«КОЛЕСО ЗМІНИ ПОВЕДІНКИ» ЯК ІНСТРУМЕНТ УДОСКОНАЛЕННЯ РОБОТИ ТРЕНЕРІВ НА ЗАСАДАХ ІНКЛЮЗИВНОСТІ

Автор(и)

  • Олеся Костянтинівна Шевчук Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0001-6331-8049
  • Ірина Олександрівна Когут Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0002-3042-2189
  • Вікторія Леонідівна Маринич Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0003-2784-680X

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-3-11

Ключові слова:

інклюзія, спорт, Колесо зміни поведінки, спортивні тренери, спортсмени з особливими освітніми потребами

Анотація

Визначена в попередніх дослідженнях неготовність українських тренерів до роботи зі спортсменами з особливими освітніми потребами (ООП) вказує на існування суттєвих бар’єрів, пов’язаних як з недостатньою професійною підготовкою, так і з обмеженим доступом до ресурсів і підтримки. Така ситуація може негативно впливати на якість тренувального процесу та результативність спортсменів з ООП, що вимагає відповідних інтервенцій. «Колесо зміни поведінки» з використанням моделі COM-B пропонує систематичний підхід до трансформації знань, навичок і переконань тренерів у позитивну поведінку. Мета – визначення шляхів впливу на здатність, можливості та мотивацію тренерів під час тренування спортсменів з ООП із застосуванням «Колеса зміни поведінки». Матеріали та методи: аналіз, синтез, узагальнення, індукція та дедукція, методи логічного та системного аналізу, «Колесо зміни поведінки» на основі моделі COM-B з урахуванням попередніх результатів опитування. Результати. Встановлено, що потенційно відповідні заходи для покращення здібностей мають стосуватися освіти, навчання, тренування та сприяння. Натомість заходи, спрямовані на покращення можливостей, включають реструктуризацію навколишнього середовища, моделювання, сприяння та обмеження. Так, одним із перспективних шляхів удосконалення роботи тренерів на засадах інклюзивності в блоці «Можливості» є: розроблення та забезпечення тренерів сучасними методичними ресурсами з використання передових підходів у спортивній практиці щодо підтримки спортсменів з ООП у досягненні їхніх спортивних цілей; рекомендаціями та інструкціями щодо імплементації інклюзивності в навчально-тренувальний процес; навчання тренерів особливостям роботи зі спортсменами з ООП. Серед інтервенцій задля підвищення мотивації тренерів до тренування спортсменів з ООП виокремлюють примус, стимулювання та переконування. Висновки. Результати дослідження можуть стати базисом для формування довгострокових стратегій розвитку інклюзивності в спорті.

Посилання

1. Дослідження якості інклюзивного навчання для дітей з особливими освітніми потребами. Держ. служба якості освіти України, 2021. 79 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/inkluzyvne-navchannya/2021/04/02/Doslidzhennya_yakosti_inklyuzyvnoyi_osvity_1_02_04.pdf

2. Рівень залученості дітей та молоді до рухової і фізичної активності та вплив спорту на фізичне і ментальне здоров’я: звіт за результатами дослідження. Київ, 2023. 62 с. URL: https://dismp.gov.ua/wp-content/uploads/Zvit_ruhova-aktivnist.pdf

3. Шевчук О., Когут І., Маринич В. Компендіум належних прикладів організаційно-методичного забезпечення інклюзивності в спорті: досвід Австралії. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 4. С. 84–96. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2023.4.84-96

4. Шевчук О., Когут І., Маринич В. Організаційні засади реалізації інклюзивності у спорті. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2023. № 3. С. 86–95. URL: https://doi.org/10.32652/tmfvs.2023.3.86-95

5. Шевчук О., Когут І., Маринич В. SWOT-аналіз імплементації інклюзивності в роботу тренерів. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2024. № 3(67). С. 67–74. URL: https://doi.org/10.29038/2220-7481-2024-03-67-74 (дата звернення: 24.11.2024).

6. Addressing barriers to implementing inclusive education in the Pacific / U. Sharma et al. International Journal of Inclusive Education. 2018. Vol. 23, no. 1. P. 65–78. URL: https://doi.org/10.1080/13603116.2018.1514751 (дата звернення: 20.12.2024).

7. Barriers and facilitators to older adult participation in intergenerational physical activity program: a systematic review / F. Zhou et al. Aging Clinical and Experimental Research. 2024. Vol. 36, no. 1. URL: https://doi.org/10.1007/s40520-023-02652-z (дата звернення: 20.12.2024).

8. Canadian Disability Participation Project & Ontario Parasport Collective. An investigation of coaches’ and classifiers’ perceptions of working with athletes with a disability. Kingston : Queen’s University, 2018. 70 p. URL: https://cdpp.ca/sites/default/files/REPORT%20An%20Investigation%20of%20Coaches’%20And%20Classifiers’%20Perceptions%20of%20Working%20with%20Athletes%20with%20a%20Disability_FINAL.pdf

9. Canadian Disability Participation Project & Ontario Parasport Collective. An investigation of coaches’ and classifiers’ perceptions of working with athletes with a disability. Kingston : Queen’s University, 2023. 85 p. URL: https://parasportontario.ca/images/opc/opc-resources/coaching-perspectives-2023.pdf

10. Chen M., Li Q., Wang L. Understanding factors influencing people with disabilities’ participation in sports and cultural activities. BMC Public Health. 2024. Vol. 24, no. 1. URL: https://doi.org/10.1186/s12889-024-17791-9 (дата звернення: 22.08.2024).

11. Chiner E., Cardona M. C. Inclusive education in Spain: how do skills, resources, and supports affect regular education teachers’ perceptions of inclusion? International Journal of Inclusive Education. 2013. Vol. 17, no. 5. P. 526–541. URL: https://doi.org/10.1080/13603116.2012.689864 (дата звернення: 20.12.2024).

12. Chow W. S. E., de Bruin K., Sharma U. A scoping review of perceived support needs of teachers for implementing inclusive education. International Journal of Inclusive Education. 2023. P. 1–20. URL: https://doi.org/10.1080/13603116.2023.2244956 (дата звернення: 20.12.2024).

13. Chow W. S. E. Examining factors influencing teachers’ intentions in implementing inclusive practices in Hong Kong classrooms. Journal of Research in Special Educational Needs. 2023. URL: https://doi.org/10.1111/1471-3802.12632 (дата звернення: 20.12.2024).

14. Co-designing an intervention using the COM-B model to change an eating behaviour in people living with achalasia / M. Kalantari et al. Frontiers in Medicine. 2024. Vol. 11. URL: https://doi.org/10.3389/fmed.2024.1216209 (дата звернення: 20.12.2024).

15. European Commission: Directorate-General for Education. Towards more gender equality in sport – Recommendations and action plan from the High Level Group on Gender Equality in sport. Publications Office of the European Union, 2022. 41 p. URL: https://data.europa.eu/doi/10.2766/10036

16. Hammond A. M. The relationship between disability and inclusion policy and sports coaches’ perceptions of practice. International Journal of Sport Policy and Politics. 2022. P. 1–17. URL: https://doi.org/10.1080/19406940.2022.2074515 (дата звернення: 20.12.2024).

17. Michie P. S., Atkins D. L., West P. R. The Behaviour Change Wheel: A Guide To Designing Interventions. Silverback Publishing, 2014. 332 p.

18. Michie S., van Stralen M. M., West R. The behaviour change wheel: A new method for characterising and designing behaviour change interventions. Implementation Science. 2011. Vol. 6, no. 1. URL: https://doi.org/10.1186/1748-5908-6-42 (дата звернення: 20.12.2024).

19. UNHCR’s Division of External Relations. More than a Game: The UNHCR Sport Strategy 2022 – 2026. UNHCR, 2022. 56 p. URL: https://www.unhcr.org/media/unhcr-sport-strategy-more-game

Завантаження

Опубліковано

2024-12-19

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Шевчук, О. К., Когут, І. О., & Маринич, В. Л. (2024). «КОЛЕСО ЗМІНИ ПОВЕДІНКИ» ЯК ІНСТРУМЕНТ УДОСКОНАЛЕННЯ РОБОТИ ТРЕНЕРІВ НА ЗАСАДАХ ІНКЛЮЗИВНОСТІ. Sport Science Spectrum, 3, 77-84. https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-3-11