ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ОРГАНІЗАЦІЇ ОЗДОРОВЧОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СПОРТИВНИХ КЛУБІВ З ЄДИНОБОРСТВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2025-1-6Ключові слова:
клуб, єдиноборства, організація, структура, бюджетАнотація
Створення організаційних умов успішної оздоровчої діяльності спортивних клубів з єдиноборств потребує відповідного науково-теоретичного обґрунтування. Це дає змогу ефективно реалізувати функції управління цією сферою діяльності клубів з урахуванням особливостей соціально-економічного середовища, що склалося в країні. Мета. Визначити теоретичні основи організації оздоровчої діяльності спортивних клубів з єдиноборств в Україні. Методи. Аналіз науково-методичної літератури; системний аналіз. Результати. На сьогодні організація оздоровчої діяльності спортивних клубів з єдиноборств в Україні не має достатнього науково-теоретичного обґрунтування. Водночас є дослідження вітчизняних та зарубіжних авторів, на які доцільно спиратися у вирішенні цієї проблеми. Автори, зокрема, акцентують на важливості визначення функцій структурних підрозділів клубу, ролі тренерського складу в розвитку клубу. Дослідниками аналізується робота зі стейкхолдерами клубів. Автори також уважають, що організаційно-управлінські умови оздоровчої діяльності спортивних клубів з єдиноборств є вирішальними для їх сталого розвитку. Урахування основних принципів формування організаційної культури клубів допоможе їм максимально використати можливості ринкового середовища, які містять розуміння ролі тренерського складу, ефективне управління ризиками, аналіз джерел доходів та витрат, співпрацю зі спонсорами та інвесторами, а також методики розроблення бюджету та формування метрик успішності. Використання рекомендацій та методологічних підходів, запропонованих у статті, сприятиме покращенню організації та управління спортивно-оздоровчою діяльністю клубів з єдиноборств.
Посилання
1. Дорофєєва Т. І. Зв’язок між якістю фізкультурно-спортивних послуг та станом організації, що їх надає. Theoretical-methodological and scientific aspects of physical education. Collective monograph. Riga: Baltija Publishing, 2021. Р. 57–78. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-089-6-4.
2. Імас Є. В., Мічуда Ю. П., Ярмолюк О. В. Маркетинг у спорті: теорія та практика. Київ: НУФВСУ, 2016. 272 с.
3. Курилко М. Ф. Менеджмент і маркетинг спорту // Інвестиції у спорті: збірник наукових праць учасників X Міжнародної Інтернет науково – методичної конференції «Актуальні проблеми розвитку традиційних і східних єдиноборств» (м. Харків 24–25 березня 2016 р.). Харків, 2016. С. 374–377.
4. Леонова Ю. О., Бондар А. С. Управління ринком спортивно-оздоровчих послуг: проблеми та особливості // Інфраструктура ринку. 2020, № 43. C. 189–195. URL: http://www.marketinfr.od.ua/journals/2020/43_2020_ukr/36.pdf (дата звернення: 10.04.2025)
5. Пакулін С. Л., Ананченко К. В., Арканія Р. А. Методологічні аспекти побудови науково обґрунтованої системи спортивної підготовки тхеквондистів: наукова стаття. Шлях науки: Міжнародний електронний науковий журнал. 2016. № 10. С. 3.1–3.15. URL: http://pathofscience.org/index.php/ps/article/ view/223/248 (дата звернення: 15.04.2025).
6. Саєнко В. Г. Проблеми підготовки менеджерів для сфери східних єдиноборств. 2009. URL: https://www.researchgate.net/profile/ Volodymyr-Saienko/publication/308201634_Problemi_pidgotovki _menedzeriv_ dla_sferi_ shidnih_edinoborstv.pdf. (дата звернення: 4.04.2025).
7. Шандригось В. І., Блажейко А. І., Латишев М. В. Стан і перспективи розвитку вільної боротьби в Україні. Єдиноборства. 2022. № 2(24). С. 96–116. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/42575/1/M_ Latyshev_E_2_FZFVS.pdf (дата звернення: 5.04.2025)
8. Barczyńsk, B. J., Kalina R. M. Science of martial arts – Example of the dilemma in classifying new interdisciplinary sciences in the global systems of the science evaluation and the social consequences of courageous decisions. URL: https://pdf.sciencedirectassets.com/306234/1-s2.0-S2351978915X00047/1. DOI: https://doi.org/10.1016/j.promfg.2015.07.199.
9. Delory R., Roland P., Sirost O. Mixed Martial Arts: Civilizing or Decivilizing Process? A Bibliometric Analysis // The Philosophical Journal of Conflict and Violence. Vol. II. 2018. № 2. Р. 237–263. URL: 1 (дата звернення: 5.04.2025).
10. Government Funding for Martial Arts School Business. URL: https://www.canadastartups.org/government-funding-for-martial-arts-school- business/ (дата звернення: 6.04.2025).
11. Kirk C., Langan-Evans C., Clark D. R., Morton J. P. Quantification of training load distribution in mixed martial arts athletes: A lack of periodisation and load management. PLoS ONE 16(5):e0251266. 2021. DOI: https://doi.org/10.1371/journal. pone.0251266.
12. Koronios К., Ntasis L., Dimitropoulos P., Gerke A. Unlocking the black box of sponsorship in participant-based sport Sport, // Business and Management: An International Journal. 2021. № 12(5). Р. 598–617. DOI: https://doi.org/10.1108/SBM-12-2021-0148.
13. Koronios K., Thrassou A., Ntasis L., Sakka G. “Participant or spectator? Comprehending the sport sponsorship process from different perspectives”. EuroMed Journal of Business. 2022. URL: https://www.emerald.com/ insight/content/doi/10.1108/EMJB-03-2022-0062/full/html?skipTracking=truehttps. DOI: https.org/10.1108/EMJB-03-2022-0062.
14. Langford T. Building a Sustainable Business Model: an Analysis of Martial Arts Organizations from a System and a System of Systems Perspective. California State University: East Bay. 115 p. URL: (дата звернення: 8.04.2025).
15. Martial Arts Constitution. URL: https://www.scribd.com/document/ 325008858/Martial-Arts-Constitution (дата звернення: 9.04.2025)
16. McNamara J. D. The Effect of Modern Marketing on Martial Arts and Traditional Martial Arts Culture. URL: https://thesportjournal.org/article/the-effect- of-modern-marketing-on-martial-arts-and-traditional-martial-arts-culture/ (дата звернення: 11.04.2025)
17. Vertonghen J., Theeboom M., Dom E., De Bosscher V. and Haudenhuyse R. The Organization and Regulation of Full Contact Martial Arts. // A Case Study of Flanders Societies. 2014. № 4. Р. 654–671. DOI: https://doi.org/10.3390/soc4040654.
18. Weaver J. Ethics In Marketing: Balancing Profitability with weaver Social Responsibility and Consumer Trust. URL: ethics-marketing-balancing- profitability-social-consumer-josh (дата звернення: 5.04.2025).