ФІЗИЧНИЙ СТАН І МЕНТАЛЬНЕ ЗДОРОВ’Я ХЛОПЧИКІВ 12–13 РОКІВ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-15

Ключові слова:

рекреаційно-оздоровча діяльність, школярі 12–13 років, фізичний стан, ментальне здоров’я, воєнний стан

Анотація

Вступ. У розпал конфлікту, що триває в Україні, життя підлітків зазнає глибокого впливу, що охоплює як фізичне, так і ментальне благополуччя. У статті розглядаються складнощі цього впливу і, зокрема, досліджується, як ці виклики впливають на формування програм фізичного виховання для підлітків в умовах війни. Мета дослідження – проаналізувати та порівняти фізичний стан і ментальне здоров’я хлопчиків 12–13 років в умовах воєнного стану. Матеріали і методи. Дослідження проводилось на базі літнього оздоровчого табору «Шоколад» смт. Рокитне Київської області. У дослідженні взяли участь 96 хлопчиків 12–13 років, які відпочивали у таборі. Обстеження проводилося у липні 2023 року за письмовою згодою батьків. Під час дослідження ми використовували такі методи: теоретичний аналіз літературних джерел з тематики дослідження; педагогічні методи; соціологічні методи; фізіологічні методи; методи математичної статистики. Результати. Результати порівняння даних досліджень 2021 та 2023 років показали, що, незважаючи на низький рівень фізичного та психоемоційного стану у 2021 році, у 2023 році ситуація погіршилася, що потребує оперативних втручань та покращення фізкультурно-оздоровчої роботи в умовах літніх оздоровчих таборів, розроблення та впровадження нових фізкультурно-рекреаційних програм. Результати дослідження знаходять підтвердження і в роботах інших науковців щодо погіршення ситуацій з руховою активністю дітей, що потребує розроблення актуальних програм рекреаційно-оздоровчих занять.

Посилання

Андрєєва О., Гакман А. Технологія розробки рекреаційно-оздоровчих програм у літньому оздоровчому таборі. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2011. № 4. С. 216–220.

Бар-Ор О., Роуланд Т. Здоровье детей и двигательная активность: от физиологических основ до практического применения / пер. с англ. И. Андреев. Киев: Олимп. л-ра, 2009. 528 с.

Басенко О. Психосоціальні передумови розвитку життєстійкості у підлітків в умовах воєнного конфлікту. Ukrainian Psychological Journal. 2019. № 2 (12). С. 27–48.

Блистів Т. Організаційно-методичне забезпечення оздоровчо-рекреаційної діяльності учнівської молоді у закладах позашкільної освіти: дис. … канд. наук з фіз. вих. та спорту: спец. 24.00.02. Київ, 2019. 258 с.

Вплив війни на психічне здоров’я дітей (2022). URL: https://warchildhood.org/ua/impactof-war-on-childrens-mental-health.

Демідова О., Степанова І., Данюк А., Москаленко Д. Визначення психологічного стану дітей середнього шкільного віку в умовах дистанційного навчання у період воєнного часу. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. № 2. С. 39–53. DOI: 10.32540/2071-1476-2022-3-039.

Демідова О., Степанова І., Ковтун А., Чекмарьова Н. Фізична активність дітей середнього і старшого шкільного віку в умовах дистанційного навчання. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 2. С. 20–33. DOI: 10.32540/2071-1476-2023-2-020.

Діти, жінки, та сім’я в Україні: статистичний збірник / Державна служба статистики України. Київ, 2020. С. 17–67.

Державні тести і нормативи оцінки фізичної підготовленості населення України / за ред. М. Зубалія. Київ, 1997. 35 с.

Клапук В. Залежність результатів тестування фізичного стану людини від її самопочуття, активності, настрою, реактивної та особистісної тривожності: Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 1. С. 40–46. DOI: 10.32540/2071-1476-2023-1-040.

Косташ С. Особливості тривожності сучасних підлітків. 2014. URL: https://gimnazia1.com/robota-gimnaziyi/storinkapsihologa/osobluvosti-trivozhnosti-suchasnihpidlitkuv-2402.

Круцевич Т., Пангелова Н., Москаленко Н. Фізичне виховання в закладах освіти: сучасний стан і реалії сьогодення. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 1. С. 67–77. DOI: 10.32540/2071-1476-2023-1-067.

Круцевич Т., Червотока М. Стан фізичного здоров’я школярів у закладах загальної середньої освіти в різних умовах фізичного виховання в Україні. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. № 1. С. 34–41.

Круцевич Т., Воробйов М., Безверхня Г. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді: навчальний посібник. Київ: Олімп. л-ра, 2011. 224 с.

Лещак О.М. Корекція фізичного стану і соматичного здоров’я школярів в умовах літнього дитячого оздоровчого закладу: автореф. … дис. канд. наук з фіз. вих. і спорту: 24.00.02; ДВНЗ «Прикарпатський нац. ун-т ім. Василя Стефаника». Івано-Франківськ, 2012. 20 с.

Марченко, О., Холодова, О. Дослідження фізичної підготовленості учнів молодшого шкільного віку в умовах воєнного стану. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2023. № 1. С. 70–74. DOI: https://doi.org/10.32652/spmed.2023.1.70-74.

Москаленко Н., Круцевич Т., Пангелова Н. Теоретичні аспекти проблеми контролю та оцінки навчальних досягнень школярів з фізичної культури. Спортивний вісник Придніпров’я. 2021. № 2. С. 101–110.

Ображей О. Характеристика програм фізкультурно-оздоровчої роботи в літньому таборі. Фізична активність і якість життя людини: матеріали Міжнародної наукової конференції (14–16 червня 2017 р.). Луцьк: Східноєвроп. ун-т ім. Лесі Українки, 2017. С. 55.

Пальчук М., Кириченко В., Заяць Л., Краснонос В. Предиктори залучення дітей до занять у позашкільні навчальні заклади фізкультурно-спортивного напряму. Спортивний вісник Придніпров’я. № 1. 2022. С. 70–77.

Пангелова Н., Рижик Р. Вікові особливості фізичного та психоемоційного стану молодших підлітків. Спортивний вісник Придніпров’я. № 2. 2022. С. 113–121. DOI: 10.32540/2071-1476-2022-3-113.

Семененко В., Трачук, С., Теліус, В., Малишева, О. Європейський досвід організації фізичної активності дітей та підлітків: проблематика і перспективи. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 1. С. 56–62. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2023.3.56-62.

Сергієнко В. Особливості психофізичного та соціального розвитку молодших школярів в умовах спеціально організованої позашкільної рухової активності: автореф. дис. … канд. наук з фіз. вих. та спорту: спец. 24.00.02. Київ, 2020. 24 с.

Хрипкова А. Вікова фізіологія. Київ: Вища школа, 1982. 262 с.

Global Action Plan on Physical Activity 2018-2030. Доступно: https://iris.who.int/handle/10665/272722

Joshi P.T., Deborah O’Donnell. Consequences of child exposure to war and terrorism. Clinical Child and Family Psychology Review. 2023. V. 6(4). P. 279-291.

Krutsevich T., Panhelova N., Trachuk S., Dieduch M. (2020) Features of the Reaction of the Cardiorespiratory System of Schoolchildren with Physical Loads of the Treadmill. International Journal of the Applied Exercise Physiology, 9 (1), pp. 113 DOI: 121.

Krutsevich, T., Pangelova, N., Trachuk, S., Ivanik, O. Motor activity of the male andfemale population in modern society. Journal of Physical Education and Sport. 2019. 19 (3). P. 1591 DOI: 1598. DOI: 10.7752/jpes.2019.03231.

Machel G. The impact of war on children: a review of progress since the 1996 United Nations report on the impact of armed conflict on children / Graça Machel ; photographs by Sebastião Salgado; contributing editors, Jennifer F. Klot and Theo Sowa. London: Hurst, 2001. 264 р.

Завантаження

Опубліковано

2024-05-30

Номер

Розділ

ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ, ФІТНЕС І РЕКРЕАЦІЯ. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ РІЗНИХ ГРУП НАСЕЛЕННЯ. ФІЗИЧНА ТЕРАПІЯ, ЕРГОТЕРАПІЯ