РІЗНОВИДИ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ ШКОЛЯРІВ НА ВІДКРИТИХ СПОРТИВНИХ МАЙДАНЧИКАХ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-17Ключові слова:
рухова активність, спортивні майданчики, школярі, заклади освітиАнотація
Вступ. За інформацією Всесвітньої Асамблеї охорони здоров’я, за кордоном понад 80% підлітків 11–17-річного віку не дотримуються поточних міжнародних рекомендацій щодо мінімальної годинної фізичної активності на добу (серед дівчат це 85% і 78% серед хлопців). У контексті підвищення рухової активності доцільним є збільшення ефективності використання спортивних об’єктів закладів освіти різного рівня. Сьогодні в нашій країні мережа включає фізкультурно-спортивні споруди для занять понад 160 видами спорту та проведення активного дозвілля. Проблема стану спортивних майданчиків та їх цільового застосування лише фрагментарно розглядається у дослідженнях науковців. Варто відзначити зростаючі вимоги не тільки до оформлення (дизайну), але й до їх цільового використання. Отже, актуальним є дослідження особливостей використання школярами спортивних майданчиків закладів освіти, особливо у районах, постраждалих від бойових дій, одним з яких є м. Суми. Мета. Визначити різновиди рухової активності школярів та особливості використання ними відкритих спортивних майданчиків закладів освіти м. Суми. Методи. Аналіз науково-методичної літератури, метод опитування для оцінювання різновидів рухової активності школярів на відкритих спортивних майданчиках, методи математичної статистики. Результати. В Україні існують специфічні проблеми, пов’язані з використанням школярами спортивних майданчиків. Обмежені ресурси, застаріла інфраструктура та різний рівень обізнаності про важливість фізичного виховання сприяють виникненню цих проблем. Як наслідок, багато школярів не мають належних можливостей займатися регулярними фізичними навантаженнями, що негативно впливає на їхній загальний розвиток і самопочуття. Отримані результати показали, що найпопулярнішими видами рухової активності у позанавчальний час серед цього контингенту дітей залишаються рухливі ігри, футбол, прогулянки і вправи на гімнастичних приладах. Діти, за невеликим винятком, здебільшого рівномірно залучалися до тих чи інших видів рухової активності в різні часові періоди.
Посилання
Борек З. Польський досвід оздоровчо-рекреаційної діяльності з використанням спортивних споруд типу «Орлик». Спортнаука України. 2015. № 2. С. 48–54.
Блажиєвський Г., Савитська Н. Актуальні проблеми функціонування спортивних
споруд та ефективність їх використання. Фіз. виховання та спорт у контексті держ. програми розвитку фіз. культури в Україні: досвід, проблеми, перспективи. 2014. № 1. С. 16–19.
Векліч В. Оцінка матеріально-технічного забезпечення фізичного виховання у загальноосвітніх школах України. Фіз виховання спорт та культура здоров’я у сусп-ві. 2019. № 4 (44). С. 47–52.
Гаркуша С. Характеристика стану здоров’я сучасної учнівської та студентської молоді в Україні. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. 2013. С. 92–94.
Кінаш І. Інфраструктура фізичної культури та спорту України: сучасний стан, проблеми розвитку, способи вирішення. Бізнес Інформ. 2013. № 1. С. 174–177.
Крижанівська О. Фізична культура студентів в Україні: сучасний стан та перспективи. Фіз. виховання спорт та культура здоров’я у сусп-ві. 2018. № 3 (37). С. 35–40.
Мандюк А. Теоретико-методичні основи формування культури вільного часу школярів з використанням різних форм рухової активності: дис. … докт. наук з фізичного виховання та спорту: спец. 24.00.02 «Фізична культура, фізичне виховання різних груп населення»; Львівський державний університет фізичної культури імені Івана Боберського. Львів, 2021. 345 с.
Мандюк А., Ріпак М. Оцінка функціонального стану відкритих спортивних майданчиків м. Львова. Вісн. Черніг. нац. пед. ун-ту. 2018. № 152 (2). С. 102–105.
Семененко В., Трачук С., Теліус В., Малишева О. Європейський досвід організації фізичної активності дітей та підлітків: проблематика і перспективи. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 3. С. 56–62. DOI: 10.32652/tmfvs.2023.3.56–62.
Томенко О., Матросов С., Москаленко Т. Стан та функціональне призначення спортивних майданчиків закладів освіти Сумської міської територіальної громади. Вісн. Прикарпат. нац. ун-ту. 2023. № 41. С. 81–86.
Karimov F. Scientific and Methodological Bases of Normalization of Loads in Physical Education and Mass Sports-Health Training. EUR J BUS STARTUPS OPEN SOC 2 2. 2022:24-8.
King AC. Community-based approaches to reducing health inequities and fostering environmental justice through global youth-engaged citizen science. Int J Environ Res Public Health. 2021. 892 р.
Krutsevich T., Pangelova N., Trachuk S., Ivanik O. Motor activity of the male and female population in modern society. Journal of Physical Education and Sport. 2019. № 19 (3). Р. 1591–1598. DOI: 10.7752/ jpes.2019.03231.
Kolbe LJ. School health as a strategy to improve both public health and education. Annu Rev Public Health. 2019. № 40. Р. 443–463.
Hammami A. Physical activity and coronavirus disease 2019 (COVID-19): specific recommendations for home-based physical training. Manag Sport Leis. 2022. № 27 (1–2). Р. 26–31.
Promoting physical activity through schools: a toolkit. Geneva: World Health Organization; 2021. URL: https://apps.who.int/iris/ handle/10665/350836.
Promotion of physical activity in the education sector. Current situation and good experiences of European Union Member States in the WHO European Region. 2018. URL: http://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0007/398995/Education-Factsheet_RUS.pdf?ua=1.
Semenenko V., Trachuk S., Telius V., Malysheva O. European experience of organizing physical activity of children and adolescents: problems and prospects. Theory Methods Phys Educ Sports. 2023. № 3. Р. 56–62.
Syrovatko Z., Yefremenko M., Anikeienko L, Bilokon V., Korol S. Strengthening students’ health in the process of sports and health tourism engagement. Wiad Lek. 2021. Р. 1478–1482.
Suha Yuksel H., Neşe Şahin F., Maksimovic N., Drid P., Bianco A. School-based intervention programs for preventing obesity and promoting physical activity and fitness: A systematic review. Int J Environ Res Public Health. 2020. № 17.1. Р. 347.