ФОРМУВАННЯ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТАЦІЙ ПІДЛІТКІВ У ПРОЦЕСІ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-1-10

Ключові слова:

здоров’я, цінність, школярі, урок, клас

Анотація

У статті досліджуються ціннісні орієнтації підлітків. Саме система ціннісних орієнтацій визначає змістовий бік спрямованості особистості, її ставлення до навколишнього середовища й до себе, що в результаті становить її життєву концепцію та спосіб життя. Вивчення й аналіз ціннісних орієнтацій дасть змогу покращити рівень мотивації до занять із фізичного виховання та сприятиме покращенню здоров’я підростаючого покоління. Метою статті є визначення ціннісних орієнтацій підлітків у процесі фізичного виховання. Методи дослідження: для вирішення поставленої мети використано такі методи дослідження: аналіз науково-методичної літератури, опитувальник ціннісних орієнтацій М. Рокича, методи математичної статистики. Результати. Найважливішими термінальними цінностями для хлопців є такі: здоров’я (фізичне й психічне) – 31,37 бала; хороші й вірні друзі – 31,13 бала; задоволення (життя, повне задоволень, приємного проведення часу, багато розваг) – 30,68 бала; кохання (духовна й фізична близькість із коханою людиною) – 30,48 бала; упевненість у собі (свобода від внутрішніх суперечностей, сумнівів) – 30,28 бала. Подібна тенденція спостерігається й у дівчат. До ядра цінностей вони зарахували таке: хороші й вірні друзі – 31,03 бала; здоров’я (фізичне й психічне) – 30,84 бала; задоволення (життя, повне задоволень, приємного проведення часу, багато розваг) – 30,78 бала; кохання (духовна й фізична близькість із коханою людиною) – 30,6 бала; на відміну від хлопців, цікава робота – 30,47 бала. Загальний рейтинг пріоритетних інструментальних цінностей у хлопців і дівчат майже збігається. Різниця полягає лише у двох перших позиціях: хлопці – чесність (правдивість, щирість) – 30,34 бала; вихованість (гарні манери, ввічливість) – 30,24 бала; дівчата – життєрадісність (почуття гумору) – 30,25 бала; сміливість у відстоюванні своєї думки, своїх поглядів – 29,94 бала. Третю – п’яту позицію зайняли такі інструментальні цінності: відповідальність (почуття обов’язку, уміння тримати слово) – 29,93 бала, 29,84 бала відповідно; раціоналізм (уміння тверезо й логічно мислити, приймати обдумані рішення) – 29,2 бала, 29,24 бала відповідно; освіченість (широта знань, висока загальна культура) – 28,8 бала, 29,2 бала відповідно. Висновки. Таким чином, підтверджується, що пріоритети ціннісних орієнтацій у підлітків змінюються кожний рік і те, що було важливе для них у 5 класі, змінюється у «хвіст» цінностей («здоров’я» в 11 класі на 15-му місці), а на те, що не звертали увагу («краса» в 5 класі), переміщується в категорію пріоритетних в 11 класі.

Посилання

Актуальні проблеми фізичної культури, спорту і здоров’я : мат. Міжнародної наук. інтернет-конф. / 27–28 трав. 2020. Черкаси : Черкаський нац. ун-т ім. Б. Хмельницького, 2020. № 38-1.

Андрєєва О., Хріпко І. Гендерний підхід у фізичному вихованні учнівської молоді: сучасні дослідження і тенденції. Спортивний вісник Придніпров’я. 2018. № (2). С. 157–62.

Бакіко І.В. Теоретико-методичні засади формування цінностей здорового способу життя в процесі фізичного виховання у дітей шкільного віку : реферат. Київ, 2023. 52 с.

Захарченко М. Особливості ціннісних орієнтацій учнівської молоді в процесі фізичного виховання. Молодий вчений. 2018. № 4.2 (56.2). С. 1–5.

Кенсицька І.Л. Формування цінностей здорового способу життя студентів у процесі фізичного виховання : дисертація. Київ, 2017. 278 с.

Круцевич Т.Ю., Марченко О.Ю. Моделі ціннісних орієнтацій у поведінкових характеристиках особистості школярів різних вікових груп. Спортивний вісник Придніпров’я. 2018. № 2. С. 57–64. URL: http://infiz.dp.ua/miscdocuments/2018-02/2018-02-00.pdf.

Круцевич Т.Ю., Марченко О.Ю. Гендерні відмінності ієрархічної структури ціннісних орієнтацій школярів різних вікових груп. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2018. № 3 (43). С. 144.

Маєвський М.І. Ціннісні орієнтації у сфері фізичної культури і спорту студентів педагогічних спеціальностей. Умань, 2016. 251 с.

Марченко О. Вікові та гендерні особливості формування цінностей індивідуальної фізичної культури школярів. Теорія і методика фізичного виховання і спорту : науково-теоретичний журнал. 2018. № 3. С. 80–87.

Національна стратегія розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у Новій українській школі. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/195/2020#Text.

Про затвердження концепції розвитку щоденного спорту в закладах освіти : Наказ МОНУ, Мінмолодьспорт України від 27 жовтня 2021 року № 1141/4088. URL: http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/85327.

Рекомендації щодо стратегічного розвитку фізичного виховання та спортивної підготовки серед учнівської молоді на період до 2025 року : Наказ МОНУ від 15 лютого 2021 року № 194. URL: http://ru.osvita.ua/legislation/Ser_osv/80880.

Саїнчук М.М. Формування ціннісних орієнтацій в сфері фізичної культури і спорту учнів старших класів в процесі фізичного виховання : дисертація. Київ, 2012. 247 с.

Ціннісні орієнтири сучасної української школи. МОНУ. 2019. № 63. URL: http//mon.gov.ua.

Юнг Н.В., Розенберг І.Л., Калашник С.К. Система ціннісних орієнтацій при побудові життєвої перспективи у юнацькому віці. Габітус. 2020. № 19. С. 202–208.

Юнг Н.В., Смокова Л.С., Кологривова Н.М. Роль соціуму у формуванні особистості підлітка. Габітус. 2021. № 4 (2). С. 118–124. URL: https://doi.org/10.32843/2663-5208.2021.24.2.21.

Assessment of the physical health of students of middle and upper grades / І. Bakiko et al. Journal of Physical Education and Sport. 2020. Vol 20 (Supplement issue 1). Art 39. Р. 286–290. URL: https// doi.org/ 10.7752/jpes.2020.s1039 (date of access: 14.09.2020).

Bakiko I., Krutsevich T., Trachuk S. Effect of physical development self-assessment indicators on value orientation structure formation in senior school age students. Teoria ta metodika fizicnogo vihovanna. 2022. № 2. Р. 151–157. URL: https//doi.org/10.17309/tmfv.2022.2.01. (date of access: 04.04.2022).

The Correlation Analysis Between Subjective and Objective Indicators of Physical Development of Students of 5th And 9th Grades / І. Bakiko et al. Physical Education Theory and Methodology. 2022. № 3. Р. 323–332. URL: https//doi.org/10.17309/tmfv.2022.3.04 (date of access: 06.07.2022).

Motor activity of the male and female population in modern society / Т. Krutsevich et al. Journal of Physical Education and Sport. 2019. № 19 (3). Р. 1591–1598. DOI: 10.7752/jpes.2019.03231

Завантаження

Опубліковано

2024-05-30

Номер

Розділ

ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ, ФІТНЕС І РЕКРЕАЦІЯ. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ РІЗНИХ ГРУП НАСЕЛЕННЯ. ФІЗИЧНА ТЕРАПІЯ, ЕРГОТЕРАПІЯ