ОРГАНІЗАЦІЙНІ ЗАСАДИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ТРЕНЕРІВ У СВІТІ ТА УКРАЇНІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-1-13Ключові слова:
наративний огляд, професійний розвиток, підготовка, тренери, організаційні засадиАнотація
У контексті глобалізації, соціальних змін і зростання вимог до якості спортивних послуг роль тренерів набуває ще більшого значення.Відповідно, питання їхньої підготовки та професійного розвитку є актуальною темою для досліджень. Мета: наративний огляд організаційних засад професійної підготовки тренерів у світі та Україні. Матеріали та методи. Аналіз і систематизація даних джерел літератури: індукції та дедукції, порівняння та зіставлення, методи системного та логічного аналізу, синтез та узагальнення. Результати. Установлено, що системи тренерської підготовки різняться залежно від країни та виду спорту: в одних – навчання тренерів передбачає більш формальні шляхи, в інших – неформальну освіту; однак змішана модель дедалі частіше стає основою для професійного розвитку тренерів. Система тренерства ґрунтується на п’яти ключових драйверах, основоположним з яких є спортсменоцентризм, серед інших чотирьох – професійний розвиток тренерів. У процесі останнього розрізняють три типи навчальних ситуацій: опосередковане (формальне та неформальне), неопосередковане (неформальне) та внутрішнє навчання (інформальне й саморефлексія) на різних етапах навчання тренерів протягом життя. В основі підготовки тренерів лежать різні теорії навчання: підхід, заснований на знаннях, компетентнісний / експертний підхід, компетентнісний підхід, соціокультурний підхід; найбільш продуктивною є комбінація підходів залежно від контексту, мети та завдань. Висновки. Національна система підготовки та професійного розвитку тренерів України має певні особливості. На сьогодні в Україні первинна професійна підготовка тренерів відбувається за типом опосередкованого навчання у формі формального навчання в закладах вищої освіти відповідно до вимог державних стандартів. Серед теорій навчання Україна має значний досвід використання знанняорієнтованого підходу та розвиває компетентнісний підхід. Стратегічно передбачається забезпечення підготовки та професійного розвитку тренерів в Україні із застосуванням різних видів (формальної, неформальної, інформальної) освіти.Впровадження системи заходів для підвищення кваліфікації українських тренерів, а також удосконалення системи їх підготовки та професійного розвитку набуває стратегічного значення для сфери фізичної культури і спорту в Україні на найближчі роки.
Посилання
1. Вакулова І. В. Інновації в освіті: компетентнісний підхід. Culturological almanac. 2023. № 3. С. 199–208. URL: https://doi.org/10.31392/cult. alm.2022.3.26 .
2. Василенко М. М. Теоретичні і методичні засади професійної підготовки майбутніх фітнес-тренерів у закладах вищої освіти : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Київ, 2018. 544 с. URL: https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/dicer/D_26.053.01/dis_Vasylenko.pdf.
3. Методичні рекомендації щодо розроблення стандартів вищої освіти : Наказ МОН України від 01.06.2017 № 600. URL: https://drive.google.com/file/d/1wCmjmqZhB8PwEiQsNcQhZ9ZCfrdiJpvh/view (дата звернення: 16.01.2025).
4. Про затвердження Положення про дитячо-юнацьку спортивну школу : Постанова Каб. Міністрів України від 05.11.2008 № 993 : станом на 1 січ. 2021 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/993-2008-п#Text (дата звернення: 16.01.2025).
5. Про затвердження Порядку проведення атестації тренерів (тренерів-викладачів) : Наказ М-ва молоді та спорту України від 13.01.2014 № 45 : станом на 19 квіт. 2024 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0180-14#Text (дата звернення: 16.01.2025).
6. Про затвердження Стратегії розвитку фізичної культури і спорту на період до 2028 року : Постанова Каб. Міністрів України від 04.11.2020 № 1089 : станом на 25 серп. 2022 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1089-2020-п#Text (дата звернення: 16.01.2025).
7. Про професійний розвиток працівників : Закон України від 12.01.2012 № 4312-VI : станом на 27 груд. 2019 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/4312-17#Text (дата звернення: 16.01.2025).
8. Химинець В. Компетентісний підхід до професійного розвитку вчителя. Науковий вісник Ужгородського національного університету. Серія : Педагогіка. Соціальна робота. 2010. № 19. С. 243–247. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvuuped_2010_18-19_75.
9. Якимчук О. Компетентнісний підхід в освіті: українські реалії. Multiversum. Philosophical almanac. 2020. Т. 2, № 2. С. 193–206. URL: https://doi.org/10.35423/2078-8142.2020.2.2.14.
10. Dohme L.-C., Rankin-Wright A. J., Lara-Bercial S. Beyond knowledge transfer: The role of coach developers as motivators for lifelong learning. International Sport Coaching Journal. 2019. Vol. 6, no. 3. P. 317–328. URL: https://doi.org/10.1123/iscj.2019-0034 (date of access: 16.01.2025).
11. Exploring football coaches’ views on coach education, role, and practice design: An Australian perspective / E. Selimi et al. PLOS ONE. 2023. Vol. 18, no. 5. P. e0285871. URL: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0285871 (date of access: 01.02.2025).
12. Gearity B., Callary B. Coach Education and Development in Sport: Instructional Strategies. Taylor & Francis Group, 2019.
13. ICCE standards for higher education sport coaching bachelor degrees, version 2.0. Official edition. 2023. 26 p. URL: https://icce.ws/wp-content/uploads/2024/11/ICDS-Standards-for-Higher-Education-Final.pdf.
14. International council for coaching excellence position statement “professionalisation of sport coaching as a global process of continuous improvement” / S. Lara-Bercial et al. International sport coaching journal. 2022. P. 1–4. URL: https://doi.org/10.1123/iscj.2021-0097.
15. International Council International Council for Coaching Excellence, Association of Association of Summer Olympic International Federations, Leeds Beckett Leeds Beckett University. European sport coaching framework. Human Kinetics, 2013. 56 p. URL: https://www.coachlearn.eu/_assets/files/project_documents/european-sport-coaching-framework.pdf.
16. International sport coaching framework / ed. by Association of Summer Olympic International Federations, L. M. University. Champaign, Illinois : Human Kinetics, 2013. 55 p. URL: https://icce.ws/wp-content/uploads/2023/01/ISCF_1_aug_2012.pdf.
17. Learning to coach: An ecological dynamics perspective / M. A. Wood et al. International Journal of Sports Science & Coaching. 2022. P. 174795412211386. URL: https://doi.org/10.1177/17479541221138680 (date of access: 01.02.2025).
18. Moon J. A. A handbook of reflective and experiential learning. Routledge Taylor & Francis Group, 2013. 258 p. URL: https://doi.org/10.4324/9780203416150.
19. Moustakas L., Petry K., Lara-Bercial S. Mapping sport coaching policy in Europe: Research report. Cologne : Institute of European Sport Development and Leisure Studies, 2020. 24 p. URL: https://www.peak-coachingeu.com/wp-content/uploads/2021/03/PEAK_ResearchReport.pdf.
20. Trudel P., Culver D., Werthner P. Looking at coach development from the coach-learner’s perspective. Routledge handbook of sports coaching. 2013. URL: https://doi.org/10.4324/9780203132623.ch30 (date of access: 16.01.2025).