ДОСВІД КАНАДИ В ОРГАНІЗАЦІЙНО-МЕТОДИЧНОМУ ЗАБЕЗПЕЧЕННІ ІНКЛЮЗИВНОСТІ В СПОРТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-23

Ключові слова:

інклюзія, спорт, організаційне забезпечення, методичне забезпечення, інформаційний освітній ресурс

Анотація

Інклюзивність сьогодні є необхідністю, однак ще залишається справжнім викликом у спорті. З огляду на важливу роль тренерів у формуванні інклюзивного спортивного середовища наша стаття дозволяє аналізувати канадський досвід у розробленні організаційно-методичного забезпечення як засобу їх навчання з питань інклюзивності та складової частини інформаційно-освітнього простору у їх підготовці. Мета. Наративний огляд та систематизація належних прикладів організаційно-методичного забезпечення інклюзивності в спорті для тренерів Канади задля створення відкритого інформаційно-освітнього простору в підготовці тренерів України. Методи. Аналіз та систематизація джерел літератури, індукція та дедукція, методи системного та логічного аналізу, синтез та узагальнення. Результати. Перша частина дослідження містить наративний огляд організаційних передумов та методичного оснащення для підготовки тренерів у Канаді в контексті інклюзії, систематизацію та оцінку належних наявних підходів. Характерною рисою організаційної основи імплементації інклюзивності в спорті Канади є взаємодія та співпраця різних організацій, які об’єднуються в альянси задля координації зусиль, обміну ресурсами й досвідом та, як один із результатів їх спільної дії, розроблення науково обґрунтованих методичних ресурсів, серед яких превалюють навчально-та інструктивно-методичні матеріали, для підготовки фахівців у спортивному секторі. На прикладі досвіду Канади друга частина дослідження підкреслює значення широкомасштабних освітніх мереж, співпраці та розбудові знань через дистанційний доступ до ресурсів, цифрових навчальних матеріалів та актуальних досліджень. Заслуговують на увагу переваги відкритих освітніх ресурсів. Водночас у статті вказується на застереження, пов’язані з виключним доступом до певних ресурсів для членів Асоціації тренерів Канади та можливими фінансовими обмеженнями, що важливо враховувати під час адаптації підходів. Висновки. Компендіум канадського досвіду має потенціал бути самостійним методичним ресурсом у навчанні фахівців щодо інклюзії в спорті, а комплексні результати дослідження можуть слугувати основою для розроблення та вдосконалення вітчизняної системи імплементації інклюзивних підходів та створення інклюзивного спортивного середовища в Україні шляхом навчання тренерів із використанням відповідного організаційно-методичного забезпечення та за сприяння відкритості інформаційно-освітнього простору їх підготовки.

Посилання

Шевчук О., Когут І., Маринич В. Бібліометричний аналіз наукових публікацій за напрямом «Інклюзія в спорті» у базі даних Web of Science Core Collection. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023.№ 1. С. 75–83. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2023.1.75-83.

Шевчук О., Когут І., Маринич В. Методичне забезпечення як важлива складова імплементації інклюзивності в спорті. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2023. № 2. С. 66–76. DOI: https://doi.org/10.32652/spmed.2023.2.66-76.

Шевчук О., Когут І., Маринич В. Організаційні засади реалізації інклюзивності у спорті. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 3. С. 86–95. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2023.3.86-95.

Шевчук О., Когут І., Маринич В. Компендіум належних прикладів організаційно-методичного забезпечення інклюзивності в спорті:досвід Австралії. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 4. С. 84–96. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2023.4.84-96.

Коляда І. Інформаційно-освітній простір та інформаційно-освітнє середовище: спроба філософської рефлексії. Актуальні проблеми філософії та соціології. 2017. № 18. С. 70–73.

Innovation initiative – sport support program. Canadian Heritage. URL: https://www.canada.ca/en/canadian-heritage/services/funding/sport-support/innovation-initiative.html.

Canadian Paralympic Committee. Creating a Safe, Welcoming and Inclusive Sport Environment in Canadian Sport. 2019. 5 p. URL: https://paralympic.ca/sites/default/files/2019-07/Final_D&I_Intro_web%20.pdf.

Long-Term Athlete Development for Athletes with Disabilities. Vancouver: Canadian Sport for life, 2016. 34 p. URL: https://archerycanada.ca/wp-content/uploads/2019/06/No_Accidental_Champions_final_web.pdf.

Long-Term Development in Sport and Physical Activity 3.0. Sport for Life Society, 2019. 47 p. URL: https://sportforlife.ca/wp-content/uploads/2019/06/Long-Term-Development-in-Sport-and-Physical-Activity-3.0.pdf.

Sport & exercise. Canadian Disability Participation Project. URL: https://cdpp.ca/sport-exercise.

Canadian Disability Participation Project. A Blueprint for Building Quality Participation in Sport for Children, Youth, and Adults with a Disability. Kelowna: University of British Columbia, 2018. 27 p. URL: https://cdpp.ca/sites/default/files/QualityParticipationBlueprint_CDPP_April%202023.pdf.

Canadian Disability Participation Project. A Blueprint for Building Quality Participation in Sport for Children and Youth with Autism Spectrum Disorder. Kingston: Queen’s University, 2020. 24 p. URL: https://cdpp.ca/sites/default/files/AO_Blueprint_CDPP_April%202023_English.pdf.

Canadian Disability Participation Project. Evidence-Based Strategies for Building Quality Participation in Sports for Children, Youth, and Adults With Disability. Kelowna: University of British Columbia, 2018. 12 p. URL: https://cdpp.ca/sites/default/files/CDPP%20Quality%20of%20Participation%20Evidence%20Summary.pdf.

A Quick Guide for Program Leaders – STEP 1. Canadian Disability Participation Project, 2023. 2 p. URL: https://cdpp.ca/sites/default/files/Quality%20Participation%20Quick%20Guide%201.pdf.

A Quick Guide for Program Leaders – STEP 2. Canadian Disability Participation Project, 2023. 5 p. URL: https://cdpp.ca/sites/default/files/Quality%20Participation%20Quick%20Guide%202.pdf.

Everyone Plays. Vaughan: Ontario soccer, 2018. 17 p. URL: https://cdn3.sportngin.com/attachments/document/0151/0892/Everyone_Plays_Book_web.pdf.

Quality participation blueprint worksheet. Canadian Disability Participation Project. URL: https://cdpp.ca/sites/default/files/CDPP%20Quality%20Participation%20Blueprint%20Worksheet_0.xlsx (date of access: 03.10.2023).

Audit tool for au some Ottawa blueprint. Canadian Disability Participation Project. URL: https://cdpp.ca/sites/default/files/Audit%20Tool%20for%20Ausome%20Ottawa%20Blueprint_0.xlsx (date of access: 03.10.2023).

Development of the measure of experiential aspects of participation for people with physical disabilities / J.G. Caron et al. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation. 2019.

Vol. 100, no. 1. P. 67–77. URL: https://doi.org/10.1016/j.apmr.2018.08.183 (date of access: 04.10.2023).

Guide to Using the Measure of Experiential Aspects of Participation (MeEAP). Canadian Disability Participation Project. 2 p. URL: https://cdpp.ca/sites/default/files/CDPP%20Measure%20of%20Experiential%20Aspects%20of%20Participation%20(MeEAP)%20&%20Guide.pdf.

Coaching kids of all abilities. Jumpstart. URL: https://coachingallabilities.com/koala_final/(date of access: 04.10.2023).

Gender equity lens. Canadian Women & Sport. URL: https://womenandsport.ca/learning-opportunities/e-learning/gender-equity-lens/(date of access: 04.10.2023).

She belongs: Building social connection for lasting participation in sport. Canadian Women and Sport. URL: https://womenandsport.ca/resources/publications/she-belongs/ (date of access: 04.10.2023).

Engaging Newcomer Girls & Women: Physical Activity & Sport Handbook. Canadian Women and Sport, 2021. 25 p. URL: https://womenandsport.ca/wp-content/uploads/2021/02/Engaging-Newcomer-Girls-Women-in-Sport-and-Physical-Activity-Handbook.pdf.

Leading the Way: Working with LGBTQ Athletes & Coaches. Canadian Women and Sport. 36 p. URL: https://womenandsport.ca/wp-content/uploads/2020/03/Leading-the-Way_Full-Resource_Canadian-Women-Sport.pdf.

Creating Inclusive Environments for Trans Participants in Canadian Sport: Guidance for Sport Organizations. Canadian Center for Ethics in Sport. 46 p. URL: https://cces.ca/sites/default/files/content/docs/pdf/cces-transinclusionpolicyguidance-e.pdf.

Creating Inclusive Environments for Trans Participants in Canadian Sport: Policy and Practice Template for Sport Organizations. Canadian Center for Ethics in Sport. 31 p. URL: https://www.cces.ca/sites/default/files/content/docs/pdf/creating_inclusive_environments_for_trans_participants_in_canadian_sport-practice_and_policy_template-final-e.pdf.

Coaching Athletes with a Disability. Coaching Association of Canada, 2016. 47 p. URL: https://coach.ca/sites/default/files/2020-02/Coaching_Athletes_Disability_update2016.pdf.

Coaching Masters Athletes. Coaching Association of Canada, 2020. 25 p. URL: https://coach.ca/sites/default/files/2021-07/Coaching%20Master%20Athletes_FINAL2021_EN.pdf.

Osborn C. Coaches’ Resource Guide: Supporting Young Athletes Who Are Deaf and Hard of Hearing in a Mainstream Setting. 2018. 32 p. URL: https://coach.ca/sites/default/files/2020-02/Coaches_Resource_Guide.pdf.

Konoval T., Leo J., Ferguson J. Becoming Para Ready: A Resource to Help Club and School Athletics Programs Support More Effective Integration. Edmonton, 2019. 23 p. URL: https://www.ualberta.ca/steadward-centre/media-library/graphics/becoming-para-ready-final-alt-txt.pdf.

National coaching certification program. Coaching Association of Canada. URL: https://coach.ca/national-coaching-certification-program(date of access: 04.10.2023).

Coaching athletes with a disability. Coaching Association of Canada. URL: https://coach.ca/nccp-coaching-athletes-disability?gclid=EAIaIQobChMIkLukgqOr4wIVRR-tBh2Td-QQlEAAYASAAEgIyu_D_BwE (date of access: 04.10.2023).

Aboriginal coaching modules. Aboriginal Sport Circle. URL: https://www.aboriginalsportcircle.ca/aboriginal-coaching-modules (date of access: 04.10.2023).

Anti-racism in coaching. Coaching Association of Canada. URL: https://coach.ca/diversity-and-inclusion/anti-racism-in-coaching (date of access: 04.10.2023).

Active Living Alliance for Canadians With A Disability. URL: https://ala.ca (date of access: 04.10.2023).

Fit for All: Tips to Ensure Events Include People with Disabilities. Active Living Alliance for Canadians with a Disability. URL: https://ala.ca/sites/default/files/wp-content/uploads/Fit-for-all.pdf.

Moving to inclusion. Active Living Alliance for Canadians With A Disability. URL:https://ala.ca/moving-inclusion (date of access: 04.10.2023).

All abilities welcome tool kit. Active Living Alliance for Canadians with a Disability. 20 p. URL: https://ala.ca/sites/default/files/wp-content/uploads/All-Abilities-Welcome-Toolkit.pdf.

Canadian Blind Sports. URL: http://www.canadianblindsports.ca (date of access: 04.10.2023).

Canadian Blind Sports Association, Coaching Association of Canada. Goalball coach pathway. 2018. URL: http://canadianblindsports. ca/wp-content/uploads/2019/09/Goalball_Coach_Pathway_EN_Mar_2019.pdf.

The Disability Policy Lens. Canadian Disability Policy Alliance, 2015. URL: https://www.disabilitypolicyalliance.ca/wp-content/uploads/2018/03/dispollens-2017-New-Document.pdf.

Завантаження

Опубліковано

2024-05-30

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ, ПЕДАГОГІКА, ПСИХОЛОГІЯ, ПРАВО, СОЦІОЛОГІЯ І ФІЛОСОФІЯ У СФЕРІ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ І СПОРТУ