СУЧАСНІ АСПЕКТИ ВИКЛАДАННЯ УРОКУ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-14

Ключові слова:

фізичне виховання, школа, урок, вимоги, учителі, учні

Анотація

Вступ. Реформування системи загальної середньої освіти в Україні формує нові потреби фізичного виховання, які вимагають розроблення інноваційних підходів до організації фізкультурно-оздоровчої роботи в закладах освіти. Урок фізичної культури, як основна форма, повинен якісно вирішувати завдання формування фізично розвиненої особистості, яка володіє життєво необхідними руховими уміннями та навичками, свідомо ставиться до фізичної активності і веде активний спосіб життя. Це актуалізує проблему визначення сучасних підходів до організації і проведення уроку фізичної культури, що є важливою умовою забезпечення високої якості навчального-виховного процесу з фізичного виховання. Мета дослідження – визначити вимоги до викладання уроку фізичної культури на сучасному етапі реформування системи загальної середньої освіти в Україні. Методи дослідження: теоретичний аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури та документальних матеріалів, метод системного аналізу. Результати. Визначено, що сучасними підходами до організації уроку фізичної культури виступають диференційований підхід до учнів з урахуванням стану здоров’я, рівня фізичного розвитку, рухової підготовленості та статі; оптимізація навчально-виховного процесу із застосуванням інноваційних методів навчання і виховання; інтегрований підхід до фізичного виховання; формування в учнів умінь і навичок самостійних занять фізичними вправами; забезпечення освітньої, виховної, оздоровчої, розвивальної та інструктивної спрямованості шляхом комплексного підходу до вирішення завдань уроку; досягнення оптимальної рухової активності всіма учнями протягом кожного уроку; забезпечення раціональних умов проведення уроків з боку матеріальних, гігієнічних, естетичних і морально-психологічних вимог до них; урахування мотивів та інтересів учнів до занять фізичними вправами; реалізація компетентнісного підходу; забезпечення гнучкості та можливості нововведень. Висновки. Реалізація зазначених підходів до сучасного уроку фізичної культури дозволить підвищити ефективність процесу фізичного виховання в закладі освіти. Водночас необхідно звернути увагу на підвищення кваліфікованості учителів в галузі володіння сучасними видами рухової діяльності, які пропонують навчальні програми, набуття цифрової компетентності для організації освітнього процесу за дистанційною формою.

Посилання

Вахняк В. Фізична культура в умовах Нової української школи. Collection of Scientific Papers «SCIENTIA» (October 28, 2022; Kraków, Poland). 2022. Р. 177–179. URL: https://previous.scientia.report/index.php/archive/article/view/519.

Власюк О. Науково-педагогічні основи організації самостійних занять фізичними вправами дітей молодшого шкільного віку: автореф. дис. … канд. наук з фіз. виховання і спорту: спец. 24.00.02; ЛДІФК. Львів, 2006. 20 с. URL: http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/10177.

Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти у 2023/2024 навчальному році. Освітня галузь «Фізична культура». URL: https://www.schoollife.org.ua/wp-content/uploads/2023/09/Metodychnirekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-fizychnoyikultury-u-2023-2024-navchalnomu-rotsi.pdf.

Концепція «Нова українська школа». 2016. URL: http://osvita.ua/doc/files/news/520/52062/new-school.pdf.

Кривенко А., Желізний М. Організаційно-методичні аспекти уроку (модуль «Гімнастика») в основній школі. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Шевченка. 2021. № 12 (168). С. 117–121 (Серія: Педагогічні науки). URL: https://dspace.chnpu.edu.ua.

Круцевич Т., Марченко О., Дєдух М. Сучасні підходи до формування індивідуальної фізичної культури учнівської молоді в процесі фізичного виховання. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2021. № 2. С. 66–75. DOI: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2021.2.66-75.

Круцевич Т., Пангелова Н., Москаленко Н. Фізичне виховання в закладах освіти: сучасний стан і реалії сьогодення. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 1. С. 67–77. DOI: http://dx.doi.org/10.32540/2071-1476-2023-1-067.

Круцевич Т. Концепція удосконалення програм з фізичної культури у загальноосвітній школі. Фізичне виховання в сучасній школі. 2012. № 2 (78). С. 8–9.

Москаленко Н., Борисова Ю., Сидорчук Т., Лядська О. Інформаційні технології у фізичному вихованні: навчальний посібник. Дніпропетровськ: Інновація, 2014. 127 с. URL: A3-017-13.pdf (infiz.dp.ua).

Москаленко Н., Полякова А., Торбанюк Г. Інтегроване навчання у фізичному вихованні дітей молодшого шкільного віку. Вісник Прикарпатського університету. Фізична культура. 2019. № 31. С. 90–97.

Москаленко Н., Сидорчук Т., Решетилова В., Михайленко Ю. Шляхи удосконалення фізичного виховання в закладах загальної середньої освіти. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 1. С. 102–111. DOI: http://dx.doi.org/10.32540/2071-1476-2023-1-102.

Москаленко Н., Єлісєєва Д., Корж Н. Організація самостійних занять фізичним вихованням учнівської та студентської молоді: монографія. Дніпро: Інновація, 2017. 212 с.

Москаленко Н., Сидорчук Т., Решетилова В., Яковенко А. Інновації у фізичному вихованні в закладах загальної середньої освіти: навчальний посібник. Дніпро: Інновація, 2022. 76 с.

Москаленко Н., Сороколіт Н., Турчик І. Ключові компетентності у фізичному вихованні школярів в рамках реформи «Нова українська школа». Науковий часопис НПУ ім. М. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2019. № 5К (113). С. 223–228. URL: http://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/24159.

Пангелова Н., Рубан В., Кириченко Т. Педагогічні умови оптимізації фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми 7–10 років в умовах сільської школи. Спортивний вісник Придніпров’я. 2019. № (3). С. 137–148. URL: http://infiz.dp.ua/misc-documents/2020-01/2020-01-39.pdf.

Подгорна В., Дроздова К. Особливості діяльності вчителя фізичної культури в умовах нової української школи. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т. Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2019. № 1 (157). С. 147–151. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2622476.

Про затвердження Рекомендацій щодо стратегічного розвитку фізичного виховання та спортивної підготовки серед учнівської молоді на період до 2025 року: Наказ Міністерства освіти і науки України від 15 лютого 2021 р. № 194. URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/80880.

Сороколіт Н. Чинники, що перешкоджають реформуванню фізичного вихованняна сучасному етапі. Науковий дискурс у фізичному вихованні і спорті. 2023. № 2. С. 68–77.

URL: https://sportscience.ldufk.edu.ua/index.php/discourse/article/viewFile/1492/1454.

Сороколіт Н. Теоретико-методологічні підходи до трансформації фізичного виховання учнів у закладах загальної середньої освіти: дис. … докт. наук з фіз. виховання та спорту: спец. 24.00.02; Львіський державний університет фізичної культури ім. Івана Боберського. Львів, 2023. 553 с. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/34587?mode=full.

Сороколіт Н. Удосконалення фізичного виховання учнів 5–9 класів із застосуванням варіативних модулів навчальної програми: автореф. дис. … канд. наук з фіз. виховання і спорту: спец. 24.00.02; Львівський державний університет фізичної культури. Львів, 2015. 20 с. URL: https://repository.ldufk.edu.ua/bitstream/34606048/2062/1/sorokolit_n_s.pdf.

Трачук С., Круцевич Т., Мамедова І. Умови для реалізації модульного підходу на уроках фізичної культури в сільських і міських закладах загальної середньої освіти. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. № 2. С. 101–109. DOI: 10.32540/2071-1476-2022-2-101.

Трачук С., Долженко Л., Молдовський О. Фізична підготовленість учнівської молоді: аналіз у вимірі сьогодення. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 2. С. 44–48. DOI: http://dx.doi.org/10.32652/tmfvs.2022.2.44-48.

Шиян О., Кравченко Н. Проблеми впровадження варіативної складової навчальної програми. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. 2012. № 9. С. 104–107. URL: https://sportpedagogy.org.ua/html/journal/2012-09/12soipvc.pdf.

Hardman K., Routen A., Tones S. UNESCO-NWCPEA: world-wide survey of school physical education; final report. Paris, UNESCO, 2014.

Kwon S., Welch S., Mason M. Physical education environment and student physical activity levels in low-income communities. BMC Public Health. 2020. № 20. Р. 147. DOI: https://doi.org/10.1186/s12889-020-8278-8.

OECD (2019). OECD Future of education 2030: Making Physical Education dynamic and Inclusive for 2030 – International Curriculum Analysis. URL: https://www.oecd.org/education/2030-project/contact/OECD_FUTURE_OF_EDUCATION_2030_MAKING_PHYSICAL_DYNAMIC_AND_INCLUSIVE_FOR_2030.pdf.

Vlcek P., Bailey R., Vasickova J., Scheuer C. Physical education and health enhancing physical activity – a European perspective. International Sports Studies. 2021. № 43 (1). Р. 36–51. DOI: 10.30819/iss.43-1.04.

WHO. Global recommendations on physical activity for health. Switzerland, 2010. 60 р.

Завантаження

Опубліковано

2024-05-30

Номер

Розділ

ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ, ФІТНЕС І РЕКРЕАЦІЯ. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ РІЗНИХ ГРУП НАСЕЛЕННЯ. ФІЗИЧНА ТЕРАПІЯ, ЕРГОТЕРАПІЯ