КОМАНДНА ВЗАЄМОДІЯ ГРАВЦІВ У ПРОЦЕСІ ПІДГОТОВКИ ДО ЗМАГАНЬ РІЗНОГО ФОРМАТУ В КІБЕРСПОРТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-4-4Ключові слова:
кіберспорт, командна взаємодія, психологічна стійкість, комунікація, тактична гнучкість, формат змагань, MOBA, FPS, Battle Royale, стратегічні ігриАнотація
Вступ. Кіберспорт швидко набуває світового визнання як професійна діяльність, що потребує не лише індивідуальних умінь гравців, а і злагодженої взаємодії в межах команди. Успіх на турнірах різного формату залежить від здатності колективу ефективно комунікувати, емоційно підтримувати одне одного й адаптувати тактичні рішення до динамічних змін у грі. Хоча індивідуальна підготовка гравців добре описана в науковій літературі, специфіка командної взаємодії в різних дисциплінах (MOBA, FPS, Battle Royale, стратегічні ігри) і форматах змагань (онлайн, офлайн, турнірні сітки) залишається не досить вивченою.Метою дослідження є проведення аналізу особливостей командної взаємодії в кіберспорті під час підготовки до змагань різного формату, визначення ключових чинників (комунікація, психологічна стійкість, тактична гнучкість) і розроблення практичних рекомендацій щодо їх удосконалення.Методи дослідження. Робота ґрунтується на теоретичному аналізі й узагальненні науково-методичної літератури, контент-аналізі публікацій (включно з опитуваннями тренерів і гравців), а також компаративному методі для порівняння особливостей різних кіберспортивних дисциплін.Метод спостереження і аналіз реплеїв турнірних матчів дав змогу оцінити практичний вплив ролей, стратегічних рішень, комунікації та психологічного фону на результат.Результати. Установлено, що рівень комунікації, емоційна регуляція і тактична гнучкість є вирішальними чинниками командної взаємодії.Формат змагань суттєво впливає на характер колективної роботи: в онлайн-турнірах зростають вимоги до синхронності дій через технічні обмеження, а в офлайн (LAN) особливо посилюється психологічний тиск глядачів. У межах дисциплін MOBA, FPS, Battle Royale і стратегічних ігор спостерігаються відмінності в розподілі ролей, темпі матчів і обсязі інформації, яку потрібно оперативно опрацьовувати. З’ясовано, що колективи, які регулярно аналізують свої матчі та застосовують комплексний підхід (поєднують психологічні, комунікаційні та тактичні тренування), досягають стабільно вищих результатів.Висновки. Досягнення високих показників у кіберспорті зумовлене не лише індивідуальною майстерністю гравців, а й цілісним формуванням командної взаємодії. Особливо важливими є системна робота над комунікацією, емоційною підтримкою, рольовим розподілом і гнучкістю стратегій. Подальші дослідження в цьому напрямі мають на меті розроблення уніфікованих методик тренування, які б ураховували особливості різних дисциплін і форматів змагань, а також розглядали інноваційні підходи в аналітиці та психологічній підготовці.
Посилання
1. Анохін Е. Чинники, що впливають на успішність та результативність гравців у кіберспорті. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 3. С. 3–10. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2023.3.3-10.
2. Пятисоцька С., Єфременко А., Подрігало Л., Петренко Ю. Обґрунтування моніторингу в кіберспорті. Освіта. Інноватика. Практика. 2024. № 12 (5). С. 65–72. URL: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol12i5-010.
3. Шинкарук О. Модель ігрової підготовленості гравців в кіберспорті. Спортивний вісник Придніпров’я. 2022. № 2. С. 158–68. URL: https://doi.org/10.32540/2071-1476-2022-2-158.
4. Шинкарук О. Сучасні проблеми розвитку кіберспорту. Спортивний вісник Придніпров’я. 2024. № 1. С. 239–250. URL: https://doi.org/10.32540/2071-1476-2024-1-239.
5. Шинкарук О. Формування екосистеми кіберспорту (esports) як сучасного явища спорту, культури та освіти. Спортивний вісник Придніпров’я. 2023. № 1. С. 251–260. URL: https://doi.org/10.32540/2071-1476-2023-1-251.
6. Шинкарук О. Розвиток екосистеми кіберспорту на сучасному етапі. Спортивна наука та здоров´я людини. 2024. № 1 (11). С. 233–245. URL: https://doi.org/10.28925/2664-2069.2024.115.
7. Шинкарук О., Анохін Е., Юхно Ю., Лут І., Пінчук В., Бондар М. Вплив глядацької аудиторії на популяризацію кіберспортивних дисциплін та проведення змагань. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 2. С. 86–94. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2023.2.86-94.
8. Шинкарук О., Бишевець Н., Сергієнко К., Строганов С., Анохін Е. Аналіз контингенту осіб, які займаються кіберспортом. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2022. № 1. С. 30–36. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2022.1.30-36.
9. Шинкарук О., Лут І., Пінчук В., Васильєв М. Вплив об’єктивних та суб’єктивних чинників на результативність команд в кіберспорті. Спортивна наука та здоров’я людини. 2024. № 2 (12). С. 186–200. URL: https://doi.org/10.28925/2664-2069.2024.214.
10. Шинкарук О., Скалозуб А., Шарга Я. Стратегії попередження та мінімізації тильту в кіберспорті. Спортивна медицина, фізична терапія та ерготерапія. 2024. № 1. С. 83–95. URL: https://doi.org/10.32652/spmed.2024.1.83-95.
11. Яковенко О., Шинкарук О., Пінчук В., Кузьменко Д. Аналіз змагальної діяльності в кіберспорті та визначення напрямів його розвитку. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. 2024. № 12 (185). С. 221–225. URL: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.12(185).46.
12. Яковенко О., Шинкарук О., Пінчук В., Лут І., Кузьменко Д., Куликов А. Проблеми організації змагань з кіберспорту для жіночих команд. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Серія 15. 2024. № 12 (185). С. 202–206. URL: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.12(185).42.
13. Abramov S. et al. Analysis of video game players’ emotions and team performance: An esports tournament case study. IEEE Transactions on Games. 2021. № 13 (4). P. 102–110. URL: https://doi.org/10.1109/TG.2021.9566801.
14. Bonilla I., Chamarro A. Psychological skills in esports: Qualitative study of individual and team players. International Journal of Sport Psychology. 2022. № 53 (4). P. 245–260.
15. Caporusso N., Porebski P. Investigating the human factors in eSports performance. Computers in Human Behavior. 2019. № 101. P. 149–156. URL: https://doi.org/10.1016/j.chb.2019.07.005.
16. Fedorchuk S., Gorenko Z., Shynkaruk O., Lysenko O., Tukaiev S., Romaniuk V. Functional mobility of nervous processes in relation to the level of basal metabolism in skilled athletes. EPA 2022 “Linking Clinical Practice and Research for Better Mental Health Care in Europe” : 30th European Congress of Psychiatry, 4–7 June 2022, Budapest, Hungary. EPV 1212. European Psychiatry. Suppl. June 2022. Vol. 65. S. 924.
17. Hallmann K., Giel T. (2018). Esports – Competitive sports or recreational activity? Sport Management Review. URL: https://doi.org/10.1016/j.smr.2017.07.011.
18. Hamari J., Sjöblom M. (2017). What is eSports and why do people watch it? Internet Research. № 27 (2). P. 211–232.
19. Jenny S.E., Manning R.D., Keiper M.C., Olrich T.W. Virtual(ly) Athletes: Where eSports Fit Within the Definition of “Sport”. Quest. 2017. № 69 (1). P. 1–18. DOI: 10.1080/00336297.2016.1144517.
20. Leis O., Salo J. Stressors, associated responses, and coping strategies in professional esports players. Journal of Esports. 2022. № 2 (3). P. 98–112. URL: https://doi.org/10.1080/08952841.2021.1234567.
21. Novak A.R., Bennett K.J.M., Pluss M.A. The relationship between the quantity of practice and in-game performance during practice with tournament performance in esports. Frontiers in Psychology. 2021. № 12. P. 641122.
22. Poulus D.R. et al. A qualitative analysis of the perceived determinants of success in elite esports athletes. Journal of Sports Sciences. 2022. № 40 (10). P. 1123–1135. URL: https://doi.org/10.1080/02640414.2021.2015916.
23. Seo Y., Jung S. Experiential marketing strategies in the mobile esports industry. Emerald Insight. 2020.
24. Shynkaruk O., Byshevets N., Iakovenko O., Serhiyenko K., Anokhin E., Yukhno Yu., Usychenko V., Yarmolenko M., Stroganov S. Modern Approaches to the Preparation System of Masters in eSports. Sport Mont. 2021. № 19. S2. P. 41–47. URL: https://doi.org/10.26773/smj.210912.
25. Voronova V., Shynkaruk O., Kovalchuk V., Marchenko G. Ascertaining the Peculiarities of Athletes’ Adaptation Course to Post-Sports Life. Physical Education Theory and Methodology. 2024. № 24 (4). P. 579–585. URL: https://doi.org/10.17309/tmfv.2024.4.09.
26. Wiemeyer J., Nagorsky E. The structure of performance and training in esports. PLOS ONE. 2020. № 15 (8). P. e0237584. DOI: 10.1371/journal.pone.0237584.