БІБЛІОМЕТРИЧНИЙ АНАЛІЗ ДОСЛІДНИЦЬКОГО ПОЛЯ «БРЕНДИНГ У СПОРТІ»
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-21Ключові слова:
брендинг, спорт, бібліометрія, кластерування, VOSviewerАнотація
В епоху стрімкого технологічного прогресу, швидкого поширення соціальних мереж та онлайн-платформ, брендинг у спорті набув безпрецедентної актуальності, ґрунтовне розуміння його як засобу для досягнення економічних, соціальних і здоров’язберігальних цілей є необхідним для всіх представників спортивної індустрії. Тому виникла необхідність проаналізувати країни з найбільш активним внеском у досліджуване питання, розглянути наукові установи й найбільш плідних авторів, що працювали в напрямі брендингу в спорті. Ґрунтовне оцінювання пошукових напрацювань сприятиме кращому розумінню концепцій і стратегій розвитку цього напряму в науковому середовищі, дасть змогу глибше зрозуміти його сучасні тенденції, базуючись на результатах, отриманих із найкращих світових практик. Мета статті – бібліометричний аналіз дослідницького поля «брендинг у спорті» шляхом вивчення публікацій у міжнародній наукометричній базі даних Web of Science Core Collection. Методи: аналіз, синтез, узагальнення, порівняння й зіставлення, системний аналіз, кластерування. Результати. У статті проаналізовано дані стосовно країн, авторів і науково-дослідних установ, що є найбільш плідними у вивченні брендингу в спорті. На основі матеріалів 1537 публікацій визначено учасників, що були найбільш активними протягом останніх десяти років, зафіксовано тенденції до підвищення рівня досліджуваності питання в останні роки. Установлено масив із 189 ключових слів, наявних у роботах авторів, і за допомогою програмного забезпечення VOSviewer проведено кластерування отриманих даних. Це дало змогу виявити п’ять основних кластерів, зокрема такі, що зосереджуються на поняттях залучення бренду й маркетингової динаміки, персональному брендингу спортсмена, стратегічному управлінні, а також ролі брендингу в глобальному впливі спорту на світовому рівні. Дані, що отримані в ході дослідження, дали змогу охарактеризувати специфіку напрямів у межах дослідницького поля, уточнити перелік суміжних галузей і сфер, сформувати комплексне розуміння проблеми й установити вектор для подальших наукових пошуків за напрямом брендингу в спорті.
Посилання
Резолюція Генеральної Асамблеї ООН № 70/1, 2015. ІПС ЛІГА: ЗАКОН – система пошуку, аналізу та моніторингу нормативно-правової бази. URL: https://ips.ligazakon.net/document/MU15167.
Танклевська Н., Вибранський В. Основи маркетингу в спортивній сфері. Соціально-екон. проблеми сучас. періоду України. 2019. № 6 (140). С. 20–25. URL: https://doi.org/10.36818/2071-4653-2019-6-4.
LIBNAS | LIBRARY PORTAL OF NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES OF UKRAINE. Гуля Ю.В. Теоретико-методологічні засади брендингу та бренд-менеджменту підприємств. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DB N=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_ S 2 1 P 0 3 = F I L A = & a m p ; 2 _ S 2 1 S T R = Vc h n u _ekon_2015_5(1)__49.
Шпилик С., Омелянюк В. ELARTU – Інституційний репозитарій ТНТУ імені Івана Пулюя: Домівка. Брендинг як спосіб підвищення рівня конкурентоспроможності. URL: http://elartu.tntu.edu.ua/handle/123456789/20237.
Шевченко А., Стаднік Л., Задорожна Р. Бренд менеджмент як маркер ефективності в консалтингових та брокерських послугах. Економіка та держава. 2021. № 9. С. 68. URL: https://doi.org/10.32702/2306-6806.2021.9.68.
Поліщук Т. Перспективні напрямки розробки успішних брендів в Україні. Актуальні проблеми економіки. 2009. № 7. С. 129–37.
LIBNAS | LIBRARY PORTAL OF NATIONAL ACADEMY OF SCIENCES OF UKRAINE. Ромат Є. Система бренд-маркетингових комунікацій. 2016. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21R EF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S 2 1 P 0 3 = F I L A = & amp ; 2 _ S 2 1 S T R = t o v a r y _2016_1_4.
Мукомела-Михалець В., Соколюк Г. Роль і функції брендингу в управлінні сталим розвитком підприємницьких структур. Гал. екон. вісн. 2019. № 55 (2). С. 76–88. URL: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyk_tntu2018.02.076.
Sports branding as an object of scientific analysis based on the study of publications in the international scientometric database Scopus / S. Stadnyk et al. Слобож. науково-спорт. вісник. 2023. № 27 (2). Р. 81–91. URL: https://doi.org/10.15391/snsv.2023-2.004.
Стадник С., Окунь Д. Спортивний брендинг як об’єкт наукового аналізу на підставі вивчення публікацій у міжнародній наукометричній базі Web of Science Core Collection. Наук. часопис Нац. пед. ун-ту ім. М.П. Драгоманова. Серія 15 «Науково-пед. проблеми фіз. культури (фіз. культура і спорт)». 2024 № 2 (174). С. 175–84. URL: https://doi.org/10.31392/udu-nc.series15.2024.2(174).38.
Куцев В. Брендинг як основа розвитку змагань чемпіонату Європи з футболу. Молода спорт. наука України. 2011. № 1. Р. 164–167.
How to conduct a bibliometric analysis: An overview and guidelines / N. Donthu et al. J Bus Res. 2021 № 133. Р. 285–96. URL: https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.04.070.
Van Eck N.J., Waltman L. Software survey: VOSviewer, a computer program for bibliometric mapping. Scientometrics. 2009. № 84 (2). Р. 523–38. URL: https://doi.org/10.1007/s11192-009-0146-3.
Smith L.C. Citation analysis. Graduate School of Library and Information Science. University of Illinois at Urbana-Champaign. 1981. № 30. Р. 83–106. URL: https://hdl.handle.net/2142/7190.
ScientoPy. URL: https://www.scientopy.com.
Conceptualization and Measurement of Fan Engagement: Empirical Evidence From a Professional Sport Context / M. Yoshida et al. J Sport Manag. 2014. № 28 (4). Р. 399–417. URL: https://doi.org/10.1123/jsm.2013-0199.
Yoshida M., Heere B., Gordon B. Predicting Behavioral Loyalty through Community: Why Other Fans Are More Important Than Our Own Intentions, Our Satisfaction, and the Team Itself. J Sport Manag. 2015. № 29 (3). Р. 318–33. URL: https://doi.org/10.1123/jsm.2013-0306.
Kunkel T., Biscaia R. Sport Brands: Brand Relationships and Consumer Behavior. Sport Mark Q. 2020. № 29 (1). Р. 3–17. URL: https://doi.org/10.32731/smq.291.032020.01.
Sport Sponsorship: The Relationship Between Team Loyalty, Sponsorship Awareness, Attitude Toward the Sponsor, and Purchase Intentions / R. Biscaia et aj. J Sport Manag. 2013. № 27 (4). Р. 288–302. URL: https://doi.org/10.1123/jsm.27.4.288.
Porter A.L., Kongthon A., Lu J.C. Scientometrics. 2002. № 53 (3). Р. 351–70. URL: https://doi.org/10.1023/a:1014873029258.