САМООЦІНКА ПОКАЗНИКІВ ПРОФЕСІЙНО-ПРИКЛАДНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ У ВОЄННИЙ ПЕРІОД

Автор(и)

  • Оксана Анатоліївна Шинкарук Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0002-1164-9054
  • Наталія Григорівна Бишевець Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0001-6118-6580
  • Мирослав Васильович Дутчак Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0001-6823-272X
  • Олена Валеріївна Андрєєва Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0002-2893-1224
  • Олена Олегівна Яковенко Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0000-0002-7165-5229
  • Денис Михайлович Давидов Національний університет фізичного виховання і спорту України Автор https://orcid.org/0009-0007-0008-9796

DOI:

https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-2-16

Ключові слова:

професійно-прикладна підготовленість, військовослужбовці, реагування, прийняття рішень, лідерські якості, навички медичної допомоги, стрільби, виживання

Анотація

Вступ. Ефективність бойових операцій прямо залежить від рівня знань та розвитку професійно-прикладних здібностей військовослужбовців. Розуміння сильних боків та обмежень особистості військового, а також їхніх навичок може підвищити ефективність виконання завдань та забезпечити безпеку. Останні дослідження професійно-прикладної підготовленості військовослужбовців акцентують увагу на збереженні кваліфікованих кадрів, формуванні навичок у сфері цифрових технологій, ініціативи з питань диверсифікації, підвищенні рівня освіти, розвитку лідерських здібностей та забезпеченні підтримки переходу до цивільного життя. Мета дослідження – дослідити самооцінку показників психологічних та спеціалізованих характеристик професійно-прикладної підготовленості військовослужбовців різних віку та статі у воєнний період. Методи дослідження: аналіз спеціальної наукової літератури, порівняння, анкетування, систематизація, методи статистичного аналізу – перевірка даних на підпорядкування нормальному закону розподілу (критерій Колмогорова – Смирнова), описова статистика (центральна тенденція та розкид Ме (25; 75) ум. од., група критеріїв χ2 (для перевірки відповідності розподілу в генеральній вибірці рівномірному розподілу; для незалежних вибірок, якщо в таблиці спряженості всі змінні перевищують 5, у іншому разі – точний критерій Фішера). Порівняльний аналіз показників військовослужбовців залежно від статі, віку виконувався за допомогою U-критерію Манна – Уітні. Для визначення p-значення з U-критерієм Манна – Уітні розрахували Z-статистику як стандартне відхилення різниці рангових сум від їх очікуваного значення, поділене на стандартне відхилення. Рівень статистичної значущості p<0,05. Контингент. У дослідженнях брали участь 4 403 учасники – військові. Дослідження тривало з 27 лютого по 15 квітня 2024 р. Серед учасників дослідження – 89,9% чоловіки (28,9% – представники вікової групи 21–30 років, 28,75% – 31–40 років, 24,9% – 41–50 років). Решта учасників – військовослужбовці до 20 або понад 50 років. 56,2% учасників опитування – рядовий склад та 69% склали вибірку за родом військ – Повітряні сили. 30,1% протягом останніх 6–12 місяців брали участь у бойових діях. Результати. Виявлено статистично значущі статеві та вікові відмінності в самооцінці показників професійно-прикладної підготовленості українських військовослужбовців у воєнний період. Установлено, що з віком змінюється самооцінка показників указаної підготовленості, що впливає на ефективність виконання професійних завдань. Виявлені вікові відмінності, зокрема у віковій групі до 20 років, де чоловіки показали значно кращі результати у швидкості реагування на зміну обставин, можуть бути пов’язані з більш активним залученням молодих чоловіків до інтенсивних тренувань та бойових дій. Це свідчить про необхідність розроблення спеціалізованих програм підготовки, що враховують статеві та вікові особливості. Жінки вікової групи 41–50 років демонструють кращі результати у швидкості прийняття рішень та навичках надання медичної допомоги, що вказує на більшу емоційну зрілість та накопичений досвід, які є значущими в умовах кризових ситуацій воєнного періоду. Висновок. Результати дослідження підкреслюють необхідність індивідуального підходу під час професійно-прикладної підготовки військовослужбовців з акцентом на розвиток конкретних навичок, що визначені як ключові для певних груп за віком або статтю. Це може включати збільшення кількості занять із підготовки зі стрільби для старших вікових груп чоловіків, а також більш інтенсивну підготовку жінок у прийнятті рішень та лідерстві.

Посилання

Давидов Д., Шинкарук О. (2023) Використання кіберспортивної дисципліни Call of Duty як додаткового засобу впливу на формування спеціаль-

них здібностей військових. Молодь та олімпійський рух : зб. тез доп. XVІ Міжнар. конф. молодих вчених, м. Київ, 29 червня 2023 р. Київ : НУФВСУ,

С. 17–18.

Імас Є., Шинкарук О. (2023). Реабілітація учасників бойових дій із посттравматичним синдромом засобами кіберспорту як стратегічний напрям

державної політики. STEM-ДЕНЬ: професійна розмова про майбутнє STEM-освіти / за заг. ред. Ю.Г. Демедюка, І.Є. Левіної, Л.О. Пасхалової, В.Д. По-

дольської. УДЦПО. С. 65–68.

Лавров В., Денисова Л., Шинкарук О. (2023). Кіберспорт як засіб реабілітації ветеранів бойових дій: перспективи та можливості. Спортивна

медицина, фізична терапія та ерготерапія. № 2. С. 164–168. DOI: https://doi.org/10.32652/spmed.2023.2.164-168

Петрачков О., Ярмак О. (2023). Особливості фізичної підготовленості офіцерів оперативного рівня Збройних сил України. Теорія і методика

фізичного виховання і спорту. № 3. С. 49–55. https://doi.org/10.32652/tmfvs.2023.3.49–55

Шинкарук О., Давидов Д. (2023). Вплив кіберспорту на формування спеціальних здібностей військовослужбовців у сучасних умовах. Теорія

і методика фізичного виховання і спорту. № 3. С. 96–102. https://doi.org/10.32652/tmfvs.2023.3.96-102

Brown, L.K., Anderson, R.J., & Clark, E.F. (2019). Leadership Skills and Team Dynamics in Military Settings: Strategies for Effective Command. Journal

of Applied Psychology. Vol. 104(3), 278–295.

Byshevets, N., Andrieieva, O., Dutchak, M., Shynkaruk, O., Dmytriv, R., Zakharina, I., Serhiienko, K., & Hres, M. (2024). The Influence of Physical Activity

on Stress-associated Conditions in Higher Education Students. Physical Education Theory and Methodology. Vol. 24 (2). P. 245–253. https://doi.org/10.17309/

tmfv.2024.2.08

Carter, L.M., & Thomas, K.J. (2022). Psychological resilience in military personnel: Age-related trends and impact on operational effectiveness. Military

Medicine. Vol. 187(5), e1233–e1242. https://doi.org/10.1093/milmed/usab294

Clark, E.M., & Williams, S.M. (2017). Gender Perspectives in Military Service: Challenges and Opportunities. Gender Issues. Vol. 34(4), 321–336.

Garcia, M.A., & Patel, R.K. (2023). Cross-Cultural Competence in Military Operations: Challenges and Strategies. International Journal of Intercultural

Relations. Vol. 45(3), 321–339.

Graham, S., & Dixon, M. (2017). Leadership development in gender-diverse environments: A comparative study. Journal of Leadership and

Organizational Studies. Vol. 24(3), 372–385. https://doi.org/10.1177/1548051817702132

GraphPad Software. (n.d.). Mann-Whitney or Kolmogorov-Smirnov test. Retrieved from https://www.graphpad.com/guides/prism/latest/statistics/

the_results_of_a_mann-whitney_test.htm

Johnson, R.E., & Zhao, E.Y. (2018). The impact of military leadership programs on subsequent civilian leadership roles and styles. Military Psychology.

Vol. 30(1), 58–71. https://doi.org/10.1037/mil0000192

Johnson, T.M., & Smith, K.R. (2018). Training and Development Programs for Enhancing Military Performance: Innovations and Best Practices. Military

Medicine. Vol. 185(6–7), e823–e835.

Kim, Y.J., & Lee, S.H. (2022). Resilience Training in Military Personnel: Strategies for Enhancing Adaptability and Coping Skills. Journal of Military

Psychology. Vol. 40(1), 45–62.

Lee, H., & Park, J. (2021). Decision-making speed and accuracy in military contexts: Effects of environmental stressors. Military Behavioral Health.

Vol. 9(2), 204–215. https://doi.org/10.1080/21635781.2020.1815693

Martinez, A.R., & Nguyen, H.T. (2021). Technological Advancements in Military Training: Integrating Virtual Reality and Artificial Intelligence. Military

Technology. Vol. 25(2), 87–104.

Nguyen, T.H., Wallace, M.D., & Smith, B.P. (2021). Diversity and team performance in military units: An empirical exploration. Journal of Organizational

Behavior. Vol. 42(3), 318–332. https://doi.org/10.1002/job.2487

Peterson, R.A. (2020). Technological adaptability in the military: A comparative study of age groups. Armed Forces & Society, Vol. 46(4), 602–618.

https://doi.org/10.1177/0095327X19893568

Smith, J.A., et al. (2019). Reaction times and situational awareness in military scenarios: An age and experience study. Journal of Cognitive Psychology,

Vol. 31(5), 563–578. https://doi.org/10.1080/20445911.2019.1620673

Smith, J.D., Johnson, A.B., & Brown, C.L. (2020). Psychological Challenges in Military Operations: Reducing Battle Fatigue and Improving Mental

Health. Military Psychology. Vol. 32(2), 145–162.

Statistics Easily. (n.d.). Mann-Whitney U Test: A Comprehensive Guide. Retrieved from https://statisticseasily.com/mann-whitney-u-test-acomprehensive-

guide/

Thompson, Bruce, ‘Overview of Traditional/Classical Statistical Approaches’, in Todd D. Little (ed.), The Oxford Handbook of Quantitative Methods

in Psychology: Vol. 2: Statistical Analysis, Oxford Library of Psychology (2013; online edn, Oxford Academic, 1 Oct. 2013), https://doi.org/10.1093/oxford

hb/9780199934898.013.0002, accessed 10 May 2024.

Williams, K.J., et al. (2020). Flexibility and adaptability in military operations: The role of experience in dynamic environments. Defense Psychology.

Vol. 6(1), 22–35. https://doi.org/10.1037/def0000184

Завантаження

Опубліковано

2024-10-09

Номер

Розділ

Статті

Як цитувати

Шинкарук, О. А., Бишевець, Н. Г., Дутчак, М. В., Андрєєва, О. В., Яковенко, О. О., & Давидов, Д. М. (2024). САМООЦІНКА ПОКАЗНИКІВ ПРОФЕСІЙНО-ПРИКЛАДНОЇ ПІДГОТОВЛЕНОСТІ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦІВ У ВОЄННИЙ ПЕРІОД. Sport Science Spectrum, 2, 121-129. https://doi.org/10.32782/spectrum/2024-2-16