зосередженості, реакційної швидкості та вміння ефективно взаємодіяти з геймплеєм. Разом із тим обидві групи кіберспортсменів мають високий рівень короткочасної пам’яті й базові логічні навички та належний рівень творчої уяви. Отже, когнітивний ресурс кіберспортсмена є сукупністю когнітивних здібностей, які допомагають адаптуватися до вимог кіберспорту та досягати високих результатів. На основі емпіричних досліджень розроблено психограму модельних показників когнітивних характеристик ефективного гравця у кіберспорті дисципліни Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO). На нашу думку, саме підтримка когнітивної сфери кіберспортсменів може бути розглянута як ресурс, оскільки вона допомагає забезпечити ефективність у грі, зберігаючи високий рівень продуктивності та адаптивність у ситуації невизначеності. Висновки. Порівняння психограми ефективних гравців у кіберспорті з менш ефективними дасть змогу визначити психологічний ресурс кожного спортсмена та індивідуалізувати психологічну підготовку.

Посилання

Агаркова ІВ. Вплив особистісних характеристик на успішність спортивної діяльності [кваліфікаційна робота]. Запоріжжя : ЗНУ, 2022. 56 с.

Алексеєва ІА, Алексєнко ЯВ, Бойченко НВ. Особливості підготовки фахівців з комп’ютерного спорту «Кіберспорт». Проблеми і перспективи

розвитку спортивних ігор та одноборств у закладах вищої освіти. 2021;1: 87–90.

Буров ОЮ, Камишин ВВ, Поліхун НІ, Ашеров АТ. Технології використання мережевих ресурсів для підготовки молоді до дослідницької діяльно-

сті : монографія. Київ; 2012. 416 с. https://lib. iitta.gov.ua/26691/1/burov%202.pdf

Ву Чуанжонг. Індивідуалізація процесу підготовки кваліфікованих боксерів з урахуванням рівня прояву когнітивних функцій : дисертація. Київ :

НУФВСУ, 2023. 218 с.

Ганага О, Петровська Т. Вплив ком’пютерних ігор на стиль життя студентської молоді. Sport science spectrum. 2024;1:129–135.

Ганага ОЮ, Петровська ТВ, Федорчук СВ. Психологічні та психофізіологічні методики для оцінки когнітивного ресурсу кіберспортсменів. Тех-

нології збереження здоров’я реабілітація і фізична терапія : зб. тез доп. XV Міжнар. наук. конф., м. Харків, 20 жовтня 2022 р. Харків; 2022. С. 19–22.

DOI: 10.5281/zenodo.7215511

Ганага О, Петровська Т. Характеристика когнітивної сфери особистості кіберспортсмена. Теорія і методика фізичного виховання і спорту.

;4:56–62. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.4.56-62

Ганага О, Петровська Т, Федорчук С. Творча уява як когнітивний ресурс кіберспортсменів / ред. ТМ. Булгакова. Матеріали VI Всеукр. наук.-електр.

конф. «Актуальні проблеми психолого-педагогічного супроводу та розвитку суб’єктів спортивної діяльності», м. Київ, 26 жовтня 2023 р. Київ : НУФВСУ;

С. 12–14.

Гринь ОР, Гринь АР. Психологічні ресурси подолання наслідків травм та збереження здоров’я спортсменів. Сучасні тенденції розвитку україн-

ської науки : матеріали наукової конференції. Переяслав-Хмельницький, 2018;2(12):64–72.

Долбишева НГ. Системні фактори підготовки спортсменів в інтелектуальних видах спорту. Теорія і методика підготовки спортсменів.

:59–68.

Дружинін В, Харзатова Н. Экспериментальное исследование формирующего влияния среды на креативность. Психологический журнал.

;15(4):83–93.

Дубиніна МІ. Когнітивні особливості особистості як копінг-ресурс професійної самореалізації жінок. ЛНУ імені Івана Франка. Серія «Психоло-

гічні науки». 2018;2(1):40–44.

Імас Є. Кіберспорт як соціально-спортивне явище в умовах сучасного розвитку інформаційного суспільства. Теорія і методика фізичного

виховання і спорту. 2020;(4):13–17.

Імас Є. Кіберспорт як соціально-спортивне явище та декілька причин його ретельно вивчати. https://delo.ua/opinions/kibersportjaksocialnosportivne-

javische-ta-de-377984/

Імас ЄВ, Петровська ТВ, Ганага ОЮ. Кіберспорт в Україні як сучасний культурний феномен. Теорія і методика фізичного виховання і спорту.

;(1):75–81. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2021.1.75-81

Квасниця І, Ференчук Б, Цісар В, Дмитришин Н. Когнітивний компонент у контексті формування конкурентоспроможності майбутнього фахівця

фізичної культури і спорту. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2022;(88):96–100. DOI: https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2022.88.19

Колосов АБ. Когнітивний ресурс підвищення стресостійкості кваліфікованих спортсменів (на прикладі студентів ВНЗ фізкультурного профі-

лю) : дис. Київ; 2007. 177 с.

Ложкин Г.В. Психологический потенциал квалифицированного спортсмена. VIII Международный конгресс «Олимпийский спорт и спорт для

всех», 2003. С. 272–273.

Ложкин Г, Гринь О, Колосов А. Когнитивный ресурс квалифицированного спортсмена. Наука в Олимпийском спорте. 2005;(2):47–52.

Максименко СД, Пасічник ІД. Когнітивна психологія в контексті дослідження пам’яті людини. Наукові записки Національного університету

«Острозька академія». 2012;(20):3–16.

Малик ЯК. Характеристика змагальної продуктивності когнітивних процесів у боксерів. Науковий вісник Херсонського державного універси-

тету. 2016;1(5):118–122.

Олійник НА, Войтенко СМ. Психологічні особливості спортивної діяльності : монографія. Вінниця : ВНАУ, 2020. 240 с.

Петровская ТВ, Ганага ОЮ. Влияние киберспорта на психологические особенности спортсмена. Материалы VI Международного научного кон-

гресса Спорт. Олимпизм. Здоровье, г. Кишинев, 16–18 сентября 2021 г. Кишинев : СВФУ им. МК. Аммосова; 2021. С. 229–235.

Сердюк ЛЗ. Психологічні технології сприяння психологічному благополуччю особистості. Львів : Вікторія Кундельська, 2021. 68 с.

Федорчук С, Петровська Т, Арнаутова Л, Ганага О, Хмельницька І. Локус контролю як особистісний ресурс подолання стресу кваліфікованих

спортсменок Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2023;(1):28–34. DOI: https://doi.org/10.32652/spmed.2023.1.28-34

Шинкарук О. Характеристика спортивної підготовки в кіберспорті: Кіберспорт : монографія / за заг. ред. ЄВ Імаса, ОВ Борисова, ОА Шинкарук.

Київ : Олімпійська література; 2021. 616 с.

Anguera JA. et al. Video game training enhances cognitivecontrol in older adults, Nature, 2013; 7465(501):97–101.

Bányai F, Griffiths M, Király O&Demetrovics Z. The psychology of eSports: а systematic literature review. Journal of Gambling Studies. 2019;35(2):351–365.

DOI: 10.1007/s10899-018-9763-1

Bavelier D. Wikipedia. 2019. [Electronic resource]. Access mode: https://en.wikipedia.org/wiki/Daphne_Bavelier.

Campbell MJ, Toth AJ, Moran AP, Kowal M, Exton C. eSports: а new window on neurocognitive expertise? Progress in brain research. 2018;(240):161–174.

DiFrancisco-Donoghue J, Balentine J, Schmidt G&Zwibel H. Managing the health of the eSport athlete: an integrated health management model. BMJ

Open Sport & exercise medicine. 2019;5(1):1–6. DOI: 10.1136/bmjsem-2018-000467 eCollection 2019.

ESports. Wikipedia. 2021. [Electronic resource]. Access mode: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%96%D0%B1%D0%B5%D1%80%D1%81

%D0 %BF%D0%BE%D1%80%D1%82

Green C, Bavelier D. Learning, attentional control, and action video games. Curr Biol. 2012; 22(6):197–206.

Himrrelstein D, Lim Y & Shapiro J. An eхploration of mental skills among competitive League of Legend players. International Journal of Gaming and

Computer-Mediated Simulation, 2017. 9(2):1–21.

Petrovska T, Hanaha O, Palamar B, Fedorchuk S. Characteristics of motoric activity and focus of attention of student athletes with different involvement

in computer games. Wiadomosci lekarskie, 2023;10:2245–2251. DOI: 10.36740/WLek202310117

Raedeke TD, Smith AL. Development and Preliminary Validation of an Athlete Burnout Measure. Journal of Sport & Exercise Psychology.

;(23):281–306.

Завантаження

Опубліковано

2024-10-09

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Ганага, О. Ю., Петровська, Т. В., & Федорчук, С. В. (2024). КОГНІТИВНИЙ РЕСУРС КІБЕРСПОРТСМЕНА ЯК ЧИННИК СПОРТИВНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ. Sport Science Spectrum, 2, 55-64. https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-2-8