ОСОБЛИВОСТІ СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ СПОРТСМЕНІВ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ СПОРТИВНОЇ КАР’ЄРИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-1-11Ключові слова:
соціальна адаптація, спортсмени, етапи кар’єри, психологічна підтримка, освітня перепідготовка, соціальна інтеграція, адаптаційні стратегіїАнотація
Вступ. У статті досліджено особливості соціальної адаптації спортсменів на різних етапах їхньої спортивної кар’єри. Актуальність теми зумовлена важливістю адаптаційних процесів для успішної інтеграції спортсменів у суспільство, підвищення їхньої професійної ефективності та забезпечення гармонійного переходу до нових соціальних ролей після завершення спортивної кар’єри. Особливу увагу приділено психологічним, соціокультурним та економічним аспектам адаптації, що впливають на якість їхнього життя. У статті встановлено, що адаптація спортсменів є багатофакторним процесом, який залежить від специфіки кожного етапу кар’єри. На початкових етапах ключову роль відіграє підтримка родини та тренерів, на піку спортивної активності – управління стресом і мотивацією, а на етапі завершення кар’єри – пошук нових соціальних ролей. Доведено, що основними перешкодами під час адаптації є психологічний стрес, фінансова нестабільність, недостатній рівень освіти та ізоляція від соціального середовища сфери фізичної культури і спорту. Мета дослідження – визначити особливості соціальної адаптації спортсменів на різних етапах спортивної кар’єри та розробити рекомендації щодо створення умов, які сприяють успішній соціалізації як у період активної спортивної діяльності, так і після її завершення. Методи дослідження містили аналіз наукових підходів до вивчення соціальної адаптації спортсменів; синтез інформації та узагальнення даних про адаптаційні стратегії на різних етапах кар’єри і їх оцінку. У результаті дослідження визначено основні адаптаційні стратегії, які застосовують спортсмени, а також оцінено їх ефективність. Виявлено, що адаптаційні програми, які містять психологічну підтримку, освітню перепідготовку та соціальну інтеграцію, є найбільш ефективними для зменшення ризиків дезадаптації. Запропоновано практичні рекомендації для забезпечення комплексної підтримки спортсменів на кожному етапі кар’єри. У висновках наголошено, що для ефективної соціальної адаптації спортсменів необхідно впроваджувати міждисциплінарні підходи, які поєднують фізичну, психологічну та соціальну підготовки.
Посилання
1. Арнаутова Л., Петровська Т. Копінг-стратегії подолання стресу спортсменами. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2019. № 2.
С. 105–113. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2019.2.105-113 (дата звернення: 19.11.2024).
2. Гант О., Гончаренко В., Мінюй Ч. Особливості соціально-психологічної адаптованості спортсменів 12–14 років в ігрових видах спорту. Спортивні ігри. 2021. № 3 (21). С. 4–13. URL: https://doi.org/10.15391/si.2021-3.01 (дата звернення: 19.11.2024).
3. Корж Н., Захаріна Є., Чередниченко І. Чинники де-соціалізації спортсменів в контексті їх пост-спортивного життя. Olympicus. 2024. № 1.
С. 98–105. URL: https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-1.14 (дата звернення: 19.11.2024).
4. Крук М., Одноворченко І., Курилло Т., Цуд І., Іщенко С. Особливості планування багаторічної підготовки у спортивному плаванні. Наукові часописи Університету ім. Драгоманова. Серія: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2023. Вип. 2 (160). С. 124–129.
URL: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/40139 (дата звернення: 19.11.2024).
5. Лаврентьєв О., Крупеня С., Малинський І. Формування моделі професійної підготовки тренера з обраного виду спорту. Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. 2021. Вип. 5 (136). С. 58–61.
6. Мельников А., Шинкарук В., Кучма А. Побудова ефективної взаємодії між тренером та спортсменом. Olympicus. 2024. № 1. С. 120–124. URL: https://doi.org/10.24195/olympicus/2024-1.17 (дата звернення: 19.11.2024).
7. Олійник Н., Войтенко С. Психологічні особливості спортивної діяльності: монографія. Вінниця: ВНАУ. 2020. 240 с. URL: http://library.megu.edu.ua:8180/jspui/handle/123456789/3734 (дата звернення: 19.11.2024).
8. Онищук Л., Баштовенко О. Інтегрований підхід до управління тренувальною та змагальною діяльністю спортсменів. Перспективи та інновації науки. 2023. № 15 (33). URL: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-15(33)-400-412 (дата звернення: 19.11.2024).
9. Приймак М., Бігун В., Лазоренко Т. Моделі управління професійним зростанням та кар'єрним розвитком співробітників. Наукові інновації та передові технології. Серія «Управління та адміністрування». 2024. № 2 (30). URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/nauka/article/view/9023 DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2024-2(30)-498-509 (дата звернення: 19.11.2024).
10. Сергієнко В., Стасюк Р. Прикладні аспекти функціональної підготовки спортсменів. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. 2024. Вип. 9 (182). С. 214–218.
11. Емоційне вигорання у кваліфікованих спортсменів / С. Тукаєв та ін. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2022. № 1. С. 28–32. URL: https://doi.org/10.32652/spmed.2022.1.28-32 (дата звернення: 19.11.2024).
12. Correlation between personality traits of young athletes and their level of self-efficacy / I. Halian et al. Journal of Physical Education and Sport. 2023. Vol. 23, No. 5. URL: https://doi.org/10.7752/jpes.2023.05139 (date of access: 19.11.2024).
13. Hallmann K., Breuer C., Ilgner M., Rossi L. Preparing elite athletes for the career after the career: the functions of mentoring programmes. Sport in Society. 2019. Vol. 23. № 7. P. 1217–1234. URL: https://doi.org/10.1080/17430437.2019.1613375
14. Hamlin M., et al. Monitoring training loads and perceived stress in young elite university athletes. Frontiers in Physiology. 2019. Vol. 10. Article 34. URL: https://doi.org/10.3389/fphys.2019.00034 (date of access: 19.11.2024).
15. Li Y., Yang Y., Yu J. The Influence of Coaches’ Leading Behavior on Young Athletes’ Psychological Pressure and Psychological Adaptation. Revista De Psicología Del Deporte. 2022. Vol. 30. № 4. P. 78–84. URL: http://www.rpd-online.com/index.php/rpd/article/view/585 (date of access: 19.11.2024).
16. Athletes’ Psychological Adaptation to Confinement Due to COVID-19: A Longitudinal Study / V. J. Rubio et al. Frontiers in Psychology. 2021. Vol. 11. URL: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.613495 (date of access: 19.11.2024).
17. Shutova T., Stolyar K., Vysotskaya T. Socio-psychological problems of highly trained athletes upon completion of sports career. Journal of Physical Education and Sport. 2019. Vol. 19. № 1. P. 652–657. URL: https://www.efsupit.ro/images/stories/April2019/Art94.pdf (date of access: 19.11.2024).
18. Stambulova N. B., Ryba T. V., Henriksen K. Career development and transitions of athletes: The international society of sport psychology position stand revisited. International Journal of Sport and Exercise Psychology. 2021. Vol. 19. № 4. P. 524–550. URL: https://doi.org/10.1080/1612197X.2020.1737836 (date of access: 19.11.2024).
19. Wasserfurth P., Palmowski J., Hahn A., et al. Reasons for and Consequences of Low Energy Availability in Female and Male Athletes: Social Environment, Adaptations, and Prevention. Sports Med – Open. 2020. Vol. 6. 44. URL: https://doi.org/10.1186/s40798-020-00275-6 (date of access: 19.11.2024).
20. Weinberg R., Gould D. Foundations of sport and exercise psychology. Human kinetics. 2023. 739 p.