ПОВЕДІНКОВІ ОРІЄНТАЦІЇ ДІТЕЙ 12–15 РОКІВ В РЕАЛІЗАЦІЇ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ ТА ЗБЕРЕЖЕННІ ЗДОРОВ’Я

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-18

Ключові слова:

діти 12–15 років, здоров’я, поведінкові орієнтації, рухова активність

Анотація

Всесвітньою асамблеєю охорони здоров’я визначено, що у світі не відповідають глобальним рекомендаціями з рухової активності 23% дорослих і 81% підлітків (віком 11–17 років), що несе супутні наслідки для здоров’я громадян та індексу здоров’я суспільства. В керівних документах Всесвітньої організації охорони здоров’я визначені змістові лінії в популяризації рухової активності серед підростаючого покоління та її реалізації, де досягнення цілей сталого розвитку суспільства визначається через стратегію розбудови екологічно безпечного і здорового освітнього середовища. Мета. Визначити вплив поведінкових орієнтацій на збереження здоров’я дітей 11–15 років в контексті реалізації рухової активності. Методи. Теоретичний аналіз і узагальнення наукової літератури; методика прогнозування здоров’я підлітків з урахуванням їх рухової активності; методи математичної статистики. Результати. Встановлено, що прогностична наявність ризиків зниження здоров’я у дівчат міських шкіл нижча за порівняння з даними дівчат сільських шкіл: 48,53% проти 60,42% відповідно. В дівчат сільських шкіл відсутність ризику зниження здоров’я відзначено у 39,58% опитаних, що на 11,89% нижче, ніж у дівчат міських шкіл (51,47%). Для хлопців 12–15 років наявність зниження здоров’я була вищою для представників сільських шкіл (54,35%), у міських школах цей показник відзначено у 53,73% хлопців. Відсутність ризиків зниження здоров’я у хлопців міських та сільських шкіл відзначено у 46,27% та 45,65% відповідно. На це вплинули такі детермінанти, як наявність хронічних захворювань, тривалість сну, низький рівень доходів сім’ї, відсутність рухової активності у повсякденному житті батьків, відсутність спільної рухової активності з батьками, кратність заняття спортом та її тривалість на тиждень.

Посилання

Гозак С., Єлізарова О., Станкевич Т., Парац А Тривалість нічного сну школярів як гігієнічна проблема. Environment & Health. 2018. № 1. С. 68–72. URL: http://www.dovkil-zdorov.kiev.ua/env/85-0068.pdf.

Єлізарова О., Гозак С., Станкевич Т., Парац А. Методика оцінки індивідуального ризику для здоров’я міських дітей 12–15 років. Довкілля та здоров’я. 2019. № 4 (93). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/metodika-otsinki-individualnogo-riziku-dlya-zdorov-ya-miskihditey-12-15-rokiv.

Калініченко ІО., Калініченко О. Використання моніторингу як інформаційно-аналітичної підтримки впровадження здоров’язбережувальних технологій у закладах освіти. Міжнародний науковий журнал «Грааль науки». 2021. № 6. С. 385–386.

Методики прогнозування здоров’я міських підлітків з урахуванням їх рухової активності / упоряд.: Н. Полька, С. Гозак, О. Єлізарова, М. Антомонов, Т. Станкевич, А. Парац. Київ, 2019. 19 с.

Національна стратегія з оздоровчої рухової активності в Україні на період до 2025 року «Рухова активність – здоровий спосіб життя – здорова нація». URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/42/2016.

Національна стратегія розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у Новій українській школі від 25 травня 2020 року № 195. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/195/2020#Text.

Пересипкіна Т. Редька І., Сидоренко Т., Пересипкіна А. Інформаційна значущість медико-соціальних факторів, які впливають на здоров’яорієнтовану поведінку школярів. Здоров’я дитини. 2019. № 14 (3). С. 165–170. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Zd_2019_14_3_7.

Про забезпечення сталого розвитку сфери фізичної культури і спорту в Україні в умовах децентралізації влади від 19 жовтня 2016 року № 47. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1695-19#Text.

Про затвердження концепції розвитку щоденного спорту в закладах освіти: Наказ МОН, Мінмолодьспорт від 27 жовтня 2021 року № 1141/4088. URL: http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/85327.

Про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року від 30 вересня 2019 року № 722/2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/722/2019#Text.

Рекомендації щодо стратегічного розвитку фізичного виховання та спортивної підготовки серед учнівської молоді на період до 2025 року: Наказ МОН від 15 лютого 2021 року № 194. URL: http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/80880.

Рівень залученості дітей та молоді до рухової і фізичної активності та вплив спорту на фізичне і ментальне здоров’я: Звіт за результатами дослідження. Київ: Інститут молоді, 2023. 59 с.

Семененко В., Трачук С., Теліус В., Малишева О. Європейський досвід організації фізичної активності дітей та підлітків: проблематика і перспективи. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 3. С. 56–62. DOI: 10.32652/tmfvs.2023.3.56–62.

Соціальна обумовленість та показники здоров’я підлітків та молоді: за результатами соціологічного дослідження в межах міжнародного проєкту «Здоров’я та поведінкові орієнтації учнівської молоді»: монографія / О. Балакірєва, Т. Бондар та ін.; наук. ред. О. Балакірєва; ЮНІСЕФ, ГО «Укр. ін-т соц. дослідж. ім. О. Яременка». Київ: Поліграфічний центр «Фоліант», 2019. 127 с.

Станкевич Т., Гозак С., Єлізарова О., Парац А. Зв’язок рухової активності підлітків з індексом нездоров’я. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2019. № 3 (87). С. 285–297.

Трачук С., Долженко Л., Молодовський О. Фізична підготовленість учнівської молоді: аналіз у вимірі сьогодення. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 2. С. 44–48. DOI: 10.32652/tmfvs.2022.2.44–48.

Трачук С., Круцевич Т., Мамедова І. Умови для реалізації модульного підходу на уроках фізичної культури в сільських і міських закладах загальної середньої освіти. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. № 2. С. 101–110. DOI: 10.32540/2071-1476-2022-2-101.

Трачук С., Мамедова І., Семененко В. Інтегральна оцінка рівня рухової активності учнів 5–9 класів міської та сільської місцевості. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. № 1. С. 128–139. DOI: 10.32540/2071-1476-2022-1-128.

Трачук С., Семененко В., Долженко Л., Мамедова І., Довгаль В. Сталий розвиток освітнього середовища для заохочення рухової активності школярів. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 2. С. 81–85. DOI: 10.32652/tmfvs.2023.2.81–85.

Bakiko I., Krutsevich T., & Trachuk S. Effect of Physical Development Self-Assessment Indicators on Value Orientation Structure Formation in Senior School Age Students. Physical Education Theory and Methodology. 2022; 22 (2): 151–157. https://doi.org/10.17309/tmfv.2022.2.01

Cosma A., Abdrakhmanova S., Taut D., Schrijvers K., Catunda C., Schnohr C. A focus on adolescent mental health and wellbeing in Europe, central Asia and Canada. Health Behaviour in School-aged Children international report from the 2021/2022 survey. Volume 1. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 2023. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO.

Ekelund U., Luan J., Sherar L.B., Esliger D.W., Griew P., Cooper. Moderate to vigorous physical activity and sedentary time and cardiometabolic risk factors in children and adolescents. JAMA. 2012; 307 (7): 704–712.

Galan Y., Andrieieva O., Yarmak O., & Shestobuz O. Programming of physical education and health-improving classes for the girls aged 12–13 years. Journal of Human Sport and Exercise. 2020; 15 (3): 525–534. https://doi.org/10.14198/jhse.2020.153.05.

Geng Y., Trachuk S., Ma X.M., Shi Y.J. & Zeng X. Physiological Features of Musculoskeletal System Formation of Adolescents Under the Influence of Directed Physical Training. Physical Activity and Health, 2023; 7 (1). https://doi.org/10.5334/paah.217.

Global Action Plan on Physical Activity 2018–2030. URL: https://apps.who.int/iris/handle/10665/272722.

Guthold R., Stevens G., Riley L. and Bull F.C. Worldwide trends in insufficient physical activity from 2001 to 2016: a pooled analysis of 358 population-based surveys with 1,9 million participants. Lancet Global Health 6, 10, PE1077-E1086, 2018.

Hysing M., Harvey A.G., Linton S.J. et al. Sleep and Academic Performance in Later Adolescence: Results from a Large Population-Based Study. J. Sleep Res. 2016; 25 (3): 318–224.

Ivachenko S., Trachuk S. Generalization of recommendations on children physical activity. Physical Education and Sport through the Centuries, Belgrad, Nis, Serbia. 2017. Vol. 4. Issue 1. Р. 38–44. URL: https://scindeks-clanci.ceon.rs/data/pdf/2335-0598/2017/2335-05981701038I.pdf.

Krutsevich T., Pangelova N., Trachuk S., Ivanik O. Motor activity of the male and female population in modern society. Journal of Physical Education and Sport. 2019; 19 (3) 231: 1591–1598. DOI: 10.7752/jpes.2019.03231.

Krutsevich T., Marchenko O., Trachuk S., Panhelova N., Napadij A., Dovgal V. The Configuration of Educational Factors in the Family in Terms of their Impact on the Formation of Interest in Sports in Middle School Children. Teorìâ ta Metodika Fìzičnogo Vihovannâ, 2021; 21 (2), 101–106. https://doi.org/10.17309/tmfv.2021.2.01.

Promoting physical activity through schools: a toolkit. Geneva: World Health Organization; 2021. URL: https://apps.who.int/iris/handle/10665/350836.

Short M.A., Gradisar M., Lack L.C, Wright H.R. The Impact of Sleep on Adolescent Depressed Mood, Alertness and Academic Performance. Journal of Adolescence. 2013; 36: 1025–1033.

Завантаження

Опубліковано

2024-05-30

Номер

Розділ

ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ, ФІТНЕС І РЕКРЕАЦІЯ. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ РІЗНИХ ГРУП НАСЕЛЕННЯ. ФІЗИЧНА ТЕРАПІЯ, ЕРГОТЕРАПІЯ